Julie jobber på Elkjøp, butikkjeden som er kjent for sitt rike utvalg av elektriske artikler, sin gode service og de ansattes solide kunnskap om den digitale verden.

Det er et godt sted å jobbe for de som er oppdatert på den elektriske- og digitale verden, og som liker å formidle denne kunnskapen videre til kundene. Det er også en kjede som er sitt samfunnsansvar bevisst.

Deres visjon er at alle skal kunne ta del i den teknologiske utviklingen i samfunnet, og forhindre digitalt utenforskap.

 

Kundens første kontaktpunkt

Jobben som butikkselger handler først og fremst om at du er den som kunden møter først. Du er butikkens ansikt utad.

– Det er jeg som skal hjelpe til med råd for alt det kunden lurer på. Måten å få kontakt med kunden på, er først og fremst å lytte. Det tror jeg er en veldig viktig egenskap, forklarer Julie.

Man må lytte for å finne ut av hva man faktisk skal hjelpe til med. Det handler om å oppnå en forståelse for hva kunden er ute etter, hva de trenger og ønsker å kjøpe.

Når det ikke er kunder som trenger hjelp, skal det ryddes i butikken, og varer skal settes inn i hyller. Selgerne hjelper også til i kassa, eller hjelper til med annet forefallende arbeid.

– Noen ganger har jeg varemottaksskift sammen med de andre, forteller Julie.

Lønnen til Julie ligger rundt 160 kroner i timen, med mulighet for tillegg gjennom provisjon og bonus.


 

Vær på!

Gjennom jobben som butikkselger har hun vokst som menneske, men hun har også lært veldig mye om andre mennesker.

– Først og fremst at alle mennesker er forskjellige, smiler Julie.

Det beste rådet hun har for å skaffe seg jobb i en butikk, er å være . For eksempel ved å møte opp i den butikken du ønsker å jobbe for.

– Det er bare å levere søknaden direkte og si at du vil jobbe der, oppfordrer hun.

– Er det utlyst en stilling på nett, er det bare å søke så raskt som mulig.

Julie forklarer at det generelt er et veldig godt miljø i butikkbransjen. Der jobber det mange engasjerte folk, som gjerne vil finne på ting sammen – både i og utenfor arbeidstiden. 

Det er for eksempel felles treningsgrupper, og folk reiser gjerne sammen til diverse seminarer, messer og konferanser. De passer også på å oppdatere hverandre på de nyeste digitale trendene.

– Det sosiale miljøet her er kjempebra, avslutter Julie.