Sarah valgte å ta lektorutdannelsen ved USN – Horten. Nå går hun snart ut med en master i historie, og norsk som undervisningsfag nummer to.
Foretrekker du rolige byer og intime klasseromssettinger? Da kan lektorutdanningen ved USN være noe for deg!
Navn: Sarah Røinås Pedersen
Alder: 23
Studie: Lektorutdanning i historie
Studiested: USN - Horten
Hvorfor valgte du dette studiet?
Det var bestefaren til Sarah som introduserte henne for læreryrket. Han var selv historielærer, og fylte henne med mye inspirasjon. Drømmen om å bli lærer har hun beholdt helt siden 3-årsalderen.
Sarah er nå inne i sitt siste semester, og kan meddele at hun trives godt med å undervise, særlig når elevene oppdager en uventet interesse for et fag.
– Det er det som er morsomt og driver meg nå.
Entusiasmen for historie har alltid vært der, men det er særlig én periode som står sterkt:
– Jeg har alltid syntes vikingtiden er veldig spennende. Det var det jeg skrev bacheloroppgave om.
Jeg skrev om Osebergskipet og damene som ble funnet der, utdyper hun.
Kan du fortelle litt om hvordan undervisningen foregår?
Undervisningen er preget av stor variasjon, og de første årene tilbrakte Sarah ved universitetet på grunn av obligatoriske emner. Veiledningen av masteroppgaven har derimot foregått digitalt, noe som har gjort det mulig for Sarah å flytte tilbake til hjembyen.
– Vi har vært innom mange historiefag, pedagogiske fag, didaktikkfag, og vi har hatt praksisperioder hvert eneste år!
Sarah forteller at de måtte ut i praksis etter bare én måned med undervisning.
– De første gangene syntes jeg det var helt forferdelig. Jeg klarte ikke å sove på flere uker, men det var fordi jeg var redd for å gjøre det dårlig.
Slik føler hun det heldigvis ikke nå lenger. Det gjelder å komme seg over terskelen.
– For meg, har det hjulpet veldig å være vikar. Da blir man etter hvert veldig vant til klasseromssituasjonen.
Hva har vært det mest utfordrende?
Sarah forteller at den største utfordringen var å flytte hjemmefra. Kollektivet spilte en viktig rolle i overgangsperioden.
– Jeg er veldig sosial av meg, og er ikke redd for å snakke med noen. Det var det jeg gjorde.
Den største utfordringen studiemessig var å få gode rutiner. Skippertaksmetoden preget den første tiden, og dette førte til mye stress under eksamensperioden.
– Det var jo bare å ha det helt jævlig i en periode; være på biblioteket hele tiden, sitte inne på rommet, lese om natta, ikke sove så mye.
Bare start med en gang! oppfordrer hun.
Hva er det kuleste du har opplevd så langt?
Sarah trekker frem sitt nåværende prosjekt med Fredrikstad Museum. Hun sendte dem en e-post og meldte interesse om samarbeid.
Det hele endte med at hun ble tildelt tre undervisningsrunder på museet. Nå skriver hun en historiedidaktisk masteroppgave om prosjektet.
– Mange i klassen min valgte å bare skrive om historie, men jeg er litt lei av å sitte og se i kilder og sånt. Jeg er mer gira på å komme meg ut i klasserommet.
Masteroppgaven handler om hvordan man formidler og underviser i historiefaget; hvordan museer og videregående skoler kan samarbeide, forklarer hun.
LES OGSÅ: Lyst til å studere markedsføring og merkevareledelse? Les om Kaias erfaringer!
Hvordan er studentmiljøet ved USN?
Kollektivet hadde mye å si for Sarah da hun bodde på campus. De hadde sosialt opplegg flere ganger i uken:
– Det var mye festing, men vi hadde også spillkvelder, lagde mat og så på film.
I tillegg, har USN noe som heter Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge (SSN). De har bygd et ekstra studenthus på campus. I løpet av semesteret arrangerer de flere ting for studentene, for eksempel quizkvelder og ball.
Hvis man har lyst til å besøke et bysentrum, er det Horten eller Tønsberg som gjelder.
– Hvis vi skulle på shoppingtur ble det ofte Tønsberg, men vi har også vært i Horten på 17. mai.
Har du noen råd til dem som vurderer å studere det samme som deg?
Jeg tenker at man bare må prøve. På mitt studie, har man tidlig praksis, og da får du testet ut om det egentlig er noe for deg, avslutter Sarah.