Helt siden barndommen har Jakob Deraas Grimsgaard (25) vært opptatt av idrett, og drev tidligere med langrenn.

Han gikk toppidrett på Norges Toppidrettsgymnas: NTG, og tok i tillegg realfag som matte og fysikk.

– Jeg har alltid vært glad i å sykle, og syklet mye på sommeren. Syklingen har alltid innebært mye skruing, og etter jeg fikk lappen har det også blitt mye bilmekking. Man lærer utrolig mye av å skru på ting man bruker selv.

I 2013 fullførte Jakob videregående, og veien gikk videre til NTNU. I Trondheim tilbys det mer enn ti sivilingeniørstudier, blant annet innenfor datateknologi, bygg- og miljøteknikk, industriell design og nanoteknologi.

Her startet Jakob på et femåring masterstudie for å bli sivilingeniør, med navnet «Ingeniørvitenskap og IKT».

– Dette er en relativt ny studieretning, med større fokus på IKT enn tradisjonelle siv.ing-linjer. Her kan du spesialisere deg innenfor marin teknikk, petroleumsfag, konstruksjonsmekanikk, geomatikk, produksjonsledelse eller maskinteknikk, slik som jeg gjorde, sier Jakob.

– Studiet har stor valgfrihet, og fra tredjeåret velger vi de fleste fagene selv. Jeg har tatt fag som er relevante for både studieretningen og sykkelinteressen. I tillegg til fag innenfor produktutvikling og materialer, er det mye fokus på IKT. Jeg pleier å si at det er et moderne maskiningeniørstudie.

 

 

 

Satset på sykkel, studerte deltid

Etter flere tunge langrennssesonger ble terrengsyklingen hovedfokus. I 2014 bestemte Jakob seg for å satse aktivt på terrengsykling innenfor rundbane.

Etter hvert fikk han status som toppidrettsstudent på NTNU. Det ga han muligheten til å studere deltid mellom 50 og 75 prosent de første årene av mastergraden. De siste årene har han vært heltidsstudent, men har fortsatt med syklingen.

Jakob forteller at «Ingeniørvitenskap og IKT» ble det rette valget for ham, som slet med å velge mellom maskin- eller datateknikk.

– Jeg har alltid vært veldig interessert i «dingser», og samtidig nysgjerrig på datamaskiner og elektronikk. Da jeg sjonglerte datateknikk og maskin, kom jeg over Ingeniørvitenskap og IKT, og valget falt på det, forteller Jakob.

– Studiet virker veldig generelt for utenforstående, det er ikke åpenbart hvilke muligheter det gir. Jeg valgte det på grunn av kombinasjonen av IT og ingeniørfag. Det er et unikt studie.


 

Sommerjobb førte til traineestilling

– Jeg søkte som trainee hos Kindernay fordi jeg er veldig sykkelinteressert, og de er et av de få firmaene, om ikke det eneste, som driver med ingeniørfaglig utvikling innenfor sykkel i Norge, forteller Jakob.

På NTNU er det et krav om 12 uker relevant praksis i løpet av utdanningen, derfor søkte Jakob sommerjobb hos Kindernay i 2019, etter å ha fullført fjerdeåret på NTNU.

– På NTNU skriver vi prosjektoppgave på høsten og masteroppgaven på våren, det siste året av studiet. Oppgavene velges på våren året før. Det er alltid en kamp om de kule oppgavene og gode veilederne – derfor begynte jeg tidlig å se på muligheten for å kombinere oppgaveskriving og sommerjobb hos en kul bedrift.

Jakob søkte derfor sommerjobb hos Kindernay.

– Søknadsprosessen var så enkel som å ta kontakt med bedriften, og spørre om det er mulig å få til noe. De har tidligere hatt flere studenter inne som interns og trainees, som i tillegg har jobbet med prosjektoppgaver og masteroppgaver.

– Jeg sendte inn en søknad, og ble kalt inn til intervju i april 2019. Da hilste jeg på alle, testet gir og pratet sykkel. Jeg begynte å jobbe her i midten av juni 2019.

