Tenk deg et pyntet kjøkkenbord, der frokosten står klar og fristende. Nykokte egg, grovbrød, tomater, juice og melk. Det er ikke bare godt, men også sunt, ifølge ernæringsfysiolog Randi Austvik. Hun gir deg tips til hva du kan spise om morgenen.

Frokost eller "førdugurd" er i Norge navnet på det første måltidet de fleste mennesker spiser om morgenen. Frokost blir av mange hevdet å være dagens viktigste måltid, fordi kroppens forbrenning først starter når fordøyelsessystemet tilføres næring. Men klokken syv om morgenen, like etter skriket fra vekkerklokka, er det ikke alle som orker å bruke tid på matlaging.

 

Sover lengst mulig

– Jeg liker å sove lengst mulig om morgenen, og da får jeg ofte ikke tid til å lage mat. Det er andre prioriteringer som kommer før dette, som gjør at jeg ikke rekker frokosten, sier Maren Solvang som går siste året på videregående skole. Hun forteller at dette fører til at hun blir trøtt og sliten i starten av dagen.

Og hun er ikke alene. Nesten åtte av ti nordmenn oppgir at de ikke spiser frokost hver dag. Mens kun halvdelen av de som er under 30 år spiser frokost daglig, ifølge en undersøkelse gjengitt i Kvinner og Klær i 2010.

Frokost


Frokost eller "førdugurd" som det het i norrønsk er navnet på det måltidet første de fleste mennesker spiser om morgenen.

Frokosten er et viktig måltid for å få i gang kroppen, og være mer opplagt ut over dagen. Det er viktig at du får i deg nok energi og næringstoffer, så ved å spise frokost får man startet dagen med å tilføre nødvendige stoffer.

Frokost spises på ulike tidspunkter og ulike måter rundt om i verden. I Danmark har man rett og slett et annet ord for frokosten. De kaller frokost "morgenmat", og lunsjen for frokost. Land som Italia og Spania er  kjent for å stå over den store frokosten, og istedet spise en stor lunsj; tapas eller pranzo.

Hva som er vanlig å spise til frokost varierer fra hjem til hjem, og fra land til land. I England for eksempel spiser man mer "Egg & Bacon" Altså egg, bacon og gjerne bønner. I andre land er det vanlig med mat som for eksempel vafler, pannekaker, grøt, toast osv. Det er altså ganske vanlig rundt om i verden å spise varm mat på en eller annen måte til frokost. I Norge, Sverige og Danmark derimot, spiser vi helst frokostblandinger, brød, grøt og lignende.

Kilde: Wikipedia


Trenger energi

Ernæringsfysiolog Randi Austvik sier at det er en god vane å gi kroppen en god start på dagen med en sunn frokost.

– Kroppen trenger påfyll og energi etter nattens faste, slik at vi er bedre rustet til dagens gjøremål, enten det gjelder fysisk arbeid, eller til å få god konsentrasjon til å gjøre lekser, sier hun.

Og ernæringsfysiologen har mange råd til de som sliter med å få i seg mat på morgenkvisten.

– Har du liten appetitt så begynn gjerne i det små med noe som er lett å lage, og lett å spise. For eksempel en yoghurt, litt frukt eller et glass juice eller melk. Deretter kan man øke på, etter hvert som man blir vant til å spise om morgenen. Hvis det er helt uaktuelt å spise frokost, er det lurt å lage seg en matpakke med sunn mat, som en kan spise når en blir sulten. Heller det, enn å handle usunn mat som sjokolade, kjeks eller boller i butikken, forteller Austvik.

Maren Solvang forteller at hun sjeldent spiste frokost, også før hun flyttet hjemmefra.

– Nei, det var det samme da også. Det hendte jeg rakk å ta med meg en brødskive i hånda i ny og ne, men det ble aldri noe ordentlig frokost.

Hun kjøper som regel mat i kantina på skolen litt utpå dagen.

– Det er ikke spesielt lurt med tanke på økonomien. Jeg har lyst til å bli bedre til å spise frokost, og smøre matpakke, sier Solvang.

– Forslagene under, er vanlig mat som ikke er kostbar, og som kan brukes av studenter som kanskje ikke har god råd. Grovt brød er litt dyrere enn lysere sorter, men de holder deg mett lenger, og er sunnere, forteller Austvik.

Dette bør du spise til frokost

Grovt brød med mer enn 50 % sammalt mel
Myk margarin gjerne lettmargarin
Magert kjøttpålegg som kokt skinke, hamburgerrygg, leverpostei, egg, kylling eller kalkunpålegg
Fiskepålegg som makrell i tomat, sardiner, fiskekaker og kaviar
Halvfete eller magre oster
Frukt og grønnsaker: tomat, agurk, paprika, eple, appelsin
Andre forslag:
Havregryn eller kornblanding (uten sukker) med mager melk, nøtter og rosiner
Yoghurt med oppskåret frukt og kornblanding
Smoothie
Omelett med grovt brød til
Ostesmørbrød av grovt brød, magert kjøttpålegg, ost og tomat eller paprika
Salat med kjøtt, fisk eller egg
Frukt
 
Kilde:  Randi Austvik

 


Frokosten gir overskudd

Audun Snartum er glad i frokost og mener det er det viktigste måltidet om dagen. Han jobber i barnehage, og spiser alltid frokost da han kommer dit. Fast rutine er to brødskiver, og to knekkebrød med enten kokt skinke, eller makrell i tomat på.

– Hvis jeg ikke får spist frokost blir jeg helt sikkert slapp utover dagen. Frokosten er jo det viktigste måltidet om dagen, det setter i gang forbrenningen, sier Snartum.

Snartum mener man får overskudd av riktig frokost.

– Det kommer nok an på hva man spiser på morgenen, men hvis man spiser en bra og næringsrik frokost får man overskudd utover dagen, og orker mer på skole eller jobb.

– Jeg tror heller ikke det trenger å være noe slitsomt å lage seg en enkel og sunn frokost. Det er bare å kjøpe en liter melk, litt frokostblanding og et par bananer. Da har man frokost for hele uka til en billig penge. Det er jo bare å helle alt sammen oppi en skål, enklere blir det ikke!

 

Gjør deg smart!

Ernæringsekspert Austvik presiserer at det ikke trenger å ta lang tid å lage seg en sunn og god frokost.

– Hvis du planlegger litt, og har alt klart i kjøleskapet om kvelden, går det fort å ordne litt mat om morgenen. Det er også veldig greit å lage klar en matpakke om kvelden, for å ta den med dagen etter.

Er frokost det viktigste måltidet om dagen?

– Alle måltider er viktige. Frokost, lunsj og middag må til for å holde et jevnt blodsukker, energi og humør gjennom dagen. Det er bedre med flere små måltider med tre til fire timers mellomrom, enn få store måltider, sier Austvik.

Og ikke nok med det: I en undersøkelse gjennomført av Forskning.no kom det frem at de som ikke spiser frokost får dårligere karakterer enn de som gjør det.

Så da er det vel bare å dekke frokostbordet?