Hva gjør en markedsfører / markedskoordinator
Markedsførere kartlegger og analyserer for å skaffe seg kunnskap om det markedet de arbeider i, enten de skal selge en tjeneste, en vare på forbrukermarkedet eller varer og tjenester til andre bedrifter og organisasjoner. Jobber du med markedsføring, vil du være opptatt av å kartlegge kundenes behov, utforme produkter, sette priser, gjøre produktet tilgjengelig, informere gjennom reklame og utvikle kunderelasjoner.
Markedsføring handler om kommunikasjon, hvordan du som bedrift kan nå ut til forbrukerne eller kundene på best mulig måte for å videreformidle ett buskap. Det handler om å forstå kundenes behov for å deretter kunne tilby dem produkter og tjenester som møter disse behovene som samtidig skiller seg fra konkurrentenes tilbud. En markedsfører analyserer markedet, utarbeider markedsundersøkelser, planlegger, gjennomfører og følger opp markedsaktivitetene i bedriften, lager markedsplaner, gjennomfører profileringsarbeid, jobber med merkevarebygging og strategi.
Personlige egenskaper - Markedsfører / Markedskoordinator
En markedsfører må like å kommunisere med andre mennesker, i og med at det er en stor del av jobben. Det er også viktig an man er kreativ i tillegg til å ha analytiske egenskaper. Du må også holde deg oppdatert, det handler hele tiden om å tilpasse seg etter forbrukeren og markedet.
Utdanning / kompetansekrav - Markedsfører / Markedskoordinator
For å bli markedsfører kan du blant annet studere økonomi og administrasjon, siviløkonom, og markedsføring i Norge eller utlandet.
LES OGSÅ: Lyst til å studere markedsføring og merkevareledelse? Les om Kaias erfaringer!
Studievalg.no - Relaterte studier til Markedsfører / Markedskoordinator
Jobbmuligheter - Markedsfører / Markedskoordinator
Det har etter hvert blitt et voksende behov for markedsførere i det norske næringslivet. Det å kunne hevde seg i konkurransen mot andre nasjonale og ikke minst internasjonale aktører har ført til at man stadig trenger flere med markedsføringskunnskaper. Du finner markedsførere blant annet innenfor salg, produktsjefstillinger, i reklamebransjen, i frivillige organisasjoner, kulturlivet og næringslivet. En markedsføringsutdannelse og -erfaring gir også et godt grunnlag for deg som vil starte opp for deg selv som gründer.
LES OGSÅ: Nettprat: Master i markedsføring
KarriereStart.no - Temaside Markedsfører / Markedskoordinator
KarriereStart.no - Stillingsannonser Markedsfører / Markedskoordinator
KarriereStart.no - Arbeidsgivere Markedsfører / Markedskoordinator
Mer informasjon / linker
Markedshøyskolen: http://www.mh.no/studietilbud-bachelor/utdannelse-markedsforing/
BI: http://www.bi.no/no/Heltid/Bachelorstudier/Markedsforing/
Takk til / Kilder
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|