1. Hold kjeft!
Du har fått utdelt to ører og en munn. Så lytt minst dobbelt så mye som du prater.

2. Jobbintervju = kvalifisert for jobben!
På jobbintervjuet, ha det klart for deg - du er kvalifisert for jobben. Din arbeidsgiver vil nå finne ut om du vil passe inn sammen med dine eventuelt nye kolleger. Samt finne ut om du virkelig har lyst på jobben!

3. Glimt i øyet!
Hvorfor får du jobben fremfor andre? Her det en rekke elementer som spiller inn. Men om inntrykket til intervjuer er: ”dette var en likendes person som kommer til å gjøre en knallgod innsats i stillingen”,så er du nesten i mål!

4. 5 sekunder.
Det heter “you never get a second chance for a first impression”. Så det du foretar deg de første sekundene i første møte med mennesker er viktig. Et fast håndtrykk, øyekontakt og en ”postiv attitude” er viktig.

5. Du er vare som er til salgs!
I møte med en eventuell ny arbeidsgiver må du se på deg selv som en vare. Hva har du å selge? Hvorfor skal arbeidsgiver kjøpe nettopp deg? Få oversikt over hva du har å selge før du går inn i forhandlinger!

6. Et nei er syv ja!
Ved kontakt med mennesker så er det en kjensgjerning at man kjøper og selger hverandres tillitt! Så det å ha en tone som får motparten til å være positivt innstilt om man har et budskap å fortelle er veldig viktig. Starter man en konversasjon med et spørsmål som gir et nei til svar må en ha syv ja svar etterpå før man er på null.

7. Din syke mor!
Som nyansatt så er det ikke lurt å brette ut om syke mødre og personlige problemer. Sett alltid den personen du snakker med i fokus! Du blir ikke noe klokere og får ikke vite mer om dine kolleger om du kun prater og deg selv og ditt.

8. Pakk sakene og stikk!
Når er det på tide å skifte jobb! Den dagen alt går greit å du begynner å ta ting for gitt er det på tide å vurdere å skifte beite! Flyter du på rutiner, og mangler den rette drivkraften for å stå på, så vurder sterkt å skifte jobb.

9. Tenn et lys!
Vekk et sterkt ønske hos den du prater med! Alle har en hovedinteresse, noe som de brenner for. Finner du den hos din samtalepartner og er oppriktig interessert i å få vite mer så har du skaffet deg en relasjon for livet.

10. Say my name!
Lær deg navn og bruk dem! For dem som hører sitt eget navn er dette som et magisk ting som legger et godt grunnlag for en videre kommunikasjon.

Til slutt – en oppsummering

  • Bruk ørene dine mer enn munnen.
  • Tiltal den du møter med navn.
  • Vær positiv i omgangsformen.
  • Finn uit hva den du møter brenner for og følg opp med spørsmål.

Følger du diss rådene, får du mye goodwill tilbake. Kollegaene vil oppfatte deg som en positiv, lyttende og personlig interessert person. Tenk på det hyggeligste menneske du noensinne har møtt! Jeg er sikker på at den personen hadde noen av disse egenskapene! 


Annonser:

 
Studer i Oslo, Bergen eller på nett. Les mer om våre bachelor-, master og årsstudier innen:


Annonse:

Start din amerikanske bachelorgrad i Norge

Du fortsatt søke! American College i Moss rett utenfor Oslo er det perfekte stedet å starte for deg som vil studere i USA! Vi gir deg en smidig overgang til det amerikanske utdanningssystemet.

Som student hos oss tar du ett år med fag i Norge, før du fullfører bachelorgraden din ved et universitet i USA. Etter å ha bestått studiet ved American College, er du garantert plass ved et av våre åtte samarbeidsuniversiteter! Du kan også søke fritt på ALLE andre skoler i USA. Les mer, fyll inn kontaktskjema eller søk her. Se film under for å se hvordan det fungerer hos oss: