Hva gjør en IKT-Servicemedarbeider
IKT-servicefaget omfatter drift og brukerstøtte, opplæring og rådgivning/veiledning i forbindelse med virksomhetens IKT-løsninger og IKT-infrastruktur.
En IKT-servicefaglært skal bidra til å videreutvikle og effektivisere virksomheten ved hjelp av IKT. En IKT-servicefaglært vil få utstrakt kontakt med andre mennesker på alle nivåer i og utenfor virksomheten. For å løse problemer som brukerne har, vil det være viktig med gode evner til å kommunisere, også kunne formidle virksomhetens behov til leverandør. Det legges derfor vekt på systematisk og nøyaktig arbeid, både selvstendig og i samarbeid med andre.
Aktuelle oppgaver:
• Drift og vedlikehold av IKT-systemer.
• Informasjonssikkerhet.
• Etikk og personvern.
• Installasjon, bruk og vedlikehold av programvare.
• Rådgivning, veiledning og opplæring i bruk av IKT-systemer.
• Service og brukerstøtte.
Arbeidsplasser:
• Private og offentlige virksomheter
Tidligere ble dette yrket kalt IKT-driftsoperatør.
Utdanning / kompetansekrav - IKT-Servicemedarbeider
Studievalg.no - Relaterte studier til IKT-Servicemedarbeider
Jobbmuligheter - IKT-Servicemedarbeider