Hva gjør en spillprogrammerer
Spillprogrammereren er en programmerer med fokus på grafikk- og simuleringsløsninger, med ekstra fordypning innen teorien og teknologien som benyttes i spill.
Vanlige arbeidsoppgaver
Profesjonelle spill lages av et team der de involverte har hver sine bestemte roller. Spillprogrammererens oppgaver er å utvikle spillets kjerne, spillmotoren, med dens elementer som simulert fysikk, kollisjonssystemer, 3D effekter og kunstig intelligens.
Spillprogrammereren lager også verktøyene som spilldesigneren bruker for å implementere spillets innhold.
Ulike varianter av yrket / arbeidsfelt
Med utdanning som spillprogrammerer kan man også jobbe innen andre bransjer i næringslivet, for eksempel med simuleringsløsninger i oljebransjen. Eller man kan jobbe som utvikler og konsulent.
Personlige egenskaper - Spillprogrammerer
For tyngre programmeringsyrker som spillprogrammering er det en stor fordel å være logisk anlagt, strukturert og ha interesse og talent for matematikk (sistnevnte ikke påkrevd: litt avhengig av hvilken type spillprogrammeringsoppgaver man skal gjøre).
Man bør være lidenskapelig opptatt av spill. (Ikke bare spille de, men et ønske om å skape de!).
Utdanning / kompetansekrav - Spillprogrammerer
Etter fullført bachelor med fordypning innen spillprogrammering, har du også mulighet til å gå videre på masterstudier i Norge eller i utlandet. Aktuelle retninger på masternivå kan være innen spill- og underholdningsprogrammering, teknisk programmering, prosjekt eller IT-ledelse.
Studievalg.no - Relaterte studier til Spillprogrammerer
Jobbmuligheter - Spillprogrammerer
Primært vil man passe inn i et dataspillfirma, evt. i en spillavdeling i et mediehus e.l. Men med kompetanse innen spillprogrammering kan man også fylle andre roller i norsk og internasjonalt næringsliv, som blant annet programvareutvikler eller IT-konsulent.
KarriereStart.no - Temaside Spillprogrammerer
KarriereStart.no - Stillingsannonser Spillprogrammerer
KarriereStart.no - Arbeidsgivere Spillprogrammerer
Lønnsnivå - Spillprogrammerer
Som spillprogrammerer tjener man som oftest litt mindre enn hva man gjør med tilsvarende kompetanse og erfaring i andre programmeringsroller. Dette har med etterspørsel å gjøre: "alle" synes det er gøy å lage spill, og oppdragsgiverne trenger derfor ikke gå like høyt i lønn som andre bransjer for å sikre seg gode kandidater. Det er også små marginer på mange spillproduksjoner.
Mer informasjon / linker
http://en.wikipedia.org/wiki/Game_programming