Blogging er på kort tid blitt svært populært, men mange publiserer innhold som kan få fatale følger for karrieren.

– Stadig yngre deltakere opptrer på bloggarenaen uten nødvendig digital kompetanse, mener forsker ved Sintef.

Blogging er blitt en allmenn farsott også i Norge. Per dags dato anslås det å være flere hundretusen bloggere her til lands, og selv om aktivitet og innhold varierer, så er antallet registrerte blogger stadig økende.

Men, hvor påpasselige er bloggerne med innholdet de publiserer med tanke på hvem som har muligheten til å lese det?

Hva skjer når innhold som i dagens lys fremstår som uskyldig i fremtiden blir tilgjengelig for hvilken som helst arbeidsgiver?

 

Holder tilbake det private

Lena Fidjestad (20) er student ved Universitet i Agder (UiA), og driver på si en av landets best besøkte moteblogger Elenita.no.

For dette fikk hun blant annet prisen for årets moteblogg i fjor, og besøkstallene ligger gjennomsnittlig på rundt 2000 unike brukere daglig.

Elenita-bloggens størrelse og popularitet har gjort at Fidjestad passer ekstra godt på innholdet hun publiserer.

 

– Jeg tenker alltid på hva jeg publiserer både med tanke på meg og de som leser det. Det mest private holder jeg for meg selv og er veldig obs på at jeg skal kunne stå for det jeg skriver i ettertid.

Fidjestad forteller at hun passer ekstra godt på språkbruken og innhold som forteller om hennes forhold til rusmidler.

– Jeg unngår å bruke banneord når jeg skriver, og tenker meg om to ganger når det kommer til innhold som inneholder røyk og alkohol. Dette er ”regler” jeg satte for meg selv allerede før jeg begynte med bloggingen.


 

En utfordring for personvernet

– Det man ikke ønsker å publisere i avisa eller på TV bør man heller ikke blogge om. Innenfor dette er det fortsatt rom for kreativitet og moro, men det er viktig å ikke trekke inn for mye av sitt private liv.

Det mener Petter Bae Brandtzæg, som er forsker ved Sintef. Han arbeider for tiden med et prosjekt om forbrukervern og personvern i den nye medievirkeligheten.

Målet er å utvikle ny kunnskap om utfordringer knyttet til personvernet i sosiale medier for å bidra til å informere og dyktiggjøre forbrukerne i den nye medievirkeligheten.

Brandtzæg ser på bloggingen som en utfordring for flere enn bare tekstforfatternes personvern.

– Det er viktig å redigere bort innhold som skader andre. Personvernet utfordres i sosiale medier som blogg. Blogg visker ut skiller mellom det private og det offentlige, noe veldig mange glemmer.

LES OGSÅ: BLOGG: Kan blogging erstatte tradisjonell jobbsøking?

 

Blogg til inspirasjon

Lena har holdt liv i bloggen sin i halvannet år nå, og har hele tiden holdt fokuset på å publisere innhold om mote ispedd deler av seg selv.

Bloggingen er fremdeles bare en hobby, men hun håper at den en dag kan være med på å skaffe en fast jobb innen mote.

– Akkurat nå er jeg veldig usikker på hvilken retning jeg skal ta fremover, men jeg kan definitivt tenke meg å jobbe med mote i fremtiden.

Mari Midtstigen som er redaksjonssjef i motebladet ELLE vedkjenner at de leser blogger, og mener at de beste bloggerne kan brukes til både inspirasjon og samspill.

– Det hender at vi bruker populære bloggere som caser for intervjuer i ELLE.

 Men, det er viktig for oss å holde på vårt konsept i magasinet, for de aller fleste moteinteresserte klarer seg ikke utelukkende på blogger, men søker også til magasiner for inspirasjon og tips.

– Men er det et fint samspill mellom bloggere og magasiner i motebransjen, vi kan sikkert bli litt inspirerte av hverandre, samtidig som vi skiller oss ganske kraftig fra hverandre.


 

Blogg kan bli jobb

Midtstigen ser heller ikke bort ifra at de beste bloggerne kan få nytte av hobbyen sin på CV-en.

– Det er klart at hvis du viser at du har gjennomgående kunnskap om mote og dessuten gode formidlingsevner, vil det være positivt på lik linje med en annen type arbeidsprøve.

 

 

Men det forutsetter at innholdet er reflektert og ikke for privat, mener Midtstigen.

– De beste motebloggerne gir uttrykk for sin personlighet gjennom vedkommendes stil og smak, men tipper aldri over til å handle om det innerste og private.

LES OGSÅ: Jobbsøking i sosiale medier: Marie tenkte utenfor boksen

 

Få tenker gjennom innholdet

Ifølge Brandtzæg er dessverre bevisstheten rundt hvilket innhold som bør publiseres laber blant norske bloggere, og han er bekymret for konsekvensene.

– Generelt sett har folk svært liten bevisshet i forhold til hvordan de sprer personinformasjon.

– Et økende antall videoblogger med innhold "på kanten" antyder også at stadig yngre deltakere opptrer på bloggarenaen uten nødvendig digital kompetanse.


– Brukerne trenger større bevissthet rundt at det man gjør og sier på nett kan bli brukt mot én i fremtiden. Det er viktig å ha i bakhodet når man starter en blogg.

Moteblogger Fidjestad har imidlertid tatt sine forholdsregler, og ser positivt på hvordan hun skal bruke innholdet i fremtiden.

– I og med at jeg prøver å holde bloggen mest mulig profesjonell, og unngår å utgi det mest private om meg selv, ser jeg heller for meg at bloggen gir meg fordeler enn at den virker skadelig hvis den skal påvirke jobbsøkingen i fremtiden.

 

Konsekvenser utenksom blogging kan få:

  • ID-tyveri, som er doblet hittil i år.

  • Man mister kontrollen på personinfo og hva den brukes til.

  • Personinformasjon på nett kan brukes mot oss i f. eks jobbsøknadsprosesser.

  • Ukjente kan oppnå uønsket kontakt.

  • Private soner opphører, du får info om folk du helst ikke ville ha.