Bruk tid på søknaden og gjør deg selv interessant. Søknaden du skriver bør skreddersys til jobben du søker.

En jobbsøknad er ofte din første kontakt med arbeidsgiver. Ved å skrive en god søknad gir du et godt førsteinntrykk til din fremtidige arbeidsgiver.

Hovedformålet med søknaden er å fange arbeidsgiverens oppmerksomhet, og gjøre at nettopp du bli innkalt til intervju.

Se sjekkliste for søknadens oppbygning i bunnen av artikkelen.

 

Tre holdepunkt

Jobbsøknaden bør vise at du har lest og forstått stillingsannonsen, at du er rett mann eller kvinne for jobben og at du er motivert til nettopp denne jobben.

Det er viktig å vise at du har brukt tid på søknaden og ikke sender ut en masseprodusert søknad.

Arbeidsgivere ønsker søkere med et ønske om å jobbe i nettopp deres bedrift, ikke søkere som kun er ute etter en jobb, uavhengig av hvor eller hvordan den er.

 

Unngå feil

Søknaden må være feilfri. Skrivefeil vil alltid gi et dårlig inntrykk av søkeren.

Få noen til å lese korrektur på søknaden før du sender den, og skriv den gjerne ut slik at du kan lese skikkelig gjennom den før den sendes.


 

Markedsfør deg selv

Spørsmålet som skal besvares er ”hvorfor skal bedriften velge nettopp meg?” Dette er det din jobb å fortelle arbeidsgiver.

Dersom du ikke selv forteller hvorfor du bør velges fremfor andre søkere kan du ikke regne med at arbeidsgiver ser dette.

Du må fortelle hva du er flink til og hvorfor du er flinkere enn andre til nettopp dette. Hva er dine beste egenskaper, og hvorfor gjør de deg skikket til stillingen?

LES OGSÅ: Jobbsøknaden er sendt: Hva nå?

 

Åpen søknad

En åpen søknad skriver du dersom du har funnet en jobb du ønsker å ha, men som ikke er utlyst som ledig. Her er det minst like viktig å fortelle arbeidsgiver hvorfor de bør ansette deg.

Her er det viktig å hente inn mye informasjon om bedriften og å ringe for å snakke med arbeidsgiver dersom du ikke hører noe etter å ha sendt søknaden.

 

SØKNADENS OPPBYGNING:
  • Ditt fulle navn og adresse. Eventuelt telefonnummer og mailadresse.

  • Arbeidsgivers navn og adresse. Sørg for å få alle opplysninger riktige.

  • Tittel. For eksempel ”søknad om stilling som..”

  • Henvisning til stillingsannonse. Presisér hvorfor du ønsker stillingen.

  • Relevante opplysninger om deg selv, din utdannelse og din yrkesbakgrunn.

  • Fortell hvorfor du søker på akkurat denne stillingen.

  • Presisér dine gode egenskaper og hvorfor de passer til stillingen.

  • Avslutt med at du håper å høre fra dem og at du er ledig for intervju.

  • Med vennlig hilsen, signér for hånd dersom søknaden ikke sendes elektronisk.

  • Vedlegg: CV.

    (Kilde: Nav.no)