(StudentTorget.no):
UiB lanserte nemlig en video, kalt «Et plagieringseventyr» på YouTube. Videoen er hittil sett av over 400 000, og viser plagiatspøkelset James som forklarer studenten Kaj hva som kan skje hvis man jukser – og hva som kan skje hvis man gjør arbeidet selv.
Plagiatspøkelset spilles faktisk av assisterende bibliotekdirektør Ole Gunnar Evensen ved Universitetsbiblioteket i Bergen, mens filmen er laget av studenter ved Institutt for medievitenskap.
Studenter som regissører
Studentene Stian Hafsnes og Jade Hærem Aksnes har regien på på filmen. De var på produksjonstidspunktet utdannet bachelor med spesialisering i regi fra Film- og TV-produksjonslinja ved UiB. De hadde også tidligere laget en informasjonsfilm for Universitetsbiblioteket, som fikk tredjeplass i «VM i markedsføring av biblioteker».
- Oppdraget vi fikk var å lage en film som skulle lære studenter om plagiering og hvordan man bruker riktig siteringsteknikk. Siden dette i utgangspunktet var et ganske tørt tema, gikk vi inn for å formidle innholdet på en mest mulig gøy og underholdende måte. Stian og jeg har i fellesskap hatt regi på filmen, og har sammen stått for alt fra idéutvikling, manus og produksjonsforberedelser, til innspilling og etterarbeider, sier Jade Hærem Aksnes til StudentTorget.
- Musikeren Olav Øyehaug og Vokalensemblet Skrik står for det musikalske innslaget i filmen, forteller prosjektansvarlig Svein-Arne Selvik.
Han jobber i dag ved UiB, men har bakgrunn som TV-produsent. Han forteller også at filmen var et lavbudsjettprosjekt. Likevel ble det en stor jobb for studentene, noe Aksnes kan skrive under på:
- At vi valgte å gjøre mye bruk av spesialeffekter og ha nærmere 200 medvirkende, gjorde filmen til et ganske så ambisiøst prosjekt. Arbeidsmengden var derfor enormt stor i produksjonsperioden, særlig siden vi produserte filmen ved siden av fulltidsstudier. Men det var samtidig virkelig utrolig gøy å jobbe med.
Både Aksnes og Selvik setter pris på arbeidet som ble lagt ned av folk fra UiB.
– Jeg synes det er veldig moro at så godt som alle rollene er besatt av Universitetsbibliotekets egne folk, sier Selvik.
Enorm respons
Filmen har fått enorm respons utover alle seerne på YouTube. Norske og utenlandske medier har skrevet om filmen, og Aksnes nevner artikler i både Bergens Tidende, Aftenposten og NRK.
- Dessuten har filmen blitt postet på flerfoldige blogger verden over, og har også blitt entusiastisk omtalt under International Plagiarism Conference 2010, forteller Aksnes.
I tillegg til medieinteressen, har også høyskoler og universiteter over hele verden tatt kontakt for å få lov til å bruke filmen i sin undervisning. Selvik utdyper dette:
- Senest i forrige uke fikk vi en henvendelse fra Universitet i Lund med spørsmål om å bruke filmen i undervisningen. Noen kreative folk i Brasil har laget en versjon tekstet til portugisisk og bare den er sett av flere tusen.
LES OGSÅ: 45 minutters søvn kan femdoble hukommelsen
Har hatt effekt
Ifølge tall fra Aftenposten blir stadig flere tatt for juks på eksamen ved flere av de store lærestedene. Avdelingsdirektør Monika Bakken ved Universitetet i Oslo uttalte i forbindelse med dette at det har vært en markant økning av innmeldte saker siden 2004. Bakken mener dette kan skyldes mer kontroll, men påpeker at det er vanskelig å finne den nøyaktige årsaken til økningen i saksmengde.
«Et plagieringseventyr» viser negative sider ved plagiering og juks, og både Aksnes og Selvik har inntrykk av at filmen har virket etter hensiktene.
- Vi er veldig fornøyd hvordan filmen har klart å sette fokus på problemet med plagiering og at vi har nådd ut til de målgruppene som filmen er beregnet for, sier Selvik.
Og Aksnes legger til:
- Det er veldig hyggelig at filmen har slått an hos publikum. Jeg tror bruk at humor har vært en effektiv måte å nå ut til studenter på fordi de da ikke føler at de blir pådyttet informasjon eller får rettet en moraliserende pekefinger mot seg. Og når filmen har fått mye oppmerksomhet, har det forhåpentligvis også skapt et fokus omkring plagiering og riktig sitering, som jo var det fremste målet med filmen. Så jeg vil absolutt si at filmen har fungert slik vi har ønsket.
Filmen har også hatt betydning for studiene til Aksnes:
- Det gir jo selvsagt en fin profilering å ha laget en film som har fått så mye positiv oppmerksomhet og tilbakemeldinger. Og en så stor og krevende produksjon lærer man dessuten alltid mye av som man kan ta med seg til senere produksjoner.