Hva gjør en markedsanalytiker / markedsforsker
Markedsanalytikere jobber med å analysere markedet for de produktene selskapet selger. Analysene skal danne et best mulig beslutningsgrunnlag for ledelsen ved reforhandling av leveringsavtaler, produktutvikling, inngåelse av nye salgskontrakter, og satsning mot nye markeder.
Personlige egenskaper - Markedsanalytiker
Markedsanalytikere må være analytisk anlagt, og like å arbeide strukturert og nøyaktig. Man må kunne holde seg kontinuerlig oppdatert i et marked som er i stadig utvikling, kunne sette seg inn i komplekse problemstillinger, identifisere hvilken informasjon som trengs, finne denne, og så gjøre korrekte og relevante analyser.
Utdanning / kompetansekrav - Markedsanalytiker / Markedsforsker
Det er ingen konkret utdanning som er rettet mot å kvalifisere til å bli markedsanalytiker, det vil heller defineres ut fra hvilket marked man vil arbeide mot.
Forskjellige utdannelser kan være relevant, som sosiologi-, økonomi-, og sivilingeniørstudier.
Studievalg.no - Relaterte studier til Markedsanalytiker / Markedsforsker
Jobbmuligheter - Markedsanalytiker / Markedsforsker
Det er vanligst at markedsanalytikere jobber i større bedrifter innen det private næringslivet. Alle bedrifter som selger produkter og tjenester har behov for markedsanalyser. I mindre bedrifter blir jobben ofte gjort av en markedssjef eller en markedsansvarlig. Noen jobber også som kunsulenter, og er selvstendig næringsdrivende.
KarriereStart.no - Temaside Markedsanalytiker / Markedsforsker
KarriereStart.no - Stillingsannonser Markedsanalytiker / Markedsforsker
KarriereStart.no - Arbeidsgivere Markedsanalytiker / Markedsforsker
Lønnsnivå - Markedsanalytiker
Lønnsnivået kan variere ut fra utdanning, erfaring, kompetanse, ansiennitet, arbeidsgiver, sektor og ansettelsesforhold. Anslagsvis kan en begynnerlønn være rundt 300.000 kroner i året, og kan stige opp mot 530.000 kroner i året.
Takk til / Kilder
Markedsforbundet: www.markedsforbundet.no
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|