Hvor mye energi skal du tilføre kroppen for å gå ned i vekt? Her kommer det an på kjønn og hvilken vekt du i utgangspunktet har. En jente som skal ned en 5-6 kilo til en vekt innfor normal BMI ligger på ca. 1300 kalorier per dag.

 

En gutt på 100 kg + som skal ned 20 kilo til anbefalt vekt, bør innta nærmere 2000 kalorier per dag. Dette med kalorier er individuelt og det er viktig å ikke spise for lite.

Spis mindre - du tilfører kroppen mindre energi enn den forbruker. Du tærer på det energilageret du har (fettet) og går ned i vekt.

 

Varier det du spiser – Spis variert så får du tilført kroppen de næringsstoffer den trenger.

Spis frokost – Det er viktig å få frokosten på plass om du skal ned i vekt. To skiver grovt brød med sundt pålegg eller en god kornblanding gjør susen. Du har energi nok til en god start på dagen og har satt i gang forbrenningen.

 

Spis nok mat – Ikke gå under 1000 kalorier per dag. Kroppen vil gå i krigstilstand og holde på den energien den har. Du vil merke symptomer som kalde hender og føtter. Du vil være sulten og heller ikke gå ned i vekt fordi kroppen har satt ned forbrenningen og går på sparebluss. Det er også viktig å spise ofte og lite og ikke ha eksempelvis en stor middag på kvelden. Spiser du ofte og lite så holder du "fyr i ovnen" og forbrenningen oppe. Og er inntaket av energi riktig så burde du suse ned i vekt.

 

Spis variert – Varier kostholdet så får du tilført kroppen det du trenger. Dette er viktig for å gjøre denne perioden levelig. Du har gått opp i vekt og må lære deg å få nye vaner. Ikke pine deg med ensidig kosthold, komme i mål og gå over til den ”gode gamle maten”.

 

Drikk nok vann – Drikk minst to liter vann om dagen. Drikker du mye kaffe og te som er vanndrivende så må du øke vanninntaket ekstra.

Lær deg å lage mat – bruk litt i tid på å lære deg om god mat og lage den til. Det er ikke vanskelig om viljen er tilstede. Du trenger gode råvarer – tid – litt kunnskap og fantasi så er du i gang.

Matkunnskap – Hva slags mat er gunstig å spise? Hvor mye energi inneholder de forskjellige matvarer? Kort sagt så er inntak av frukt og spesielt grønnsaker viktig samt grovere brødsorter eller kornblandinger med mindre sukker. Skaff deg matvaretabellen med oversikt over energi og fettinnhold osv på en mengde varer. Det å lese deklarasjon på de enkelte matvarene er også en god vane.


Annonser:

 
Studer i Oslo, Bergen eller på nett. Les mer om våre bachelor-, master og årsstudier innen:


Annonse:

Start din amerikanske bachelorgrad i Norge

Du fortsatt søke! American College i Moss rett utenfor Oslo er det perfekte stedet å starte for deg som vil studere i USA! Vi gir deg en smidig overgang til det amerikanske utdanningssystemet.

Som student hos oss tar du ett år med fag i Norge, før du fullfører bachelorgraden din ved et universitet i USA. Etter å ha bestått studiet ved American College, er du garantert plass ved et av våre åtte samarbeidsuniversiteter! Du kan også søke fritt på ALLE andre skoler i USA. Les mer, fyll inn kontaktskjema eller søk her. Se film under for å se hvordan det fungerer hos oss: