Hvis du står på stedet hvil eller ikke klatrer så raskt som du hadde håpet i karrieren, kan det hende at du gjør noen små, men avgjørende feil som kan sabotere karrieren din.

En rekke eksperter har samarbeidet med wetfeet.com om å kartlegge seks av de vanligste feilene man kan gjøre, og har råd om hvordan man kan endre situasjonen:

 

1. Du gjør deg ikke uunnværlig

En av de største feilene folk gjør i sine karrierer er å ikke gjøre seg uunnværlig, sier karriereekspert Barry Maher.

– Finn en oppgave som sjefen hater å gjøre og tilby deg å ta over oppgaven for ham eller henne. Du kan fortelle sjefen at du ønsker å gjøre det for å få erfaring og å fortsette karriereutviklingen din, men det er bare en del av sannheten.

– Dermed vil det å miste deg bety at sjefen må gå tilbake til å gjøre noe han eller hun hater, og vil dermed kjempe for å beholde deg som om du var selskapets mest verdifulle ansatte, forteller han videre.

 

2. Du pleier ikke nettverket ditt

Caroline Ceniza-Levine, karriereekspert og en av grunnleggerne av karrierecoaching-firmaet SixFigureStart, sier at en vanlig feil er å drive med nettverksbygging bare når det er av umiddelbar verdi.

Ved å gjøre dette kan du oppfattes som egoistisk og opportunistisk, og kan føre til at viktige kontakter utelater deg fra sirkelen.

– Mange tenker på nettverksbygging som noe du gjør når du leter etter en jobb eller på annen måte forsøker å få noe. Når de får seg en jobb stopper all nettverksbyggingen opp. Dette er en feil, fordi det beste nettverket kan komme når du ikke trenger noe.

– Det er da du kan etablere ekte relasjoner med mennesker, og virkelig lære noe om hvordan du kan hjelpe andre. De beste nettverkene er gjensidig fordelaktig, forklarer Cenzia-Levine.


 

3. Du gjør deg ikke attraktiv på arbeidsmarkedet

Når man forplikter seg til en karrierevei, kan man tro at kunnskapen ervervet på jobben er nok til å holde seg gyldig i arbeidsmarkedet, men det er ikke alltid sant.

Finn andre måter å fortsette opplæringen og å skjerpe ferdighetene dine på, slik at du har en fordel neste gang du er på utkikk etter en jobb.

– Hvis bedriften tilbyr å betale for kurs eller skolering, bruk muligheten til å forbedre CV-en din, sier karrierecoach og forfatter Cheryl E. Palmer.

– Du kan vurdere å få en sertifisering innen fagfeltet ditt, siden sertifiseringer har blitt svært vanlig i mange bransjer. Hvis du ennå ikke har en avansert grad, kan du vurdere å bruke undervisningsrefusjon for å få tatt en grad som gjør deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet.

LES OGSÅ: 10 tips for å lykkes i første jobben etter studiene

 

4. Du er for ydmyk

Hvis du er noen som setter deg ned og sier: «Dette er trolig en dum idé, men ...» Eller bagatelliserer ditt bidrag på arbeidsplassen: «Jeg gjorde ikke så mye, det var Paul som gjorde det meste av arbeidet.»

Man trenger ikke fremstå som pompøs, men hvis du ikke gjør dine prestasjoner kjent, kan du bli forbigått ved forfremmelser eller utelatt fra fremtidige prosjekter.

Man håper alltid at en sjef vil gjenkjenne hardt arbeid, men ikke stol på det.

– Det er opp til den ansatte å kommunisere sine prestasjoner og suksesser, og å vise hvordan de bidrar til suksess for teamet, avdelingen og organisasjonen, sier coach, foredragsholder og grunnlegger av Wilkerson Consulting Group, Kim Wilkerson.

LES OGSÅ: De fem vanligste karrierefeilene


 

5. Du holder ikke oversikt over prestasjoner

Morgan Norman, direktør i performance-management selskapet WorkSimple, forteller at en av de største feilene ansatte gjør er å ikke holde styr på alle prestasjonene fra dag én.

– Bevis på seiere og gode resultater i karrieren kan sikre en lønnsforhøyning, en forfremmelse og også hjelpe dem til å bygge sin faglige merkevare, forklarer han.

Norman foreslår å holde oversikt over prestasjoner via en online arbeidsportefølje. Porteføljen kan vise frem andre ting også, for eksempel mål, forpliktelser eller et visuelt «storyboard» som fremhever tidligere prosjekter.

 

6. Du begraver hodet i sanden

Selv om det kan være skummelt å si opp jobben sin, kan en jobb som ikke fører noen vei ende opp med å forårsake mer skade enn den er verdt.

– I en usikker økonomi tror mange at det er tryggere å bli hos sin nåværende arbeidsgiver enn å risikere å ta en jobb med et nytt selskap, sier David Sanford, executive vice president i kunderelasjoner for bemanningsselskapet Winter, Wyman.

– Men ikke begrav hodet i sanden og håp at alt vil gå bra. Selv i de beste tider vil bedrifter rutinemessig bli fusjonert, kjøpt opp, implodere og bli forbigått, og noen ganger opplever bedrifter masseflukt av ansatte på jakt etter nye, bedre jobber.

– Vær forsvarlig og vær alltid oppdatert på bedriftens situasjon. Hold øyne og ører åpne for når det er på tide å komme seg videre, avslutter Sanford.

LES OGSÅ: Slik imponerer du under jobbintervjuet