Hva gjør en markedsføringskonsulent
Som markedsføringskonsulent, jobber man med produktutforming, emballasjeutforming, reklamestrategier, utforming av bedriftsprofil, salgstiltak osv.
Man samarbeider også ofte med eksterne reklamebyråer om utvikling av salgsfremmende tiltak for varer og/eller tjenester.
Man deltar også i utformingen av markedsundersøkelser, som kartlegger interessen for nye produkter bedriften planlegger å lansere.
Videre skal man utforme reklamemateriell, som skal fange kjøperens oppmerksomhet på produktet, informere om produktet, og generere kjøpelyst hos forbrukeren.
Markedsføringskonsulenter jobber ofte som en del av en redaksjon eller markedsavdeling, og man samarbeider blant annet med markedssjefen, markedsanalytikeren og markedsøkonomen.
Personlige egenskaper - Markedsføringskonsulent
Som markedsføringskonsulent bør man være kreativt anlagt og være løsningsorientert.
Man må også ha evnen til å formidle et budskap gjennom ulike visuelle virkemidler.
Siden man ofte arbeider opp mot konkrete strategier og tidsfrister, må man også kunne arbeide strukturert og målrettet, og kunne jobbe under tidspress.
Utdanning / kompetansekrav - Markedsføringskonsulent
Man kan studere markedsføring, eller en kombinasjon av reklame, grafisk design, markedsføring og økonomi.
Det finnes mange studiemuligheter på norske høyskoler og universiteter, og ellers i utlandet.
Les mer om studiemuligheter for yrket Markedsføringskonsulent:
Jobbmuligheter - Markedsføringskonsulent
Markedsføringskonsulenter er ansatt i reklamebyråer, diverse bedrifter og organisasjoner, aviser, tv-bransje og innen andre media.
Les mer om jobbmuligheter for yrket Markedsføringskonsulent:
- KarriereStart.no - Temaside Markedsføringskonsulent
- KarriereStart.no - Stillingsannonser Markedsføringskonsulent
- KarriereStart.no - Arbeidsgivere Markedsføringskonsulent
Lønnsnivå - Markedsføringskonsulent
Lønnen vil variere ut fra ansettelsesforhold, utdannelse, ansiennitet, fagkompetanse og prosjekter.
Dersom man jobber frilans, kommer inntekten an på mengde oppdrag, og hvilket fagområde man arbeider med.
Mer informasjon / linker
- Forening for finansfag Norge (FFN) - en ledende uavhengige kompetanse- og nettverksarena innenfor finans- og kapitalmarkedet, og et naturlige bindeleddet mellom akademia og næringen: www.finansfag.no
- Markedsforbundet - en frittstående, ideell organisasjon som arbeider for å øke bruken av og forståelsen for profesjonell markedsføring i Norge: www.markedsforbundet.no
- Agenturer.no - Norges ledende portal for selvstendige salgsagenter, toppselgere, forhandlere, franchisetakere, og andre distributører: www.agenturer.no
- Handel og Kontor Norge (HK Norge) - LOs tredje største forbund og det naturlige valget for deg som jobber i det private: www.hk.no