De siste endringene på LinkedIn kan virke ubetydelige ved første øyekast, men det er noen ting du bør vite og gjøre.

Wayne Breitbarth er konsulent i LinkedIn og forfatter av boken «The Power Formula for LinkedIn Success». Han har samarbeidet med karrierenettstedet Inc.com om å lage en liten liste av nødvendige endringer og enkle tips som vil hjelpe deg å få fullt utbytte av profilen din med den nye layouten.

 

Legge mer vekt på profilbildet ditt

Med den nye layouten på LinkedIn legger det større fokus på profilbildet ditt.

Dette betyr at det er viktigere enn noen gang å ha et profesjonelt og godt bilde. Hold deg til det tradisjonelle portrettformatet, og vær kledd som om du skal møte til et jobbintervju.

Arbeidsgivere ønsker å ansette folk de liker, og siden førsteinntrykket vil være basert på bildet ditt er det viktig å fremstå sympatisk og proffesjonell.

 

Mindre synlige funksjoner

Oversikten over antall anbefalinger, listen over arbeidserfaring, pedagogisk erfaring og private nettsider er ikke lenger like synlig på profilsiden, og noe er fjernet helt.

Dette betyr at man i større grad må benytte seg av de andre profilfunksjonene for å gjøre denne informasjonen mer synlig.


 

Legg vekt på overskriften

Fordi mengden av informasjon i headeren har blitt redusert, er den resterende informasjonen viktigere enn noensinne, inkludert overskriften din. Det 120-tegns overskriftsfeltet er nå en av de mest effektive og i øyenfallende stedene for å vise seg frem som en merkevare.

Det er lurt å inkludere noen viktige søkeord i overskriften.

Hvis du bare har en jobb (som de fleste har), vil din nåværende jobbtittel vil bli vist i den øverste boksen. Men hvis du har flere jobber eller titler, vil bare firmanavn vises, og ikke titlene dine.

I så fall bør du vurdere hvilke søkeord som du ønsker skal være synlige. Hvis jobbtittelen er relevant, bør du også inkludere den i overskriften.

LES OGSÅ: Kabinpersonale-stillinger lokker unge nordmenn

 

Sammendraget er mer fremtredende

På grunn av den reduserte størrelsen på den øverste boksen, er sammendraget nå plassert høyere på siden, og er derfor blitt en viktigere del av profilen.

Særlig de første setningene vil være mye mer synlige. Derfor bør de også være slagkraftige og informerende omkring jobben din, karrieremål og/eller personlige egenskaper.


 

Bruk «Contact Info» som et visittkort

Tidligere var denne informasjonen fordelt over flere felt på profilsiden din. Nå er det pent oppsummert i den øverste boksen og åpnes hvis man klikker «Contact Info» rett ved siden av bildet på visittkortformatet.

Sørg for å inkludere alle de måtene du føler deg komfortabel med folk kontakter deg på. Tilgjengelige alternativer er nettsteder, Twitter, e-post, telefon, IM, og adressen din. Husk å unngå useriøse epost-adresser som NinjaGangster3000@hotmail.com.

LES OGSÅ: Her vil økonomistudentene helst jobbe

 

Webadresser er vanskeligere å finne

Nettstedene som er inkludert på profilen din var tidligere veldig synlige, men nå er de litt mer skjult i «Contact Info» delen.

Dermed kan det være lurt å nevne eventuelle nettsider i sammendraget og i beskrivelsene under jobberfaring. Dette vil ikke være en klikkbar lenke, men man kan i hvert fall se den uten å måtte klikke på «Contact Info».