Solen går opp, og solen går ned over vestlandshovedstaden. En by som er kjent for så mangt, men som ofte gjør seg bemerket gjennom fremragende kulturelle bragder. Bare i fjor utmerket Bergen by seg på det kulturelle kartet innen en rekke felter; musikk, film, design og animasjon, og som seg hør og bør, når noe gjøres bra i Bergen så gjøres det skikkelig bra.

Men hvor finner alle disse talentene sin inspirasjon? Sitt håndtverk og plattform for å videreutvikle sine kreative ambisjoner? Hvor kan du gå for å finslipe talentet som fremskynder deg fra gatepoet til fullblods kulturarbeider?

Svaret finnes nok mange steder. Men i Bergen, som i Oslo, Porsgrunn, Kristiansand, Stavanger og Fredrikstad, kan noen av svarene på nettopp dette ligge hos Noroff instituttet. En skole hvor mange av elevene kommer inn proppfulle av forventninger, ønsker og mål for sin karriere, og hvor de som spiller kortene sine riktig kan vokse frem til å bli de neste store i sitt fag.

Et reelt bilde

Vi sitter på kontoret til avdelingsleder Torleif Landa og studieveileder Eline Lundervold. De er begge svært klare over fallhøyden det er i å drive en skole hvor mange har store ambisjoner, derfor passer de på at studentene vet hva de går til.


Skolen har samtaler med hver enkelt elev i bunken på om lag 300 søkere, slik at ingen skal stille uforberedt på hva som venter dem.

- Vi gjør opptaksintervjuer i forkant hvor vi prater med studentene om hvilke ambisjoner de har ved å gå her. Hva de forventer av oss, og litt om hva vi forventer av dem. Det er viktig å skape et reelt bilde av hva det vil si å være student her. Hvis man kommer hit med et forvrengt oppfatning av hva studietiden innebærer så blir på en måte alle bare skuffet, mener Landa.

Hva vil du si er et reelt bilde av Noroff?

- Hardt arbeid. Vi har store krav til egeninnsats. Tidligere opplevde vi at studenter kom hit, betalte seg inn og dermed følte at de hadde kjøpt seg en utdannelse. Det er derimot et forvrengt bilde av virkeligheten; vi tilrettelegger for at studentene skal ha de riktige redskapene og opplæringen. Men talentet og innsatsen for å få til noe, den må du ha selv.

For det kan virke dyrt å gå på Noroff, det vedkjenner de to lederne ved instituttet seg også. Men så har da også skolen tilrettelagt gode redskap innen data, lyd og bilde, og mener det er viktigst å holde seg oppdatert i forhold til bransjen, ikke til programvareutviklerne.


- Mange tror at man må ha de siste lisensene, de dyreste kameraene, Pc-ne osv. men for oss er det viktigste å holde oss oppdatert med strømninger i de bransjene vi driver. Derfor passer vi alltid på at studentene har tilrettelagt de redskapene de behøver for å kunne jobbe effektivt og godt med tanke på en fremtid i arbeidslivet. Det er prosessen og ideene du skal lære, ikke nødvendigvis alle de siste skrikene innen programvare, de utvikler seg jo kontinuerlig, insisterer Lundervold.

Drømmefabrikken

Det er mange studenter på Noroff, og på vår omvisningsrunde i lokalet strømmer de til fra alle kriker og kroker. De er på vei mellom ulike stasjoner i arbeidet sitt.

På Noroff finnes en rekke ulike studioer for musikk og filmproduksjon. Et rom hvor fotografene kan bearbeide bilder og ikke minst et datarom hvor studentene sitter i dyp konsentrasjon foran hver sin PC. Det er ikke så lett å si hva de holder på med bare ved å se på de, så vi beslutter å ta en prat med et par av de vi møter på rundturen.

I lyd og teknikeravdelingen snakker vi med Veronica Karlsen (20), som studerer lyd og musikkproduksjon. Hvorfor valgte hun nettopp Noroff?
- Jeg ble kjent med navnet Noroff gjennom venner. Skolen har godt rykte på seg her i Bergen, og jeg søkte meg hit fordi jeg hadde ikke lyst til å bli artist, men kunne tenke meg å jobbe med å fremme andre og arbeide med musikken deres.
- Etter litt researching kom jeg frem til at det var Noroff som hadde det beste tilbudet for å lære dette.


Hvilket utbytte vil du si at du sitter igjen med etter at du startet her?

- Jeg begynte fra scratch, og har lært utrolig mye i løpet av den tiden jeg har vært her. Jeg har veldig lyst til å arbeide som lydtekniker, og på sikt har jeg ambisjoner om å starte på egenhånd, forklarer Veronica.

Vi beveger oss videre. Og på vei hjem fra filmsettet møte vi på Stian Servoss (23), som studerer filmproduksjon og er på vei fra filming sammen med gruppen sin. Filmstudiet stiller store krav til å arbeide i team, og Stian mener at man fort finner de man samarbeider best med.

