(StudentTorget.no):
I følge Kunnskapsdepartementet, ønsker den nye regjeringen å gjøre en storsatsing på lærere i Norge, ved å gi de et kunnskapsløft i løpet av de neste årene.
- Vi vet at det er læreren som betyr aller mest for elevenes læring. En hovedsatsing for regjeringen er derfor et skikkelig lærerløft, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
På en pressekonferanse ved Skøyenåsen skole i går, uttalte statsminister Erna Solberg og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, at de ønsker å fokusere på at flere lærere får videre utdanning etter at de har kommet ut i jobb.
Vil prøve å etterkomme valgkampløftene
De hadde tatt turen til ungdomsskolen, og møtte flere lærere som hadde tatt etter- og videreutdanning. Kunnskapsløftet for lærere i landet, er noe som har vært viktig for Høyre i løpet av hele valgkampen. Allerede i løpet av samtalene ved Sundvollen hotell tidligere i høst, lovet regjeringen gjennom den nye politiske plattformen, å etterutdanne 10 000 lærere i matematikk i løpet av de neste fem årene.
I følge det reviderte budsjettet fra den nye regjeringen, vil 750 lærere få etter- og videreutdanning fra og med neste høst. Både Solberg og Røe Isaksen var tydelige om at dette bare er starten på et løft innen læreryrket.
- Dette er ikke et ett-års blaff, dette er noe som vi skal fortsette å bygge ut hvert eneste år. Og til slutt, så skal det være sånn at det å få etter- og videreutdanning, det skal være en selvfølge for lærerne som er i skolen, sier Røe Isaksen til NRK.
Røe Isaksen mener at kapasiteten må bygges ut, for å kunne få lagt unna penger og plass til et økende antall lærere som skal gjenoppta utdanning, uten at det skal gå ut over de andre kommunale sektorene.
- Det betyr bare at satsingen vår må være ekstra stor, så det betyr jo både det at neste år, skal vi gi flere lærere mulighet til utdanning, også må vi samtidig bygge ut kapasiteten, fortalte Isaksen til NRK.
Utdanning fremfor frukt og grønt
- Jeg tror ingen vil bli overrasket over omprioriteringene. Høyre og Frp har vært veldig tydelige på hva vi mener er viktig - blant annet etter- og videreutdanning til lærere, og på hva vi mener er mindre viktig - for eksempel frukt og grønt i skolen.