Hva gjør en spilldesigner
En spilldesigner spesialiserer seg på å skape interaktive opplevelser, og har ansvar for spillets regler og mekanikker. Dette innebærer å sørge for at spillet er balansert, forståelig og at det er engasjerende for målgruppen.
En spilldesigner må kunne forstå og analysere andres spillopplevelser.
Spilldesigneren kan ikke bare tenke som en spiller, men må ha fokus på hva resten av utviklerne: programmerere, animatører, tegnere og lydfolk osv. trenger av informasjon, ressurser og oppfølgning, for å kunne realisere det han eller hun designer.
Arbeidsoppgaver
Definere simulasjon
En av de mest utfordrende oppgavene til en spilldesigner er å bestemme hvordan et fenomen skal simuleres i en virtuell verden. Det være seg kamp med stridsvogner, kjøreegenskapene til en rallybil, eller hvordan en bestemor reagerer på ulike gaver fra barnebarna.
En spilldesigner må kunne tenke abstrakt, for å definere essensen i en opplevelse, men også kunne konkretisere egne og andres ideer ned i minste detalj, for å kunne avgjøre om de kan realiseres med den teknologien som er tilgjengelig.
En spilldesigner må kunne komme opp med og forkaste ideer hver eneste dag.
Balansering
Spilldesigneren er også ansvarlig for å sørge for at de valgene spilleren tar er interessante, og at det ikke er én måte som alltid er den beste måten å løse alle problemer på.
Her må man jobbe nøyaktig og metodisk, og solide kunnskaper innenfor matematikk, økonomi og logikk kommer godt med.
Dokumentasjon
Spilldesigneren må også følge opp resten av utviklerteamet, bl.a. ved å gi dem den informasjonen de trenger for å realisere ditt design.
Noen ganger innebærer dette å produsere, vedlikeholde og oppdatere mer eller mindre omfattende dokumenter, enten i elektronisk form, for eksempel en wiki, eller på papir.
Andre ganger betyr det at du må gå fra kontor til kontor, og sørge for at alle forstår hva du egentlig ser for deg, og hvordan det de lager passer inn i denne visjonen.
Testing
Å være spilldesigner innebærer også mye spilling, i all hovedsak av det spillet du jobber på, som må spilles gjennom og forbedres hundredevis av ganger før det er bra nok til at det kan lanseres.
Selv om de fleste større spillbedrifter har egne testere, er det helt kritisk at spilldesigneren også selv vurderer implementasjonen av designet gjennom gjentatte gjennomspillinger.
Når problemer eller feil rapporteres til de som er ansvarlig for å fikse dem, gjelder det å være grundig og pinlig nøyaktig for å unngå å skape ekstraarbeid for resten av teamet.
Spesialiseringer
Det er ofte stor forskjell på hvordan ulike spill utvikles, og mange spilldesignere spesialiserer seg på en eller et par typer spill, f. eks. brettspill, spill til en bestemt spillkonsoll eller en spillsjanger som f.eks bilspill eller strategispill.
For enkelte spilltyper, som online rollespill, gir det også mening å skille mellom Systemdesigner, som fokuserer på å lage godt balanserte regelsett med mye dybde, og Content Designer, som lager oppdrag, baner og nye motstandere innenfor disse reglene.
Personlige egenskaper - Spilldesigner
En god spilldesigner bruker begge hjernehalvdeler, er fleksibel og kreativ, men også logisk og nøyaktig – du må klare å tenke både inni og utenfor boksen!
Evnen til å samarbeide er også grunnleggende for en spilldesigner. De fleste moderne spill lages av et team, og en spilldesigner må derfor være god på å motivere andre, og på å kommunisere effektivt både muntlig og skriftlig.
Du må vite hva du vil, men også passe på at visjonene dine har rom for andres ideer, og ikke minst spilleren.
Sist, men ikke minst, må du brenne for spill!
Utdanning / kompetansekrav - Spilldesigner
Spilldesigner er ikke en beskyttet tittel, og tidligere har de fleste spilldesignere vært selvlærte, med svært ulik bakgrunn, men med en fellesnevner: et pasjonert forhold til spill.
I den senere tiden, har imidlertid flere utdanningsinstitusjoner begynt å tilby egne kurs og linjer innen spilldesign.
Les mer om studiemuligheter for yrket Spilldesigner:
Jobbmuligheter - Spilldesigner
Det er lite jobber i Norge, og det er mange om beinet. Hvis du mener alvor med spilldesign, må du være beredt til å skape din egen arbeidsplass og/eller være internasjonalt mobil.
Som i de fleste kreative og spennende yrker, er det kun de beste og de med mest stå på-vilje som har mulighet til å leve av faget sitt.
En spilldesigner vil imidlertid også kunne være et verdifullt tilskudd til bedrifter som driver med reklame og visualisering, simulatorer til industrien eller utdanningssektoren, eller innenfor annen brukerrettet softwareutvikling.
Les mer om jobbmuligheter for yrket Spilldesigner:
- KarriereStart.no - Temaside Spilldesigner
- KarriereStart.no - Stillingsannonser Spilldesigner
- KarriereStart.no - Arbeidsgivere Spilldesigner
Lønnsnivå - Spilldesigner
Som i de fleste kreative yrker, er lønnen svært variabel, og dette er ikke en karriere man velger hvis målet er å bli rik.
Er du så heldig å få en fast ansettelse, ligger startlønnen typisk på rundt 250 000 kr, men hos bedrifter i oppstartsfasen kan den godt være enda lavere.
Internasjonalt ligger gjennomsnittslønnen for spilldesignere på ca. 350 000 kr, og for en lead designer med erfaring på 6 år eller mer, kan den komme opp på ca. 450 000 kr.
En ganske liten gruppe “superstjerner” ligger betydelig høyere enn dette, men det må understrekes at dette er anerkjente folk som står bak de aller største suksessene i spillbransjen.
Mer informasjon / linker
- International Game Developer’s association – Interesseorganisasjon for spillutviklere: www.IGDA.org
- Game Developer – Nyhetsside for spillindustrien: www.gamedeveloper.com