På første dag i ny jobb er det naturligvis mye som kan gå galt. Vi har spurt ekspertene om tips til de viktigste tingene du må huske på.

Endelig kommer dagen da du skal få muligheten til å vise at årevis med utdannelse har gitt deg den kompetansen nettopp din arbeidsplass har etterlyst. Du er sannsynligvis full av spørsmål, iver og nervøsitet, for det er mye som står på spill.

Hvordan vil du takle de nye arbeidsoppgavene? Hvordan vil de andre på jobben ta i mot deg, og hva skal du gjøre for å vise arbeidsgiver at de har ansatt rett person?

StudentTorget.no har snakket med Seniorpartner Ole Søndergaard i headhuntingbyåret SAM A/S, og daglig leder av klesbutikken Lacoste på Exhibition, Heine Hetland, om hva de mener er viktig for nyansatte å tenke på under sin aller første dag på jobb.

 

Førsteinntrykket avgjør

– Som alle andre dager, er det selvfølgelig viktig å komme tidsnok, og være innstilt på å gjøre en innsats, forteller butikkleder Hetland.

Han poengterer at dette er spesielt viktig den første dagen, da man legges ekstra godt merke til. Førsteinntrykket er avgjørende, og  legger grunnlag for resten av tiden din ved arbeidsstedet.

Det er også viktig å stille spørsmål forklarer arbeidsgiveren videre.

– Hvis man lurer på noe kan man ikke sitte inne med det.


 

Still krav til opplæring

Seniorpartner Ole Søndergaard mener at god opplæring er noe man skal forvente av sin nye arbeidsplass, og den er det naturligvis arbeidsgiveren sitt ansvar å gi.

Hetland er enig, og utbroderer.

– Jo tidligere man får en skikkelig opplæring på plass, jo bedre er det, og dette er jo klart en utfordring for sjefen, sier Hetland, og fortsetter.

– Det er viktig at de ansatte får ansvarsfølelse overfor bedriften, og at de presterer deretter.

LES OGSÅ: Hva gjør de suksessfulle den første timen på jobb?

 

Forstå arbeidsplassen

Når man kommer på en ny arbeidsplass, er det  mange nye rutiner å vende seg til, og dette bør man sette seg  inn i raskt.

I tillegg er det viktig å forstå kulturen på arbeidsplassen tidlig mener våre eksperter, slik at man kan bli en del av den. Hetland understreker at gode arbeidsrutiner er viktig, og Søndergaard forklarer dette mer inngående.

– Når du begynner som nyansatt er det mange basale utfordringer, de består typisk i at du skal finne den kulturen som arbeidsplassen har, likedan skal du lære mange nye mennesker å kjenne, sier headhunteren.

LES OGSÅ: Høyt utdannede velger og vraker arbeidsgivere

 

Jobb på eget initiativ

– For meg er det viktig at den ansatte kommer tidsnok, er innstilt på å gjøre en innsats, og at vedkommende faktisk tør å ta kontakt med kundene, gjerne på eget initiativ, forteller Hetland, og fortsetter.

– Om man ikke har den erfaringen man behøver for jobben, er det viktig å ha vilje til å lære.

Søndergaard er også enig i at det å gjøre noe på eget initiativ er viktig, men understreker at folk er forskjellige og derfor vil være ulike typer av arbeidstakere

– Noen unge kaster seg over oppgavene, mens andre går mer forsiktig frem.

Butikkleder Hetland mener også at det er viktig å skille teori fra praksis, allerede første dag på jobb.

– Det man må huske, er jo at å komme ut i arbeidslivet ikke er som å lese en bok om å jobbe. Å komme ut av skolen for å skulle starte i praksis med det man har lært er vanskelig i begynnelsen, forteller Hetland avsluttende.