Sosiale medier kan være veien ut av en trøblete jobbjakt.

Har du søkt utallige jobber uten å få noe som i det hele tatt ligner et positivt svar? Meldt deg inn i flere rekrutteringsbyråer enn du visste fantes? Lest NAV og Finn.no sine stillingsannonser til du kan dem utenat? Da kan sosiale medier vise seg å være redningen.

Facebook og Twitter kan brukes til mer enn meningsløs chatting og retweeting.

 

Nyttige verktøy

Sosiale medier er nyttige verktøy der du kan bygge opp nettverk, promotere deg selv og lete aktivt etter jobbtilbud. Stadig flere bruker sosiale medier for å lyse ut ledige stillinger, og til å finne egnede kandidater. Ikke bare IT- og mediebedrifter, men alle typer firmaer og bedrifter. Medierådgiver ved ANSA Alumni, Christina Heesch mener at sosiale medier er et flott verktøy til å finne informasjon, dele den og vise flere sider av seg selv.

- Sosiale medier har forandret på barrierene til bedriftene, og gjør det enklere å få kontakt og innsikt hos bedrifter man ønsker å jobbe hos, sier Heesch.

 

Hvilke sosiale medier bør du bruke?

I jungelen av sosiale medier kan det være vanskelig å vite hvilke man bør konsentrere seg om i den desperate jobbjakten. Facebook, Twitter, blogg, Youtube og LinkedIn er alle eksempler som kan egne seg.

- Bruk sosiale nettverk for det det er verdt, spre ordet gjennom alle mulige kanaler slik at flest mulig folk blir klar over din situasjon, sier Andreas Framnes, som selv skaffet seg jobb ved å blogge.

Medierådgiveren Christina Heesch mener at det er viktig å velge seg ut noen få sosiale medier og følge dem opp. Det er ikke noe poeng i å være tilstede overalt.

- Jeg tror det er viktig å være ærlig, tydelig og tilstede - og vise sin personlighet og kunnskap gjennom sosiale medier. Dermed gjør man seg interessant for en potensiell arbeidsgiver, sier Heesch.

 

LinkedIn – et profesjonelt verktøy

LinkedIn er et av de sosiale mediene som egner seg best til profesjonell jobbsøking, men som ikke så mange studenter har fått opp øynene for. LinkedIn brukes til å samle kontakter og nettverk, finne jobber og ansette. Her kan du vise hvem du er og dine sterke sider for en potensiell arbeidsgiver. Et tips fra Heesch er å knytte til seg venner, bekjente og studiekamerater som kan legge inn et godt ord for deg, eller hjelpe deg videre med jobbtips.

Joakim R. Killingberg fikk jobb hos streamingtjenesten WiMP via Twitter, og mener at andre sosiale medier kan egne seg vel så bra som LinkedIn.

- Personlig vil jeg nok si at dette er en litt for statisk og småtafatt side for å jakte på en jobb. Du får en mer personlig kontakt med en bedrift/person via Twitter, sier Killingberg.

 

Facebook som verktøy i jobbjakten

De fleste er innom Facebook en eller flere ganger daglig, og det sosiale nettverket kan brukes til mer enn å opprettholde kontakt med venner og kjente. Du trenger ikke promotere din egen profil aktivt i jobbletingen, mange bedrifter annonserer på Facebook når de har ledige stillinger. Men sørg uansett for å utnytte nettverket ditt. Annonserer du på Facebook at du er på leting etter jobb skal du ikke se bort i fra at en av de 800 "vennene" dine vet om noe som kan være aktuelt. Kanskje har det nettopp åpnet seg en stilling i firmaet der kameraten din jobber? På Facebook behøver du ikke være like profesjonell som på LinkedIn, men det er lurt å tenke litt på hva du har på din åpne Facebook-profil.

- Husk at din potensielle arbeidsgiver googler deg - dermed bør du stå for det du gjør på nett, påpeker medierådgiveren Heesch.

 

Kan man tvitre seg til drømmejobben?

Tjueenåringen Joakim R. Killingberg klarte det, og i følge han selv er historien om jobben han fikk via Twitter ikke særlig lang.

- Min sjef, Kjartan Slette la ut en link hvor de søkte etter folk til deres satsning i Sverige. Jeg slengte da en direktemelding til Kjartan hvor jeg lurte på om de ikke trengte noen musikkinteresserte i Norge, sier Killingberg.

Han ble oppfordret til å sende inn en CV så de kunne vurdere om de hadde en passende stilling. Noe han selvsagt gjorde, og dagen etter satt han i intervjustolen. Den tredje dagen var jobben hans.

- I senere tid har jeg blitt kalt Mr. Twitter, og Aspiro liker fortsatt personer som er ivrige frampå på Twitter, forteller Killingberg.

I et arbeidsmarked der du ofte må sloss mot flere hundre andre kvalifiserte søkere gjelder det å gjøre inntrykk.

- Vær frampå! Det har etter hvert blitt utrolig mange bedrifter i sosiale medier, og det skader aldri å spørre om de er på jakt etter folk, verken via Twitter eller Facebook, sier Killingberg.

 

Blogg deg ut av arbeidsløsheten

Blogg er ikke noe mange assosierer med jobbsøking, men dette kan vise seg å være et godt verktøy. En av de som har brukt blogg i forsøk på å skaffe seg jobb er tjueniåringen Andreas Framnes. Bloggen jegtrengerarbeid.blogspot.com opprettet han i desember etter at han ble arbeidsledig. Selv vil han ikke kalle bloggen en jobbsøknad, men mer en indirekte måte å søke jobb på. Han søkte jobber samtidig som han blogget, og brukte bloggen som en slags dagbok der han skrev om hvordan det var å være arbeidsledig.

- Så hadde jeg noe å gjøre da, bortsett fra å skrive jobbsøknader og se på Days of our lives, sier Andreas.

Men selv om han ikke vil kalle bloggen en jobbsøknad, ga bloggingen resultater. Vikarbyrået Hammer & Hanborg var noen av de som hadde fulgt bloggen hans – og forstått at han trengte arbeid.

- Dessuten synes de språket i bloggen min var bra, og hadde derfor ingen skrupler for å sende meg til sine kunder, sier Framnes.

Dette førte til at Framnes i januar fikk jobb som informasjonsarbeider. Framnes mener at spesielt de som skal jobbe på en arbeidsplass hvor sosiale medier inngår som en naturlig del av arbeidsdagen kan gjøre lurt i å bruke slike medier som promoteringskanaler.

- Er du en arbeidsledig rørlegger vet jeg ikke om bruk av sosiale medier i en jobbjakt er like hensiktsmessig som det var for meg, avslutter han.