(StudentTorget.no):

Føler du at alt for mye av tiden din går med til daffe på sofaen? For de fleste av oss er det innimellom vanskelig å finne den indre driven til å fullføre ambisjonene våre. Som student er det heller ingen som passer på at vi leser pensum og gjør det vi skal, så da er det heller ikke så rart at mange studenter til tider går rundt med en nagende følelse av at tiden ikke strekker til.

 

Hvis du er ute etter å bli en bedre student dette semesteret og virkelig sette opp turboen, har du kommet til riktig sted. Latskap er nemlig ingen kronisk lidelse, og det finnes mange små og store grep man kan gjøre for å komme den til livs. Her er noen av dem:

 

1. Er du lat eller bare overarbeidet?

Først av alt må du tenke over hva du egentlig sliter med. Er du faktisk lat og tiltaksløs, eller bare overarbeidet? Hvis du har en timeplan som er fylt til randen av jobb, studier, skole, kjæreste, venner og andre ting er det slett ikke rart hvis du som flink pike/gutt ikke føler at tiden strekker til.

 

Hvis du tenker etter og ser at du til enhver tid har litt for mye på tapeten, er det kanskje en bedre løsning å stresse ned litt, og kanskje ikke sette seg for mange mål i hverdagen. Hvis du går rundt og omtaler deg selv som en latsabb, er det fort gjort at det blir en selvoppfyllende profeti som ikke har noen egentlig forankring i virkeligheten. Husk at det å slappe av kan være god mentalhygiene for stressede mennesker!

 

2. God døgnrytme

Hvis du ønsker å gjøre noe med din egen latskap, er en av de enkleste grepene du kan gjøre å stable på beina en mer rutinemessig og strukturert døgnrytme. Som student er det ikke uvanlig at døgnrytmen varierer veldig fra dag til dag, og dette kan gå utover både produktiviteten og motivasjonen din.

 

Les også: Slik studerer du effektivt om morgenen

 

Ved å stadig forstyrre den indre søvnrytmen din risikerer du å sove lenge om morgenen, for så å være småtrøtt resten av dagen. Vårt tips er å finne et fast tidspunkt for når du står opp om morgenen. Hvis du legger deg rundt midnatt, kan du for eksempel si at du aldri skal stå opp senere enn klokka ni. På den måten får du en fast og god døgnrytme som kroppen din venner seg til. Dessuten får du bedre tid til å gjøre andre ting enn å bare lese pensum.

 

3. Se på det å studere som noe positivt

I løpet av en hel bachelor- eller mastegrad er det ikke noe rart hvis motivasjonen faller litt underveis. Selv om du kanskje ikke akkurat “hater” studiet ditt, er det helt normalt å utvikle en viss forakt for pensumlesing og eksamensstress, for ikke å snakke om at selv de beste studier kan ha emner du opplever som gørrkjedelig.

 

Selv om det ikke kan forventes at man alltid er like motivert, er det en god mental øvelse å prøve å knytte positive følelser til det å studere. Tenk på hvorfor du først begynte på studiet og hva du ønsker å oppnå med det. Hvis du hele tiden forteller deg selv at det å lese er for jævlig eller at pensum er kjedelig, blir det bare enda tyngre å plukke opp bøkene.

 

Selv om det kan være slitsomt til tider, bør du heller fokusere på det positive og reflektere rundt hvilke fordeler det å lese pensum gir deg når eksamen kommer.

 

4. Skriv ned målene dine

Dette er beslektet med forrige punkt. En måte å unngå latskap på, er å skrive ned målene dine. Du kan for eksempel skrive ned hva du ønsker å oppnå i livet ditt det neste semesteret, både studiemessig og privat. Å jobbe mot et høyere mål er en god hjelp når du trenger å grave frem litt ekstra motivasjon i hverdagen.

 

Kanskje ønsker du å gå fra å være en C-student til å bli en A-student? Vel, den enkleste måten å komme dit er å lese mer. Målene kan også være mer generelle, og for eksempel handle om at du ønsker å ha en bedre oversikt over pensum før du begynner å lese til eksamen.

 

5. Lag en studieplan og hold deg til den

Hvis du lager en studieplan blir det lettere å holde oversikt over hva du til enhver tid trenger å jobbe med. Ved å legge en studieplan vet du hva du skal jobbe med hver dag, og kan også bestemme deg for hvilke dager du vil “frede” til å gjøre andre ting enn skolearbeid. Du vil oppdage at en studieplan gjør det lettere å nå målene du har satt deg, og at du snart får en helt annen rutine på pensumlesingen.

