Marthe Flaarønning Bøhmer studerer ved Universitetet i Agder (UiA), på campus Grimstad. Her har hun gått i litt over to år.
– Jeg gikk medier og kommunikasjon på videregående, og har alltid hatt en bred interesse innen ulike felt i media.
– Jeg valgte multimedieteknologi og -design, ettersom det så mest spennende ut av de mulige studiene, og hadde en kombinasjon av de tingene jeg likte.
Navn: Marthe Flaarønning Bøhmer
Alder: 23
Studie: Multimedieteknologi og -design
Studiested: UiA, ved Grimstad
Kan du fortelle om studiets innhold?
– Studiet er bygget opp av ulike mediefag, der de fleste av fagene har flere prosjekter gjennom semesteret, og avslutter med en eksamen, ofte som et flere dager langt prosjekt, eller som skriftlig eller muntlig.
Hun forteller at fagene foto, video og lyd som regel er prosjektbaserte, mens faget webpublisering tar for seg HTML, CSS og det å lage sin egen nettside. Programmeringsspråket de bruker er Javascript.
– Fagene bygger på hverandre, og noen ganger er det prosjekter på tvers av fagene. Eksempler på dette kan være prosjekter i videoproduksjon eller 3D-design, der begge fagene jobber med lyd-faget, mot det samme prosjektet.
Undervisningen foregår stort sett i auditorier, med påfølgende lab i et klasserom, hvor man jobber med ulike prosjekter og får hjelp dersom man trenger det.
– Klassene våre er ikke så store, noe som gjør at klassemiljøet blir bra, og man får et mer personlig forhold til foreleserne.
– I fagene med store prosjekter, kan det gå med flere uker til å jobbe med prosjektene, uten at det er noen annen undervisning i faget – kun veiledning.
Hva lærer man på multimedieteknologi og -design?
Spekteret av kunnskap man lærer på dette studiet er bredt, og strekker seg fra design og programmering til fotografering og video.
– På studiet, lærer man seg bruk av ulik relevant programvare, som Adobepakken, 3D-programmer og verktøy til databaser og programmering.
Studentene får også grunnleggende kjennskap til kommunikasjonsmessige aspekter og prosesser, grafisk design og markedsføring.
– Man lærer å finne kreative løsninger på prosjekter, både i grupper og selvstendig arbeid. Etter endt studie, går man ut med en bred kompetanse innen multimedia, og man kan benytte ulike medier og teknikker i fremtidige prosjekter.
Blant de mange ferdighetene man sitter igjen med etter studiet, er evnen til å kunne programmere og modellere både 2- og 3-dimensjonal grafikk.
Det beste vs. det verste
– For meg, er det beste at det er så variert. Ettersom jeg har en bred interesse innen multimedia og ikke helt vet hva jeg liker best, har det vært veldig fint å få lære mye om de ulike feltene og senere bestemme meg for hva jeg vil spesialisere meg i, i tillegg til å kombinere de ulike fagfeltene.
Det er mange ulike felt innen multimedia. En styrke ved dette er at studiet kan passe selv for studenter med veldig ulike interesser.
Kjennskap til et bredt grunnlag fagområder, er heller ingen ulempe å ha med seg i møte med arbeidslivets mange utfordringer.
– På dette studiet, er det mange flinke studenter, med ulike interesser og kvaliteter. Det er veldig gøy å se hva vi får til å lage sammen.
Marthe synes det er vanskelig å peke ut hva som har vært det morsomste ved studiet så langt, men trekker likevel frem det å være med på relevante prosjekter, som også har blitt brukt i virkeligheten.
– Et eksempel kan være eksamensoppgaven vår i video, som var å lage en «aftermovie» fra Karrieredagen, som er et stort arrangement på UiA.
– Det er jo også veldig gøy at klassen drar på klassetur til USA hvert år, og at jeg nå er på utveksling på Hawaii. Sistnevnte, må nok være det aller beste jeg har gjort.
De negative aspektene ved studiet blekner i lyset av de gode, men likevel trekker Marthe frem ett område som kan by på utfordringer.
– Programmering er nok det de fleste på studiet sliter med, ettersom dette er nytt for mange og kan virke komplisert. Samtidig, er en grunnleggende forståelse av programmering noe jeg tror gjør studiet veldig relevant for fremtiden.
Hvordan ser mulighetene ut etter endt studie?
