Stadig flere bruker sosiale medier for å rekruttere nye ansatte til bedriftene sine. Er du nyutdannet eller ute etter å skifte jobb, lønner det seg å holde et øye med Facebook, Twitter og LinkedIn. 

En av de som har hatt suksess med å lyse ut i sosiale medier, er daglig leder i Renommé Communication, Tom Egil Martinsen. Nylig fant han sin nyeste medarbeider etter å ha brukt Facebook og Twitter. 

 

– Vi har veldig gode erfaringer med bruk av sosiale medier til jobbsøk. Noen ganger bruker vi bare sosiale medier, andre ganger bruker vi det i tillegg til andre kanaler. Fordelen er at det er veldig enkelt, og at det går veldig raskt.

– Og det blir selvfølgelig mye billigere uten annonser og rekrutteringsselskaper, sier Martinsen. 

Han poengterer at de ved å lyse ut i sosiale medier, også får markedsført bedriften på en fin måte. 

– Når man har et godt nettverk får man veldig god spredning gjennom sosiale medier. Det fungerer som word of mouth mellom folk som kjenner til oss og folk som ikke kjenner til oss fra før. På denne måten får vi også markedsført selskapet.


 

Bare lyst ut i Twitter

Heidi F. Enger Otone (28) fant utlysningen til Martinsen på Twitter, søkte på jobben, og hadde sin første arbeidsdag som informasjonsmedarbeider i Renommé Communication på mandag.

– Jeg søkte etter pr og jobb i Twitter, og fant utlysningen som Renommé hadde lagt ut samme dag. Stillingen ble bare utlyst på Facebook og Twitter, sier Enger Otone, som har en bachelor i PR og kommunikasjonsledelse fra BI. 

 

Hun brukte Twitter aktivt i jakten på ny jobb, og har også fått jobb gjennom sosiale medier tidligere. 

– I den perioden jeg søkte jobb var jeg jevnlig innom Twitter og søkte etter utlysninger, og så flere som bare lyste ut i sosiale medier. Jeg har også fått en jobb på denne måten tidligere.

– Bedriften ville gi et fortrinn til de som fulgte med på Facebook, og lyste ut stillingen der først. Så dette er andre gang jeg får jobb gjennom sosiale medier, sier Heidi F. Enger Otone. 

LES OGSÅ: Mastergradene som gir høyest startlønn

 

Når hele målgruppen

Tom Egil Martinsen opplever at de når ut til veldig mange gjennom å bruke de nye mediene, og er sikker på at bruken av sosiale medier til jobbsøk vil øke i årene som kommer.

– I vår bransje er de fleste på sosiale medier, og spesielt de unge er en målgruppe det er greit å nå der. Om noen år vil dette øke dramatisk også i andre bransjer. Har man først bygd seg opp et nettverk, kan man også nå folk som er i jobb, men som spontant kan fatte interesse, eller eventuelt tipse bekjente om stillingen.

Så du tror bruken av sosiale medier i jobbsøk vil øke?

 Jeg tror ikke, jeg er helt sikker. 

Får du direkte henvendelser gjennom sosiale medier når dere ikke lyser ut også? 

 Ja, vi blir kontaktet hver uke. Noen ganger er timingen god, andre ganger ikke, sier Martinsen, som også planlegger å ansette flere før året er omme. 


 

Følg med!

Martinsen mener også at studenter har stor nytte av å følge interessante bedrifter på Twitter og Facebook. 

– Hvis man som student har noen tanker om hva man vil jobbe med, ville jeg fulgt aktuelle selskaper på sosiale medier. Da vil man raskere fange opp om bedriften lyser ut etter nye ansatte, og dermed komme tidligere inn i søkeprosessen.

– I tillegg får man en følelse av kulturen i bedriften, og lærer noe som senere kan komme godt med i et eventuelt intervju, sier Martinsen, og får støtte fra sin nye kollega.   

– Studenter og nyutdannede bør bruke sosiale medier aktivt. Jeg er ikke den største twitreren selv, men jeg holder meg oppdatert. Man må ikke skrike ut, men i alle fall følge med, sier Heidi F. Enger Otone.