Å ha et godt forhold til sjefen er noe alle ansatte ønsker. Her har du åtte taktiske tips fra den australske nettavisen The Herald Sun.

 

1. Vær presis

Det er en selvfølge at man møter presist på jobb og i møter. Dette blir også lagt merke til.

Hvis du er en av de første som sitter klar på jobb tidlig på morgenen får du ikke bare gjort unna alle arbeidsoppgaver, men du kan også forvente en stjerne i margen fra sjefen.

 

2. Vit hvordan sjefen opererer

Det er viktig for deg å vite hvordan sjefen din ønsker å bli oppdatert på arbeidet du har utført. Kanskje vedkommende ønsker å høre din mening i ulike saker, og det er det viktig for deg å vite på forhånd slik at du har mulighet til å forberede deg.

Det er også lurt å finne ut hvordan sjefen din foretrekker at du kontakter han eller henne. Passer det best på e-post, telefon eller å ta det personlig?

 

3. Vær en lagspiller

Ikke lever resultater på egen hånd eller forvent at kolleger skal gjøre hele arbeidet selv.

Å komme godt overens med dem du jobber med er viktig for å kunne vise at du jobber tett og godt med andre, selv om du er best i noe.


 

4. Ikke baksnakk jobben eller kolleger

Oppstår det problemer eller uenigheter, ta dette opp med sjefen din. Ikke bli fersket i å baksnakke kolleger på jobb.

Er du med på å skape dårlig stemning eller er dårlig likt på jobben, kan du være sikker på at du er den som ryker i dårlige tider.

LES OGSÅ: Hvordan få høy lønn: Gode karakterer er viktigst

 

5. Vit hva som utfordrer de rundt deg

Vit hva som er andres svakheter eller utfordringer, både hos kolleger og sjefen.

Kanskje du kan være den som kommer med en løsning på problemet?

LES OGSÅ: - Lykke avler suksess, ikke omvendt

 

6. Vær fleksibel

Jobb alltid hardt og lenge for å rekke mål og deadliner. Er dere få på jobb bør du ta på deg ekstraoppgaver.

Du viser fleksibilitet ved at sjefen legger merke til at han/hun kan stole på at du gjennomfører arbeidet.

LES OGSÅ: Hvordan få jobb i Kripos?

 

7. Hardt arbeid

Personer som viser evne til hardt arbeid, blir værende i bedriften. Men ikke brenn deg selv helt ut, men du må være forberedt på å brette opp ermene og gjøre en solid innsats.

LES OGSÅ: Første jobben etter studiene: Dette bør du vite

 

8. Hvis du tabber deg ut, fiks problemet

Alle kan gjøre feil, for ingen er feilfrie, men hvis du gjør en feiltakelse eller tar en dårlig beslutning så vær sikker på at du fikser opp i problemet.

Sørg for å ordne opp i dine egne feil, ikke la andre gjøre det. Husk også å beklage de feilene du gjør. Vær ydmyk.