(StudentTorget.no): 

For å skjerpe kompetansen til norske lærere, ble det i 2005 innført et krav om at man måtte ha karakteren 3 eller bedre i matte fra videregående for å komme inn på lærerstudiet. Man må også ha 3 i norsk, og totalt 35 skolepoeng.
 
Høgskolen i Nesna har derimot funnet en bestemmelse som lar dem omgå disse kravene – og dermed lar dem ta inn lærerstudenter med dårligere mattekarakterer. 
 
- Vi får ikke flere dyktige lærere på denne måten, sier lederen i Norsk Lektorlag, Gro Elisabeth Paulsen til Aftenposten.
 
 

Kvantitet over kvalitet

Bestemmelsen som benyttes av Høgskolen i Nesna, går ut på at karakterer fra fag på høyskolenivå erstatter karakteren fra videregående skole. Derfor har de innført et tilbud om et 75 timers forkurs i matte, som går over tre uker i juli og august. Dette gir ti studiepoeng på høgskolenivå, og med en bestått eksamen har man dekket opptakskravet for lærerstudiet.

 

VARSLET KUNNSKAPSMINISTEREN: Leder i Norsk Lektorlag, Gro Elisabeth Paulsen, vil undersøke om høgskolens omgåelse av regelverket er lovlig. (Foto: Wikimedia Commons/ Vidar Iversen)

 
 
Leder Gro Elisabeth Paulsen i Norsk Lektorlag reagerer kraftig på høgskolens nye tilbud, og mener det er en omgåelse av regelverket.
 
- Hvorfor lager de et høyskolestudium på ti studiepoeng som skal erstatte hele læreplanen i videregående skole? Det finnes allerede gode muligheter for å gå opp til eksamen som privatist for dem som har for dårlig karakter, sier hun.
 
Paulsen har nå sendt en e-post til Kunnskapsminister Kristin Halvorsen angående saken.
 
Høgskolen i Nesna er Norges nest minste høgskole, og har slitt med rekrutteringen over flere år. Instituttleder Hanne Davidsen forsvarer det nye tilbudet, og mener at det kun er et vanlig matematikkurs på høyskolenivå.
 
- Nivået er høyere enn videregående. Dette er også tenkt som et tilbud for dem som har god nok karakter, men som trenger å friske opp gamle kunnskaper, sier hun.
 
Davidsen forklarer at de har sett behovet for et slikt forkurs, siden det er mange studenter som ønsker å bli lærere, men som ikke oppfyller karakterkravene.
 
Lederen i lektorlaget lar seg ikke overbevise av disse uttalelsene.
 
- Jeg håper de kan legge frem både pensum og eksamensoppgavene for Norsk matematikkråd, slik at de kan vurdere det faglige nivået. Det er positivt at det finnes ulike tilbud for dem som vil bli lærere. Men det er ikke positivt hvis man lager ordninger for å rekruttere flest mulig, i stedet for å satse på gode søkere, sier hun til Aftenposten.
 

LES OGSÅ: Karrieretips fra fire suksessfulle norske kvinner