1. Kan du gjøre jobben?
2. Vil du elske denne jobben?
3. Vil vi like å jobbe sammen med deg?
Et jobbintervju består egentlig bare av disse tre spørsmålene.
Alle spørsmålene du får på et intervju er en variasjon av disse. Det skriver den amerikanske lederbokforfatteren, George Bradt i sin blogg på nettsidene til Forbes.
Med andre ord; det handler om dine sterke sider, din motivasjon, og om du passer inn i bedriften.
Dine styrker
Når det gjelder styrkene, presiserer Bradt at det ikke bare handler om tekniske styrker, men vel så mye om lederskap og mellommenneskelige kvaliteter.
Hvilke tekniske ferdigheter man har, kan arbeidsgiverne gjerne lese i CV-en, derfor er de mer interesserte i å høre om konkrete erfaringer.
Både med tanke på prosjekter du har hatt suksess med, og prosjekter som ikke har gått så bra – for å høre hvordan du reflekterer over egne erfaringer.
Din motivasjon
Unge arbeidere er ikke bare interessert i å få betalt for å jobbe hardt, de vil jobbe hardt fordi de liker arbeidsmiljøet, og utfordringen jobben gir dem.
Arbeidsgivere som kan tilby et godt miljø og spennende oppgaver, vil også få bedre ansatte.
Hva som motiverer deg bør derfor matche de oppgavene og det miljøet arbeidsgiveren kan tilby deg.
Passer du i jobben?
Det siste punktet handler om hvorvidt du passer inn på arbeidsplassen, rett og slett om de andre vil like å jobbe med deg.
Ett av problemene i denne sammenhengen kan være at kulturen på arbeidsplassen ikke blir godt nok presentert for arbeidstakerne i rekrutteringsprosessen.
Dersom man ikke kjenner til kulturen kan små feiltrinn få store konsekvenser over tid.
LES OGSÅ: Hvordan få jobb i et meglerhus?
Hvordan forberede seg?
Tenk gjennom eksempler som illustrerer dine styrker, og hva som motiverer deg for å jobbe i akkurat denne bedriften.
George Bradt minner avslutningsvis om at et jobbintervju handler om å selge en løsning. Det handler ikke bare om deg.
Du skal se på intervjuet som en mulighet til å vise din evne til å løse bedriftens problemer.
Derfor skal du rette dine styrker mot bedriftens umiddelbare behov, og fortelle hvorfor du motiveres av disse utfordringene, samt utdype hvorfor du kan passe inn i bedriftens kultur.
Sett at du faktisk passer inn, selvfølgelig.