(StudentTorget.no):

Navn: Magnus Takvam
Alder: 59 år.

Utdanning: Norsk Journalisthøgskole 1981-83. Før det Spansk mellomfag Universitetet i Oslo, 1980 og samfunnskunnskap grunnfag ved Universitetet i Bergen, der jeg tok ex.phil allerede i 1974.

Karriere: Startet sin karriere i NRK 1983. Jobbet som politisk reporter, redaktør og ble heltids kommentator i 2004.

 




Vil du si du var en flittig student?

- Jeg var ikke flittig student, men gjorde nok til å ta eksamen. Som det går fram av CV var mine studier sporadiske, etter en grei start i 1974, forsvant jeg noen år som turist i arbeiderklassen sammen med noen tusen andre på samme tid, (kalt proletarisering), og dette førte til at jeg med tiden måtte forte meg å få en yrkesrettet utdanning (journalistikk). Livet som sementpusser og jernbinder ble for tungt for kropp og sjel.

 


Hva er ditt beste minne fra studietiden?

- Mitt beste minne fra studenttiden var møtet med spennende medstudenter og lærere.


 

Og verste?

- Det verste var ensomheten en ofte følte på studenthybel som fersk student i en fremmed by (Bergen).

 

Hva savner du mest med studentlivet?

- Jeg savner ikke studentlivet som sådan, men energien og engasjementet vi opplevde.

 


Hva ville du gjort annerledes i dag?

- Jeg ville gjort nesten alt annerledes, men det er for seint å gjøre noe med.

 

Hva er ditt beste tips til studenter?

- Ikke få panikk hvis du ikke helt vet hva du vil studere. Er du i tvil, ta heller en skikkelig jobb for en periode. Ta eventuelt et emne som du uansett kan få bruk for, til å begynne med. Ikke lat som du forstår alt og ikke vær redd for å stille dumme spørsmål. Finn fram til studenter du kan samarbeide med i starten. Pass på å holde deg i god fysisk form!

LES OGSÅ: Min studietid: Fredrik Saroea

 


Hva irriterte deg som student?

- Fant lite ordentlig å irritere meg over, bortsett fra mine egne dårlige studievaner.

 


Hva har du tatt med deg videre fra studietiden?


- At temaer fra ulike fagfelt kan befrukte hverandre (ikke bli fagidiot). Skill vesentlig fra uvesentlig, og ha respekt for kunnskapsbasert analyse.