«Earth» er en familievennelig spillefilm om det usynlige samspillet som gjør livet på jorden mulig. Presentert i det største og mest episke formatet som bare naturen kan tilrettelegge.

Mennesket er nesten paradoksalt fraværende i Disney og BBCs siste storsatsning «Earth». En film det tok 4000 dager bare for å tilrettelegge kinematografien på, det for å tilpasse filmen et format verdig de ekstra brede hvite dukene.

Og det skulle i grunn bare mangle, med tanke på de overliggende temaene som presenteres; solens forhold til jorden, og hvordan levevilkårene forverres for stadig flere dyre og plantearter på kloden. Gjennom et innblikk i tre utrydningstruede dyrearters hverdag, fanges publikum inn i landskap hvor kampen for å overleve er realiteter på dagsbasis, og som den gjengse urbane borger ofte har glemt. «Earth» er resultatet av en lengre suksess-serie hos BBC kalt «Planet Earth» som Disney-konsernet kjøpte opp rettighetene til, for å komprimere opptakene sammen til en familievennelig spillefilm.

 

 

Miljøkrisen

 

Et av hovedbudskapene i «Earth» er smeltingen av pol-isene, noe som fort kunne ha ledet til en direkte relasjon til Al Gores suksessdokumentar  «En ubehagelig sannhet»(2006). Men i stedet for å innta en faglig posisjon, med argumenter mer tilpasset akademiske miljødebattanter enn mannen i gata, har teamet bak filmen «Earth» tilpasset opplevelsen for hele familien. Dette gjør de ved å vise Gore´s argumenter, ikke å prate om de.


«Earth» byr på langstrakte landskapsfotografier, intense jaktdokumentasjoner og svimlende fjelltopper. Den viser naturen frem fra sitt mest naturlige, og filmatiseringen regelrett trekker tilskuerenn inn i handlingen. Men påtross av en tilbakelent voiceover signert Patrick Stewart (James Earl Jones i amerikansk versjon) er filmen strippet for menneskelig innflytelse. Det er som om lyset er slått av, og menneskene har gått for dagen, noe som understrekes ved å dokumentere en fugl sine forberedelser til et parringsrituale med den kvasse kommentaren «dessverre var det ingen til stedet å så på». Også et nærgående innblikk inn i en familie av isbjørners daglige kamp for å overleve, understreker menneskets fravær i på kloden, der bjørnene kjemper for å ikke drukne i et landskap de tidligere vandret til fots.

LES OGSÅ: Magnus Devold er på besøk hos Kultursofaen

 

 

Det magiske samspillet

 

For enn hvor moraliserende det kan virke er neppe menneskets stillhet og fravær tilfeldig. Elefantens ukeslange marsj etter vann, Himalaya-fjellenes kraftige værendring og knølhvalens milelange svømmetur etter et krillmåltid, ville aldri kunne ha vært presentert så fatalt uten menneskelig innflytelse. Jo senere budskapet treffer sitt opphav, jo verre. Med sin majestetiske fotodokumentasjon, et nærmest ironisk overdrevent lydspor, og ikke minst de beste skuespillerne denne planeten kan frembringe- understreker filmprosjektet «Earth» noe essensielt ved miljødebatten: alt liv avhenger av et samspill.


Og det er nettopp denne usynlige sammenhengen som filmen «Earth» klarer på sitt beste å bergta tilskueren med. Ved å erobre seeren med detaljinngående kunnskap om arter på randen til forvitrelse, mestrer «Earth» å gjøre alvor av frykten mange bærer for planetens fremtid, og samtidig gjøre den kommersiell. At verdikonservative her til lands fremdeles oppfordrer til overforbruk og voldtekt av våre verdensborgere er et politisk ståsted som ikke bare fremstår som lite gjennomtenkt etter denne filmopplevelsen, men som grenser til nærmest det latterlige.

LES OGSÅ: Bent Hamer

 

 

Plantet trær for kinobillettene

 

Spillefilmen «Earth» har med bravur smeltet sammen materiale fra de 11. timene som dokumentar-serien «Planet Earth» inneholdt. Og har i tillegg tilført fotodokumentasjon som ikke tidligere har blitt vist, bl.a. luftfotograferte opptak av Mount Everest, som krevde unikt utstyr lånt av den Nepalesiske hæren.

At Disney nå løfter blikket fra sketche-pulten og ut i den virkelige verden, kan onde tunger muligens beskylde for å være mer et markedsøkonomisk triks enn et reelt ønske om å opplyse nye generasjoner. Men det faktum at Disney  kontraktfestet å plante ett nytt tre i Amazonas for hver tilskuer som dukket opp for å se dette prestigetunge og episke bestillingsverket under åpningsuken. Gjør at det fremdeles finnes håp i mennesket, - selv i de største korridorene her på kloden.

LES OGSÅ: Sigurd Wongraven - Rødvin og svartmetall

 

 

Faktaboks: «Earth»

 

Earth (BBC/ Disney: 2009)
Regi: Alastair Fothergill, Mark Linfield
Skuespillere: Patrick Stewart (Engelsk versjon), James Earl Jones(Amerikansk versjon), Ulrich Tukur(Tysk versjon)


- Spillefilmen «Earth» hadde sammen med tv-serien «Planet Earth» et budsjett på 40 millioner dollar. Noe som gjør den til det største dokumentarprosjektet noensinne.

- Filmen tok fem år å filme, på 200 ulike locations, og inneholder noen av de mest unike opptak gjort av landeområder hvor mennesker tidligere ikke har hatt tilgang.

- Inngikk en avtale med et naturreservat i Brasil om å plante et tre for hver besøkende til filmen under «Earth» sin første uke på kino. Filmen tjente 16.1 millioner dollar, og 2.7 millioner trær ble plantet.

- Filmen omhandler i hovedsak tre dyrefamiliers kamp for å overleve på jorden; isbjørnen, afrikanske elefanter og knølhvalen, men inneholder også en rekke av populære klipp med andre dyr fra dokumentarserien.

- Filmen har ikke fått noen premieredato i Norge enda, men dokumentarserien er tilgjengelig for salg på Dvd.

- For mer informasjon og tilrettelagte læringsprogrammer for barn. Gå til http://disney.go.com/disneynature/earth/