(StudentTorget.no)

Navn: Sean Murphy
Alder: 29
Fra: Bærum
Studerer: Spilldesign ved Westerdals (Høyskolen Kristiania)

Hvorfor valgte du å studere spilldesign?

Jeg jobbet som lærer i noen år, og fikk lyst til å utvide horisonten min litt. Jeg merket at jeg trengte å jobbe med noe mer kreativt, og har vært lidenskapelig opptatt av spill i alle år. Derfor måtte jeg ta sjansen på å studere spilldesign.


Studieforløpet – kan du fortelle litt om hvordan det ser ut?

Nå er Westerdals inne i en fusjonsprosess med Høyskolen Kristiania, så det har vært noen endringer. Vi hadde to større prosjekter i førsteåret, der vi lærte mye av det grunnleggende. Da lagde vi for eksempel et brettspill, før vi begynte å lage et PC-spill. Andreåret er mer teoretisk. Da jobber man med litt mer tekniske ting, men det er ikke så mye å pugge. Vi jobber veldig mye praktisk og har verktøyer vi jobber med.

Tredjeåret skriver man en bacheloroppgave, og hvis man er aktiv får man også et internship hos en bedrift.

Les også: Skal du flytte hjemmefra? Her er tipsene du trenger!

Hvilke fag oppleves som mest krevende?

Nå har vi et tverrfaglig prosjekt som går ut på å lære seg Project Management-prinsipper og lage et produkt til en reell oppdragsgiver. Det er utrolig spennende, men også veldig vanskelig, fordi man må forholde seg til mange forskjellige fag, designe for plattformer man ikke kan så mye om. Du blir på mange måter hevet rett ut på den dype siden av bassenget. Det er kjempekult, men kan også være litt stressende! Det er et prosjekt som skal vare ut hele året, og som dermed strekker seg over flere semestre.

Hvilke forkunnskaper kan være verdifulle å ha før man begynner på spilldesign?

På vårt studium er det mennesker med så mange forskjellige bakgrunner, og alle trives godt og gjør en god jobb. Jeg kom med veldig lite kunnskap om programmering og visuelt design da jeg begynte, og det gikk helt greit. Det holder i massevis å ha en lidenskap for spill og en vilje til å lære. Hvis du skal være en «allround»-designer så kan det være greit å ha tatt media og kommunikasjon på videregående. Hvis du er veldig interessert i den tekniske delen av faget, så kan det være lurt med litt matematikk fra videregående, men dette er ikke absolutte krav, da jeg driver mye med programmering og fikk 2 i matte!

Nå må man ta en opptaksprøve for å komme inn på studiet. Der skriver man en oppgavetekst, hvor man beskriver designet til en spillmekanikk eller et spillnivå. Hvis du gjør det på en god måte og synes det er spennende, så har du egentlig det du trenger.

Hvor mye tid er det normalt å bruke på studiene?

Siden vi jobber mye med prosjekter, kan det være endel dødtid. Utenom prosjekter kan det holde med 2-4 timer dagen. I prosjektperioder kan jeg jobbe 8-12 timer om dagen. Over tid er det imidlertid viktig å planlegge godt, slik at man ikke «cruncher» for mye. Crunching er et begrep fra spillindustrien, som betyr at man jobber ekstremt mye tett opp mot lanseringer. Det er ikke særlig sunt for psyken, så man bør legge opp tiden sin på en fornuftig måte.

Les også: Slik fikser du overgangen fra skoleelev til student

Hva skulle du ønske at du visste før du startet på studiet?

Som i mange kreative yrker, er det en god egenskap å være en person som tør å eksponere seg selv litt, snakke med folk og markedsføre det man lager. Det er mange ulike personligheter som jobber i spillutvikling, men det er lettere for de som klarer å gjøre seg bemerket å få jobb.

Studentbarometeret

Hva drikker man på studentfesten?

- Øl

Hvor reiser man i sommerferien?

- Hjem til mor og far

Hva ser man på TV?

- Game of Thrones

Hva trener man?

- Trening? Hva er det?

Hva gjør man på fredagskvelden?

- Sitter hjemme foran PC-en

Hvem er man i vennegjengen?

- Den som alltid drikker for mye

Fortell litt om arbeidsform og hvordan fagene gjennomføres.

For tiden har det vært sånn at vi har to større oppgaver i hvert semester som man får tilbakemeldinger på, og mot slutten av semesteret kan man forbedre oppgaven basert på de tilbakemeldingene man har fått.

Neste år blir det litt flere og mindre oppgaver som kommer gjennom semesteret, og blir levert i en mappe. Det kan slå ut positivt for noen, siden man ikke nødvendigvis trenger å ende opp med en dårlig karakter, bare fordi man gjorde det dårlig på en av oppgavene. Vi jobber endel individuelt med egne prosjekter, men har også noe jobbing i grupper.

Internships har man i tredjeåret, og er noe man organiserer selv. Internshipet skal brukes som et utgangspunkt for bacheloroppgaven.

Finnes det muligheter for utveksling til utlandet i løpet av studietiden?

Det er en gjengs oppfatning at utvekslingsmulighetene for oss spilldesign-studenter ikke er særlig gode. Det er rett og slett få tilbud og partnerskoler å ta av. Hvis man vil på utveksling, går jeg ut ifra at det er opp til studenten selv å finne en skole, som Westerdals da hjelper å dekke studieplassen til. Forhåpentligvis blir mulighetene for utveksling bedre når vi nå blir en del av Høyskolen Kristiania.

Er det vanlig / lett å kombinere deltidsjobb ved siden av studiet?

Jeg vil tro rundt en tredjedel av klassen har jobb ved siden av studiene. Selv jobber jeg som lærer i en 20 prosent stilling ved siden av studiet. Det er ikke bare lett, men man får det til. Det er ment å være et heltidsstudium, så man bør ikke jobbe i en hundre prosent stilling.

Les også: Deltidsjobbene med det lille ekstra


Har du ellers noen tips du vil dele til dem som vurderer å studere spilldesign?

Det er lurt å titte litt på programvare før man starter, slik at man får et forsprang. Vi bruker programmer som Unity, Unreal og Maya mye. Hvis du tar noen tutorials i disse før studiestart ligger du veldig godt an. Du kommer også til å møte mange kule mennesker og knytte gode vennskap, så ikke vær redd for at spillutviklere kanskje har et litt nerdete rykte. Vi har en god blanding av studenter med forskjellige bakgrunner, kjønn og legning på studiet. Miljøet er godt, og folk føler seg inkludert.


Beskriv til slutt studiet med tre ord!

Alltid tenk pipeline! (Pipeline er et ord for hele arbeidsprosessen innen spilldesign red. anm.)