Du er ferdig med studiene og klar for neste steg - arbeidslivet. Målet er å komme ut i arbeid så raskt som mulig og aller helst i en relevant stilling. Som nyutdannet er det sjelden man kaprer drømmejobben på første forsøk, så tålmodighet og ambisjoner er gode egenskaper i denne livsfasen.

Vi tar her for oss noen enkle grep for å skape en oversikt over arbeidsmarkedet med ledige jobber og hva som er relevante for deg, enten du er nyutdannet eller er på jakt etter en jobb ved siden av studiene.


Lag en oppdatert CV

Det første du må gjøre er å sørge for at CV-en din er oppdatert og inkluderer alle dine kompetanser; kurs, utdanning, verv og arbeidserfaringer. CV-en kommer du til å bruke både i kontakt med eventuelle hodejegere, når du søker på stillinger direkte, og når du sender åpne søknader eller andre jobbhenvendelser til potensielle arbeidsgivere.

En god idé mange benytter er å summere opp dine kjernekompetanser og egenskaper i en slags "topp 3"-liste på toppen av CV-en, for raskt å gi et inntrykk av hva du er spesielt god til og interessert i. Særlig for nyutdannede kandidater vil dette være relevant, da utdanninger og deltidsjobber ikke nødvendigvis gir et veldig spesifikt innblikk i dette. 


 

Øk synligheten din

Et godt råd er deretter å legge inn CV-en hos jobbportaler som har denne funksjonen, samt hos bemanningsbyråer. Da vil du øke sjansene  for at rekrutterere og arbeidsgivere oppdager deg når de gjør søk i databasene. Mats Furulund i bemanningsbyrået Academic Work råder også til å kontakte eventuelle referanser som de første forberedelsene når du søker jobb. Videre oppfordrer han til å lese grundig gjennom stillingsannonser du kommer over.

— Hvis du søker deltidsjobb, bør du tenke gjennom hvor mye du kan jobbe og kanskje gjøre deg opp en mening om hva du ønsker å jobbe med. En stillingstittel gir ikke alltid den beste beskrivelsen av hva jobben innebærer, så les stillingsannonsene nøye og still deg selv spørsmålet om det er oppgaver du tror du kommer til å trives med, sier Furulund.

 

Lag en personlig oversikt

Enten det er fulltidsjobb etter endte studier, eller en deltidsjobb du er ute etter, er det fint å holde oversikt for din egen del. Når du kommer over stillinger eller bedrifter som virker spennende, skriv dem ned – og ikke vær kritisk.

Etter hvert som du får sendt søknaden, enten det er en åpen søknad til en bedrift, eller en utlyst stilling, huker du av denne på listen. Dersom du er heldig og blir innkalt til intervju, er det en fordel å ha tatt vare på stillingsbeskrivelsen. Det er ikke alltid man husker hva hver enkelt stilling går ut på om du ikke har oversikt.

For å få en oversikt over arbeidsmarkedet og hvilke stillinger som er relevante for deg, er det lurt å følge med på jobbsider og aktuelle bedrifters nettsider. Da kan du få et innblikk i deres hverdag over tid, og få et inntrykk av om dine kvalifikasjoner og interesser vil passe bedriftens. Å vise at du har fulgt med kan brukes til din fordel når arbeidsgiver vurderer din motivasjon for den spesifikke stillingen.

— De aller fleste jobbsider og mange bedrifter har en varselfunksjon når det kommer nye stillinger. Har du noen bedrifter du er spesielt interessert i å jobbe for, kan du jevnlig sjekke karrieresiden på deres hjemmeside. Et bemanningsbyrå lever av å matche jobbsøker med jobb, så en god start kan være å registrere seg der og få "jobbvarsel". 


 

LES OGSÅ: Hvordan skrive CV.

 

Hvordan fremstår du i sosiale medier?

Unge jobbsøkere bruker sosiale medier i stor grad. På tross av at det er personlige brukere, er mange av profilene offentlig tilgjengelige for publikum.

Hva har egentlig det å si for en eventuell ansettelsesprosess?

— Når arbeidsgiver skal ansette en person, er det stor variasjon i hva som sjekkes. En profesjonell rekrutterer vil oftest bruke de kildene og informasjonen som er tilgjengelig for å skaffe seg et helhetsbilde, sier Furulund.

Han legger til at en god huskeregel alltid vil være å tenke gjennom hvordan du fremstår i sosiale medier.

— Om du har lukket eller åpen profil får man velge selv. En profesjonell rekrutterer bør gjøre en objektiv vurdering og bruke den informasjonen som er relevant for å bedømme deg til stillingen. 

 

LES OGSÅ: Hvordan skrive en selgende søknad.

 

Forberedelser er viktig

Dersom du blir innkalt til intervju, er det en fordel å ha gjort litt forberedelser, forteller Furulund.

— Når du blir innkalt til intervju, handler det om å gi et bilde av hvilke egenskaper du har som du selv mener kan være nyttige i denne jobben. Husk å gjøre gode forberedelser i form av research rundt selskapet du skal intervjues for, og tren gjerne på intervjusituasjonen med en venn eller et familiemedlem. 

Statistisk sett er det sannsynlig at du må gjennom flere intervjuer før du blir ansatt et sted. En god motivasjon bør derfor være bekreftelsen det faktisk er å bli innkalt til intervju. Det viser at arbeidsgiver vurderte deg som aktuell for stillingen. Dersom du ikke får jobb etter første intervju, så husk at du allerede klarte å skille deg ut fra søkerbunken på en positiv måte.

Lykke til med jobbsøkingen!

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger.