Å kaste seg ut i en idé uten å ha en plan, er som å bygge et hus uten grunnmur.

Denne sammenligningen kommer fra daglig leder og gründer av Kreativt Næringssenter i Stavanger, Torhild Kalstø. Hun mener det er helt essensielt for nyetablerte firmaer å ha en plan og at det ikke nytter å kun ha en god idé.

– Det viser seg ofte at det er ikke alt du har kontroll på likevel, sier hun til Aftenbladet.

Kalstøs hovedoppgaver i firmaet omfatter kurstilbud, endring-og omstillingsprosesser, bedriftsrådgivnling og etableringshjelp.

Gründeren er klar over at tanken på å bygge opp en forretningsplan for mange er høy som en mur. Derfor har hun laget et forslag til punkter som bør være med i en slik plan.

 

Bedriftens navn 

Ikke stress med å finne et navn.

Dersom du ikke har et klart navn når du skal registrere enkeltpersonforetak, kan du bruke ditt eget navn i starten.

 

Visjon

Tenk over hensikten med bedriften og hva du vil gi til kundene.

Finn et hovedmål du ønsker å nå og våge å utfordre deg selv og ta sjanser.

 

Forretningsidé

Vær tydelig i formuleringen av ideen din.

Spesifiser hvilket behov i markedet du retter deg mot og finn ut hvilke tjenester og produkter du vil tilby.


 

Marked

Finn ut hvem som er din målgruppe, hvem du vil henvende deg til. Mange gjør feil ved å forsøke å nå alle, og ender opp med å ikke nå noen.

Foreta en markedsundersøkelse på egenhånd for billigst mulig å gjøre dette punktet nøyaktig.

Kalstø sjekket selv markedsbehovet før hun startet bedrift. På denne måten bygde hun også et kundenettverk i forkant av oppstarten.

 

Konkurrenter

Det er nyttig å identifisere dine konkurrenter ved å søke dem opp på Google eller Purehelp. Se hvem som gjør det samme som deg og finn ut hvordan du kan tilby dine produkter i forhold til dette.

Mange ser negativt på markedskonkurranse, men Kalstø mener man kan ha god nytte av hverandre.

Hun oppfordrer konkurrerende selskaper til å snakke sammen og gjerne også annonsere sammen for å reklamere for hverandre.

LES OGSÅ: Silje Rabben og Marius Montarou vil fjerne oljesøl med MOSE-teknologi

 

Kritiske suksessfaktorer

Finn ut hva som er det mest nødvendige for at du skal få en god start på din bedrift.

Faktorer som kompetanse, nettverk og økonomi kan være viktig å tenke på.

 

Økonomi

Kalstø råder alle bedrifter i oppstartsfasen til å ha et lite startkapital og være villig til å satse.

Tenk realistisk og ha klart for deg hva du absolutt trenger og hva du kan klare deg uten.

Spar penger på å opprette et oversiktlig system over firmaets økonomi, da slipper du å bruke penger på å ansette en regnskapsfører


 

Finansiering

Ikke baser finansiering på stipender og offentlige ordninger. Det finnes mye å søke på for nyetablerte bedrifter, men det er mange om benet, så det er ikke verdt å satse på.

Finn ut hvor mye du har å bidra med økonomisk og hvor mye du trenger å låne.

LES OGSÅ: Har du en gründer i magen? Slik blir drømmen virkelig

 

Fremdriftsplan

Lag en detaljert tidsplan for å nå målet. Slik kan du selv følge med på hvordan du ligger an i forhold til hva som var planen.

– Ha alltid tro på ideen din, det er den viktigste grunnen til suksess, lyder Kalstøs siste tips.

Kilde: Aftenbladet