Randi jobber i Quality-kjeden, som er en del av Nordic Choice Hotels. Hotellene er blant annet kjent for sin inkluderende ansettelsespolitikk, og den engasjerte og rettferdige hotelldirektøren Petter Stordalen.

Kjeden er også kjent for sine Q-moments, sine overraskelser, vennlige mini-happenings og aktiviteter tilpasset barnefamilier. Hotellene er over hele Norden, og er en av de største selskapene som driver hotell her.

 

Hotellets ansikt utad

I jobben som resepsjonist tar Randi vare på gjestene. Hun sjekker dem inn og ut, og hun sørger for deres sikkerhet.

– Gjestene er hele grunnlaget for at hotell eksisterer, minner hun oss på.

Resepsjonen fungerer som en hubb for kommunikasjon. Når du jobber i resepsjonen er du bindeleddet mellom både de andre ansatte og gjestene.

– Du er det ansiktet som alle gjester møter først. Og du møter dem alle sammen, barnefamilier og gamle ektepar, hunder og babyer. Du møter alle.

Randi elsker å tulle med gjestene, trylle fram et smil og sørge for at andre har det bra. Hun tror hennes styrke ligger i å være utadvendt.

Hun minner oss samtidig på at folk i Petter Stordalens konsern får lov å være seg selv, så lenge du byr på det som akkurat du har å by på. Sånn blir det til at Randi byr på prat, tempo og tøys, mens andre er tålmodige og systematiske, og kanskje tar ting i et roligere tempo.


 

En variert arbeidsplass

Når det gjelder å kombinere studier og deltidsjobben, opplever Randi at resepsjonistjobben skårer skyhøyt. Hun jobber stort sett helg- og kveldsvakter, samtidig som studiene hennes på BI er på dagtid i ukedagene.

Derfor fungerer resepsjonsjobben som hånd i hanske for hennes situasjon.

Randi forklarer at det er et stort ansvar å jobbe i resepsjonen. 

Det er resepsjonisten som har ansvar for både sikkerhet og trygghet til gjestene, samtidig som at de innimellom har mulighet til å underholde folk med lykkehjul, shuffleboard eller små sjokoladeoverraskelser.

– Det kan være utfordringer å være kombinert sekretær og vaktmester. Noen ganger kan jobben innebære enkle tekniske jobber, som å undersøke kranene på badet, bytte lyspærer eller sørge for at kunden får logget inn på wifi-en på rommet.

Lønnen i resepsjonen følger vanlig tariff for hotellansatte. Randi ligger litt over gjennomsnittet med 185 kr/timen.

– Det beste med det å være i resepsjonen er alle folkene man alltid har rundt seg, der det alltid finnes et smil fra kollegaer, eller en fornøyd kommentar fra gjester.

Randi opplever at det er et helt unikt inkluderende og godt miljø på Quality Hotel Choice, og sier at det er det beste stedet hun noen gang har jobbet.