Det handler om å vise hvem man er og å skille seg ut i bunken av jobbsøknader. Personlig branding blir stadig viktigere i søken etter drømmejobben.
Den svenske forfatteren og eksperten på personlig branding, Per Fykman, gir råd om hvordan du kan bygge opp ditt eget varemerke.
1. Finn ut hvilket inntrykk andre har av deg
Få hjelp av andre til å analysere ditt profesjonelle rykte, enten dette er en ekspert innen området, arbeidskollegaer eller venner.
En god analyse av ditt eget rykte vil gjøre det enklere å videreutvikle i den retning du selv ønsker.
2. Bli en ekspert
Finn ut hva du brenner for og lær deg alt om det. I dag er det viktigere enn noen gang tidligere å finne sin egen nisje.
Jo større interesse du har av denne nisjen jo lettere er det å lese seg opp og bli en ekspert innen området. Om du gjør det du elsker vil også andre elske det du gjør.
3. Ha ambisjoner
Spørsmålet er ikke bare hvor flink du er, det er hvor flink du ønsker å bli. Selv om talent tar deg lang vil du aldri nå toppen uten ambisjoner.
4. Ha et formål om å inspirere
Selskap som vokser mer enn 15 prosent i året gjør det gjennom å inspirere sine kunder.
Dessverre markedsfører mange selskaper seg med de kundene allerede vet, i stede for det de trenger å vite.
5. Vær troverdig
Ditt profesjonelle rykte er i dag mer enn noen gang tidligere en ferskvare. Det gjelder å leve opp til ryktet man har skapt.
Se på hvert møte du er i som en sjanse til å imponere kunden, sjefen og medarbeiderne dine. Tenk på alt du gjør som en sjanse til å overraske og imponere.
LES OGSÅ: Lærerutdanning, viktigere med relasjonsbygging enn faglig kunnskap
6. Entreprenørønsket
Du må selv være ansvarlig for det du gjør. Vær nysgjerrig og test ut det som er nytt.
Å være entreprenør handler ikke om å eie et selskap, men om å være en problemløser og en drivkraft for de du jobber sammen med.
Denne artikkelen er tidligere publisert i studentmagasinet Campus.