Hvilke muligheter som åpner seg, avhenger av hvor en velger å legge inn en innsats i løpet av studietiden.
– Er du engasjert, kan du få mange forskjellige prosjekter å jobbe med. Underveis, har flere av oss tatt prosjekter ved siden av studiet. Dette kan for eksempel være å lage nettsider, logo, design eller en grafisk profil, videoprosjekter eller noe helt annet.
Med en bachelor i multimedieteknologi og -design, vil man være i stand til å sette sammen en komplett multimedieproduksjon, samt kunne arbeide med ulike aspekter ved digitale medier, slik som lyd, animasjoner, grafikk, tekst og video.
– Etter endt studie, kan man få jobb innen tv- og filmbransjen, reklamebyråer, firmaer som jobber med design, eller mindre firmaer, med ansvar for deres grafiske avdeling.
– Det er også store muligheter for å jobbe frilans på ulike prosjekter, eller starte sitt eget firma, som tilbyr ulike medietjenester.
Det er få grenser for hvilke muligheter man kan finne, så lenge en engasjerer seg og jobber hardt nok.
Hvordan er skolen og studiemiljøet?
– Skolen er relativt liten, i forhold til mange andre universiteter. Dette gjør at, dersom du engasjerer deg, er det veldig lett å bli kjent med andre på tvers av studieretninger.
Kontrasten er stor til de større universitetene i landet, hvor en lett kan bli litt borte i mengden.
– På multimedia, er det lett å få et godt forhold til foreleserne ettersom klassene er relativt små, og vi har mange engasjerte forelesere.
– Det er mange ulike linjer på skolen, blant annet sykepleier, ingeniør (data, bygg, fornybar, elektro, mekatronikk), multimedia og barnehagelærerutdanning. Dette gjør at det er veldig mange forskjellige personligheter på skolen, og dermed lett å finne venner.
– Skolen er moderne, med mange steder å sitte i fellesområdene, og ikke minst en god kantine, som er et naturlig samlingspunkt.
LES OGSÅ: Vurderer du å studere samfunnsøkonomi? Ida studerer samfunnsøkonomi ved NTNU
Hva er det kuleste med plassen du studerer?
Universitetet i Agder er delt inn i campus Kristiansand og Grimstad, hvor sistnevnte er den mindre av de to, med omtrent 3500 studenter.
– Det beste med Grimstad må være studentmiljøet. Ettersom Grimstad er en liten by, og siden de fleste flytter dit for å studere, uten å kjenne noen fra før av, er alle veldig interesserte i å bli kjent med nye folk.
– Grimstad er også en veldig fin by i seg selv. Det er kort vei til skolen, sjøen, sentrum, stranda og alt annet – nesten uansett hvor du bor.
Grimstad er en vakker by ved havet, som byr på en rekke muligheter i seg selv.
Her finnes blant annet Homborsund fyr, på øya Store Grønningen, litt sør for Grimstad, som byr på sørlandsidyll av høy kvalitet.
– Det er mye fint vær i Grimstad i forhold til resten av landet, mange fine soldager som jeg selv setter veldig stor pris på.
Hva er drømmejobben din?
Mange studenter er usikre på hva de vil jobbe med etter endt utdanning, noe Marthe også kjenner på.
– Jeg har lyst til å prøve mye forskjellig. Jeg vil for eksempel prøve å jobbe for et stort mediesenter, for å se hvordan de jobber der og bli inspirert.
– Jeg kunne også tenke meg å jobbe for et lite firma, sånn at jeg har mer og ikke minst et bredere ansvar for mediedelen av firmaet.
Med en bachelor i multimedieteknologi og -design er man kvalifisert til en rekke stillinger innen mediebransjen, markedsføring/salg, IKT-sektoren eller reklamebransjen, for eksempel som webutvikler eller IKT-konsulent.
– Jeg har lyst til å være en del av mange spennende prosjekter som dukker opp, og ikke minst, se hvilke jobber som blir til i fremtiden.
Hun understreker viktigheten av det å engasjere seg, og råder alle som studerer noe innenfor media til å vise seg frem, for å få kontakter og muligheter.
– I tillegg, vil jeg råde andre som vurderer å studere multimedieteknologi og -design til å dra på utveksling; bli kjent med nye folk, oppleve nye steder og kulturer, og få minner for livet!