På Karrieredagen ved Handelshøyskolen BI i Oslo denne uken hadde de største og beste av norske og internasjonale bedrifter inntatt lokalene på utkikk etter fremtidens store talenter.

En av dem som var tilstede var Employer Branding Manager Eivind Hoff fra Nordea. Han var tilstede for å jobbe med å markedsføre internship-mulighetene og graduate-programmet i Nordea.

Selskapet har i dag fire masterstudenter i ulike internships i bedriften, og er stadig på utkikk etter nye kandidater.

– Vi skal ta opp en stor gjeng med nye graduates fra neste år, og i tillegg er vi ute etter kandidater til internships, sommerjobber og forskjellige stillinger i Nordea, forteller Hoff.

 

God eksponering

I tillegg til å finne aktuelle kandidater til bedriften, er mye av hensikten med tilstedeværelsen å vise seg frem og gjøre seg bemerket blant fremtidige bransjefolk.

De fleste bedriftene forteller at de ønsker å gjøre seg synlige og være aktivt tilstede med informasjon og personlige anbefalinger til studentene. Også Eivind Hoff fra Nordea er bevisst på dette.

 

– Vi må jo være en del av branding- og kommunikasjonsdelen også. I likhet med alle de andre som er her, er vi også opptatt av å presentere oss og vise oss frem.

– Så det er det som er miksen, det å jobbe bredt med eksponering og det å faktisk finne noen skikkelig egnede kandidater.


Han forteller videre at hovedpoenget med å være til stede, er uansett å finne noen som vi virkelig har lyst til å jobbe videre med.

– Vi vil heller ha noen skikkelig gode samtaler med færre mennesker enn kjempemange overfladiske samtaler, forteller Hoff.


 

Rekruttering viktigst

Representantene fra de forskjellige bedriftene kan ofte snakke med flere hundre studenter i løpet av de forskjellige karrieredagene. Hoff forteller at det derfor kan være en utfordring at de gode kandidatene ikke bare drukner i mengden av andre de har møtt.

– På bedriftspresentasjonen vi hadde her i forrige uke var det over seksti interessenter som vi skal følge opp. Det var et par stykker av dem som kom tilbake i dag for å snakke mer med oss, og som forteller at de er i gang med å jobbe med søknaden sin.

– De viser en genuin interesse, og da er vi mer interessert i å følge opp også, forteller han.


– De kandidatene som er mest interessante gir vi et visittkort, og så har vi en direkte oppfølging med dem. Andre søker på internship- og graduateprogrammene, og så fanger vi dem opp på grunnlag av det de sender inn.

LES OGSÅ: Slik finner du den første jobben

 

Satser på mangfold

For Nordea er det viktigst å være tilstede på Handelshøyskolen BI og Norges Handelshøyskole i Bergen, siden det er her det faglige kjerneområdet ligger. Men de er også til stede på mange andre skoler.

– For eksempel har vi vært på Arbeidslivsdagen på Universitetet i Oslo. Der finnes det mange studenter innen sosialøkonomi, samfunnsøkonomi, juss og statistikk, og en masse andre fagområder som også er viktige for oss.

– Vi er ute etter mangfold, og vil få flere folk med på laget, ikke bare «A4-økonomer», fortsetter Hoff. 


Hoff forteller at de også har vært på NTNU i Trondheim, hvor industriell økonomi er en attraktiv studieretning. De skal også være tilstede på Karriereuka ved Høyskolen i Oslo og Akershus som begynner 15. oktober, og så er det videre til UMB i Ås.