Jakob hadde da ett år igjen av mastergraden. Han studerer nå fulltid, og er ferdig med masteren sommeren 2020.

 

 

Ville lage bedre gir til sykler

Kindernay, eller CA-Technology Systems, ble startet i 2010 av Christian Antal. Antal har bakgrunn som finansanalytiker, og fikk tidlig med seg ingeniør Knut Tore Ljøsne på laget. Målet var å utvikle et bedre girsystem til sykler.

– Begge har vært terrengsyklister i lang tid, og ødelagt mye utstyr. De ville derfor lage et gir som tåler mer. Knut Tore har tidligere erfaring fra bilindustrien, og har vært med å utforme ulike løsninger som er laget for å ha en levetid langt over det som er normalen i sykkelbransjen, forteller Jakob.

– Kindernay er et internt navgir på sykkelen, hele girmekanismen er skjult utenfra. Slik skyddes giret fra elementene, og trenger minimalt med vedlikehold. Det er en kjempefordel, enten det er snakk om grisete terrengsykling, kraftige elsykler eller salte Oslo-vintre.

– Sykkelbransjen har klart å overbevise den jevne syklist om at hyppig behov for justering og utskiftning av slitedeler er akseptabelt. Samme syklist kjører titusenvis av kilometer i bilen sin uten å justere en eneste skrue – et kjøretøy med mye høyere kompleksitet, og 100 ganger så mange komponenter.

Han forklarer at de har mye å lære av bilindustrien når det kommer til kvalitet og holdbarhet.

Kindernay lagde sin første prototype av giret i 2012, og etter flere år med utvikling gikk det i salg våren 2019.

– Det er tøft å utvikle innenfor sykkelbransjen i Norge, det er en kamp for å få nødvendig finansiering, men de har fått det til. Nå er vi rundt 16 ansatte, som jobber med utvikling, produksjon, salg/markedsføring og administrativt.


 

En variert arbeidshverdag

Siden Jakob begynte som trainee i 2019, har han gjort mye forskjellig.

– Etter sommerjobben fortsatte jeg som trainee gjennom semesteret i en 50 prosent stilling. Sisteåret skriver vi oppgave gjennom høsten og våren, forteller Jakob.

I Kindernay jobbes det mye med utvikling, og det er stort fokus på teknikk.

– Først måtte jeg lære meg å kjenne produktet – skal man kunne forbedre produktet, må man kjenne virkemåten til de interne mekanismene, forteller Jakob.

– Jeg jobber også med montasje og testing av gir. Testing foregår mye utendørs, noe jeg er veldig komfortabel med. Å sykle i arbeidstiden blir aldri feil!

– Utvikling innenfor sykkel var noe jeg siktet mot når jeg begynte å studere. Jeg trodde lenge jeg måtte se til utlandet, og det er unikt å kunne gjøre det i Norge.

I september dro Jakob til messen «Eurobike» i Tyskland. Her stod han på stand, og presenterte produktet for sykkelfabrikanter, presse og privatkunder.

– Da fikk jeg prøvd meg litt på salgsbiten også, det var spennende!

 

 

Jobber med produksjon og utvikling

Nå jobber Jakob mye i produksjonen, og med å forbedre produksjonsprosessene.

– Vi er foreløpig et lite selskap, og vi jobber med å forbedre komponenter og skape utvikling. Det er en variert hverdag, og å dra ut å sykle for å prøve ut det vi har laget senere er kult, forteller Jakob.

Jakob jobber også med «Additive Manufacturing» eller 3D-printing.

– Det er en fantastisk mulighet til å øke hastigheten på et utviklingsløp. Vi kan konstruere deler, bestille de, og ha de i hånda tre dager etterpå. Det er veldig kostnadseffektivt.

Jakob forteller at hverdagen i disse koronatider er litt spesiell. Han har nå ansvar for å rapportere progresjonen hos alle i produksjon og utvikling, da de som kan ha hjemmekontor har det nå.