 

Les også: Studieteknikken som gjør at du lærer raskere og bedre

 

6. Minn deg selv på å gjøre ting

En skikkelig lur måte for å tvinge deg selv til å bli mer effektiv i hverdagen, er å “designe” hybelen din på en slik måte at du blir minnet på å gjøre rutineoppgaver som du kanskje ellers ville slitt med å komme igang med.

 

Ett eksempel på en slik påminnelse kan for eksempel være å installere en pull up-bar over døren til soverommet hjemme. Hver gang du går forbi blir du minnet på å ta noen push-ups og vips, så har du begynt å ta flere push-ups enn du husket å gjøre før.

 

Som du sikkert skjønner funker denne “lifehacken” slik at den både minner deg på å gjøre det du skal og samtidig gjør det lettere å faktisk gjennomføre disse tingene. I en studiehverdag er det egentlig bare fantasien som setter grenser for hvordan du kan minne deg selv om viktige gjøremål.

 

Skriver du for eksempel på en innleveringsoppgave som nærmer seg fristen, kan du sørge for at skriveprogrammet du bruker slår seg på automatisk når du skrur på datamaskinen, og hvis du trenger å bruke mindre tid på tidstyver som YouTube og Facebook kan du installere programmer som nekter deg tilgang på disse nettsidene i fastsatte perioder.

 

7. Den japanske metoden kaizen

Tenk deg at du er en japaner i august 1945. Det amerikanske flyvåpenet har nettopp sluppet to atombomber over byene Nagasaki og Hiroshima, flere millioner er drept i krigen og hele landet ligger i ruiner. Den jevne innbygger i keiserriket følte kanskje ikke at de hadde helt karma på den tiden, så hva gjør du når du har oddsen mot deg? Jo, i løpet av de neste tre tiårene gjenoppbygde japanerne økonomien i rekordfart og gjenoppstod fra de døde som en av verdens mest utviklede økonomier.

 

Det finnes selvfølgelig flere årsaker til hvordan japanerne fikk til dette, men den japanske metoden med navnet kaizen er definitivt en av dem. Kaizen har blitt beskrevet som en japansk anti-latskapsteknikk, og baserer seg på å gjøre små og gradvise endringer. Det spesielle med kaizen-metoden er at du bare trenger å sette av ett minutt av dagen for å gjennomføre den. Ordet kaizen er sammensatt av “kai” (forandring) og “zen” (visdom), og kan dermed oversettes til “forandringsvisdom”.

 

Det viktige poenget i kaizen-metoden er at man ikke bør jage etter store og brå forandringer i tilværelsen, men heller forsøke å endre vanene sine litt etter litt. Kaizen-metoden forfekter det såkalte et-minuttsprinsippet, som sier at man bare trenger å gjøre noe i et minutt for å gjøre det til en vane over tid.

 

Kronikk: «Når dere begynner på universitetet holder ikke dette lenger»

 

Ved første øyekast kan det kanskje virke som om kaizen er både ineffektivt og litt merkelig, spesielt for oss vestlige mennesker som er vant til å tenke at man må legge ned masse arbeid for å nå et spesifikt mål.

 

I motsetning til en slik tankegang er kaizen mer opptatt av å bygge disiplin over tid, og sørge for at du faktisk klarer å gjøre forandringer i livet ditt. Tenk bare på hvor typisk det er at folk melder seg inn i et treningsstudio for å omsider begynne å trene, men etter et par uker mister man motivasjonen og slutter å gå. Da har man lagt ned masse tid og ressurser i et prosjekt som til slutt ikke gav noe sluttresultat.

 

Det geniale med kaizen-metoden er at den gjør de kjedelige rutineoppgavene til noe som gir deg glede og tilfredshet uten at det trenger å ta opp veldig mye av tiden din hver dag.

 

8. Fokuser på de tingene du faktisk får til

Inspirert av kaizen-metoden vil vi til slutt anbefale deg å først og fremst fokusere på det du faktisk får til. Døgnet har bare 24 timer (dessverre!) så det er umulig å oppnå alt du ønsker her i livet.

 

I stedet for å bruke energi på å være frustrert over det du ikke rekker å gjøre, bør du minne deg selv på alt det du faktisk har fått til, og hvor mange gode rutiner du tross alt har klart å presse inn i en travel hverdag.