Hva gjør en webmarkedsfører
En webmarkedsfører behersker kommersiell webkommunikasjon og skal kunne bygge kommersielle nettsteder ved hjelp av verktøy og driftsprosesser. Han skal kunne beherske nettbasert markedsanalyse, vurdering og optimalisering av lønnsomhetspotensiale, konseptutvikling og innholdsproduksjon.
Personlige egenskaper - Webmarkedsfører
En webmarkedsfører må like å kommunisere med andre mennesker, i og med at det er en stor del av jobben. Det er også viktig an man er kreativ i tillegg til å ha analytiske egenskaper. Du må også holde deg oppdatert, det handler hele tiden om å tilpasse seg etter forbrukeren og markedet. Gode datakunnskaper og inngående kjennskap til trender og funksjoner på internett er også svært viktig.
Utdanning / kompetansekrav - Webmarkedsfører
For å bli markedsfører kan du blant annet studere økonomi og administrasjon, siviløkonom, og markedsføring i Norge eller utlandet. Det finnes også egne studier som er spesifikt rettet mot webmarkedsføring, og kalles ofte digital markedsføring. Studier finnes både på bachelor- og masternivå.
Studievalg.no - Relaterte studier til Webmarkedsfører
Jobbmuligheter - Webmarkedsfører
Det vanligste er å jobbe med webmarkedsføring i bedrifter. Enhver markedsavdeling vil ha behov for ansatte med kompetanse innen webmarkedsføring. Man kan også jobbe i reklamebyråer eller i IT-konsulentselskaper som tilbyr tjenester innen webmarkedsføring/digital markedsføring. Man kan også jobbe som selvstendig næringsdrivende og selge sine tjenester på frilansbasis.
KarriereStart.no - Temaside Webmarkedsfører
KarriereStart.no - Stillingsannonser Webmarkedsfører
KarriereStart.no - Arbeidsgivere Webmarkedsfører
Lønnsnivå - Webmarkedsfører |
Lønnen vil variere ut fra utdanningsnivå, erfaring, spesialkompetanse, arbeidsområde, ansettelsesforhold og ansiennitet. Dersom man jobber frilans vil lønnen preges av mengde oppdrag.
Takk til / Kilder
Markedsforbundet: www.markedsforbundet.no
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|