– Dette rapporterer jeg videre til ledelsen, slik at vi får en oversikt over fremdriften. De som må være på jobb av praktiske årsaker, møter opp som vanlig.


 

Tester gir som en del av masteroppgaven

Jakob jobber nå med masteroppgaven sin, som er en fortsettelse av prosjektoppgaven han jobbet med før jul.

– Det har, som tidligere nevnt, vært andre studenter innom her tidligere. Da jeg begynte her i fjor var det et påbegynt prosjekt som gikk ut på å konstruere en testrigg. Denne brukes til å teste effektiviteten i et gir.

– Når du trår på pedalene og putter en gitt effekt inn i giret, er det et lite tap av effektivitet på grunn av friksjon, tannhjulsmekanismer, og så videre. Jeg skal teste hvor stort dette tapet er i de ulike girene, og samtidig sammenligne gir fra fra andre produsenter.

Dette er en tverrfaglig oppgave, som består av konstruksjon av maskinerte komponenter, og implementering og programmering av digitale målesystemer.

Prosjektoppgaven før jul var et forstudie til konstruksjonen av riggen. Som masterprosjekt fortsetter Jakob å konstruere komponenter og bygge selve riggen.

Han forteller at selv om han fortsatt studerer ved NTNU, er han ikke lenger bosatt i Trondheim.

– Jeg flyttet til Oslo i fjor høst. Oppgaven er ganske praktisk av natur, og krever at jeg er tilstede på arbeidsplassen.

Høsten 2019 hadde han to fag, i tillegg til prosjektoppgaven på 15 studiepoeng. Masteroppgaven er på 30 studiepoeng.

– På grunn av sykkelsatsingen er jeg vant til å studere hjemmefra, og har sjelden gått i forelesninger. Å jobbe fra Oslo har derfor vært uproblematisk.

 

 

Lange, spennende dager på jobb

Under koronakrisen jobber mange av de ansatte på hjemmekontor. Jakob, som jobber med testriggen, er fortsatt på kontoret.

– Jeg kommer på jobb ca. kl. halv-åtte, etter en halvtimes sykling. Jeg pleier å teste diverse produkter på vei til jobb, og sykler innom de stiene jeg kan på veien.

– Når jeg kommer på jobb koordinerer jeg arbeidet med de ansatte i produksjon og utvikling, deretter har jeg et morgenmøte med ledelsen kl. 09:15.

Jakob tar så for seg dagens oppgaver i bedriftens planleggingssystemer, og prøver å få unna oppgaver.

– Jeg koordinerer det som skal gjøres i produksjonen, og jobber med diverse arbeidsoppgaver. 

Så er det jobbing med masteroppgaven fra kl. 15-16, og utover kvelden. Jakob jobber mye, men mangler ikke motivasjon.

– Å jobbe med noe man har interesse for har veldig mye å si. Jeg jobber mye, men motivasjonen er på topp. Da er det ikke noe problem å jobbe lange dager.


 

Ønsker å fortsette å jobbe med sykkel og utvikling

Jakob forteller at han lærer mye av å være trainee i Kindernay.

– Jeg lærer utrolig mye innenfor utvikling, og jobber med erfarne ingeniører som har jobbet i større bedrifter tidligere. Innsatsen som ligger bak det å starte og drive en bedrift i det daglige har også vært en øyeåpner for meg. Det er noe annet å komme inn i et selskap enn å studere.

Jakob mener dette er verdifull erfaring, og at trainee-stillingen er en unik mulighet til å få innblikk i et profesjonelt utviklingsmiljø.

– Etter nærmere 5 år med høyere utdanning er det lett å tenke at man er utlært. I jobb blir man fort klar over betydningen av erfaring, og hvor dyktige de erfarne ingeniørene faktisk er.

Fremtiden er ikke satt, men Jakob vet at han vil fortsette å jobbe med sykkel.

– Jeg har veldig lyst til å holde meg i sykkelbransjen, og forhåpentligvis blir det i Kindernay, avslutter han.