- Alt her kommer litt an på hvor mye man legger i det selv. Dette er jo snakke om mye penger så man må virkelig brenne for det å møte opp. Derfor merker man fort hvem som kommer til å komme noe sted med dette, kontra de som kanskje kommer til å falle av.

- Men mulighetene for å realisere drømmene dine, de er her, forklarer Stian.

Han kom til Noroff etter å ha følt seg lei av arbeidslivet allerede i ung alder, og besluttet derfor å følge den indre drømmen. Han har mange forbilder i filmverden og følger godt med på det som beveger seg i bransjen av festivaler og produksjoner.


Føttene er imidlertid godt plantet på jorden.

- Det er såpass få som klarer seg, det er så mange om beinet. Man må rett og slett bare gjøre sitt ytterste så får man se hvor man havner.  Bare jeg ender opp med å gjøre noe innen dette faget, så er jeg klar for de fleste utfordringene, smiler Servoss lurt.

Ved datamaskinene sitter Hanne Nyheim (22), hun er student i multimediedesign på første året og kom til Noroff med en bakgrunn fra reklame og markedskommunikasjon ved BI. Hun kicket på Noroff fordi det virket mer fokusert på det praktiske arbeidet enn ved sitt tidligere studiested BI.

- Da jeg hørte gjennom venner om hvordan studieløpet var lagt opp så ble jeg umiddelbart tent på ideen og valgte å oppsøke standen deres på en studievalgmesse. Der virket alt også veldig ryddig og jeg besluttet etter å ha pratet med familien om at dette var det jeg ville satse på, og jeg angrer ikke i det hele tatt. Her får man en gjennomført opplæring med et godt tilbud og man får igjen for det valget man tar. Det er svært godt miljø i klassen og det er alt i alt en god forberedelse til yrkeslivet.

Store i utlandet

Noroff instituttet tilbyr i hovedsak toårsstudier ved sine skoler, men har utvekslingsavtaler med studieinstitusjoner blant annet Australia, Sør Afrika og Storbritannia. Hit kan studentene dra for å fullføre en utdannelse tilsvarende en bachelorgrad, og noen går til og med videre til master.


Ved de utenlandske universitetene er studentene svært populære grunnet kunnskapen de har tilegnet seg i Norge, og svært få blir fratatt muligheten til å reise kan studieveileder Lundervold berette:

- En gang i året kommer det representanter fra utenlandske universiteter hit for å presentere mulighetene, og svært mange av våre studenter velger å reise utenlands etter et toårig studium.Tilbakemeldingene vi har fått fra skolene er at Noroff-studentene er teknisk svært gode, og de er derfor veldig positive til å ta imot studenter fra oss.

- Ja, jeg tror faktisk ikke det er en eneste student som ikke har kommet inn herfra!

De to lederne er ikke i tvil om at nøkkelen til god lærdom og teknisk kompetanse ligger i trivselen ved skolen.

- Trives man godt, er man seg selv. Det er viktig ved en skole hvor kreativitet og ambisjoner går igjen. Klasseromsundervisningen vi fører gjør at elevene får anledning til å utforske ulike deler av seg selv mens de lærer. Enten det er gruppearbeid, selvstendig arbeid med pensum eller oppgaver.


Men selv om trivselen og det sosiale har en høy stjerne ved Noroff, så er det ikke lagt opp slik at man skal være snille med hverandre for enhver pris, det ville vært en bjørnetjeneste overfor yrkeslivet mener Landa.

- Hos oss får studentene harde og direkte tilbakemeldinger på det man produserer. De faglige tilbakemeldingene kan ofte oppfattes som for direkte, kanskje spesielt av førsteårstudentene som føler at de får en overdose ”forbedringsris”. Men man er nødt til å lære seg å reflektere over eget og andres arbeid på en konstruktiv måte, det vil man bare tjene på senere i arbeidslivet.

Og når yrkeslivet omsider venter på en faglært student som kanskje har tilbrakt to år i Bergen, med påbygning ved eksempelvis Deakin University i Australia, så er det ikke bare de faglige redskapene som er innprentet hos de flittigste studentene. Det er også grobunnen for et fremtidsrettet arbeidsnettverk.

- Veldig mange Noroff- studenter fortsetter å samarbeide etter at de er ferdige her, noen av oppgavene de lager er tilrettelagt slik at de kan videreføre de på et senere plan i yrkeslivet, og porteføljen mange av de skaper seg er essensielle for videre bruk i yrkeslivet, forklarer Landa. Han er overbevist om at Noroff er et marked av muligheter for de studentene som orienterer seg godt og arbeider hardt for å oppnå det de ønsker.

Og etter å ha sett skolen fra begge sider av bordet, kan vi ikke annet enn å si oss helt enig.

LES OGSÅ: Studievalg.no besøker Prosjektdesign

Se alle studiene som tilbys av Noroff Instituttet:

» Gå til studieoversikten

» Se skolepresentasjon på Studievalg.no

LES OGSÅ: Studievalg.no besøker Bjørknes Høyskole

 

Bildekarusell

Bilder tatt da Studievalg.no besøkte Noroff Instituttet. Klikk på bildet for stort bilde.