(StudentTorget.no):
Navn: Magnus Takvam
Alder: 59 år.
Utdanning: Norsk Journalisthøgskole 1981-83. Før det Spansk mellomfag Universitetet i Oslo, 1980 og samfunnskunnskap grunnfag ved Universitetet i Bergen, der jeg tok ex.phil allerede i 1974.
Karriere: Startet sin karriere i NRK 1983. Jobbet som politisk reporter, redaktør og ble heltids kommentator i 2004.
Vil du si du var en flittig student?
- Jeg var ikke flittig student, men gjorde nok til å ta eksamen. Som det går fram av CV var mine studier sporadiske, etter en grei start i 1974, forsvant jeg noen år som turist i arbeiderklassen sammen med noen tusen andre på samme tid, (kalt proletarisering), og dette førte til at jeg med tiden måtte forte meg å få en yrkesrettet utdanning (journalistikk). Livet som sementpusser og jernbinder ble for tungt for kropp og sjel.
Hva er ditt beste minne fra studietiden?
- Mitt beste minne fra studenttiden var møtet med spennende medstudenter og lærere.
Og verste?
- Det verste var ensomheten en ofte følte på studenthybel som fersk student i en fremmed by (Bergen).
Hva savner du mest med studentlivet?
- Jeg savner ikke studentlivet som sådan, men energien og engasjementet vi opplevde.
Hva ville du gjort annerledes i dag?
- Jeg ville gjort nesten alt annerledes, men det er for seint å gjøre noe med.
Hva er ditt beste tips til studenter?
- Ikke få panikk hvis du ikke helt vet hva du vil studere. Er du i tvil, ta heller en skikkelig jobb for en periode. Ta eventuelt et emne som du uansett kan få bruk for, til å begynne med. Ikke lat som du forstår alt og ikke vær redd for å stille dumme spørsmål. Finn fram til studenter du kan samarbeide med i starten. Pass på å holde deg i god fysisk form!
LES OGSÅ: Min studietid: Fredrik Saroea
Hva irriterte deg som student?
- Fant lite ordentlig å irritere meg over, bortsett fra mine egne dårlige studievaner.
Hva har du tatt med deg videre fra studietiden?
- At temaer fra ulike fagfelt kan befrukte hverandre (ikke bli fagidiot). Skill vesentlig fra uvesentlig, og ha respekt for kunnskapsbasert analyse.