Trine Weydahl (23) begynte i en praktikantstilling i Cappelen Damm gjennom studiene. Hun hadde det som skulle til for å få et vikariat etter at praktikantstillingen var over, og jobber nå som Tiktok-ansvarlig og innholdsprodusent.


– Tittelen min er vel nettjournalist, men det er jo ganske uspesifikt. Jeg jobber i en større digitalavdeling, som Tiktok-ansvarlig og sosiale medier-produsent.

Det er mange aspekter ved denne jobben, deriblant møte med forfattere, oppsett av markedsføringsplaner, produksjon av innhold, design og filmer om bøker som skal legges ut i de sosiale mediene.

– Jeg lager alt av innholdet på Tiktok, og jobber med de strategiene vi skal bruke der.

 

Mitt første år som Tiktok-ansvarlig og innholdsprodusent

Navn: Trine Weydahl

Alder: 23

Utdanning: Bachelor i medier og kommunikasjon

Stilling: Tiktok-ansvarlig og innholdsprodusent

Arbeidssted: Cappelen Damm

 

Hva har vært det mest utfordrende?

– Det har nok vært det å starte helt ferskt fra skolen. Jeg startet jo mens jeg hadde praksis, mens vi skrev bacheloroppgaven.

Trine forklarer at hun begynte arbeidsforholdet som student, men brått ble kastet inn i en fulltidsstilling da studietiden var over.

– Det har også vært utfordrende å både forstå og stole på at jeg kan ha en viktig mening om markedsføring.

– Det var absolutt en overgang fra å lære om teorier som student til å sette dem ut i praksis, fortsetter hun.

Et helt nytt arbeidsforhold fører ofte med seg usikkerhet, da det tar tid å bli komfortabel i en ny rolle. 

– Jeg trodde ikke jeg visste hva jeg holdt på med i begynnelsen, selv om det ikke var jobben i seg selv som fikk meg til å føle det slik.


 

Hva har vært det morsomste?

Trine har mange artige opplevelser gjennom denne jobben, og trekker frem stillingens oppstart som et av høydepunktene.

– Å få starte opp og drifte Tiktok-kontoen til Cappelen Damm, og gjennom det lage en stilling som ikke eksisterte tidligere, har vært veldig gøy.

– Jeg har fått være med på Brageprisen, som også er ganske kult, forteller hun. 

Da hun begynte som praktikant hadde hun spurt hvorfor Cappelen Damm ikke var på Tiktok, og fått til svar at de ikke hadde tid. 

– Da startet jeg opp en Tiktok-konto i praksisstillingen, og det ble til at jeg skrev bacheloroppgaven min om det. Etter studiene ble det til en fulltidsjobb.

 

 

Studier i medier og kommunikasjon

– Jeg har en bachelor i medier og kommunikasjon fra OsloMet. Vi hadde en ganske unik opplevelse med korona, og det var veldig rart da de tre årene plutselig var over. Men jeg har fått mange gode kontakter, så jeg er glad jeg valgte det studiet.

Trine forteller om en ganske annen hverdag i arbeidslivet enn den hun hadde som student ved OsloMet.

– Det jeg har lært i løpet av arbeidstiden kan vel sies å være praktisk bruk av de teoriene vi lærte på studiet.

– Jeg har også mye kontakt med kunder. Det er noe som skiller seg veldig fra studenttilværelsen, forklarer hun. 

Selv om en på skolebenken lærer om prinsipper og begrunnelser, for eksempel bak oppsettet av en annonse, er det noe helt annet å faktisk gjøre det for en arbeidsgiver, understreker Trine.


 

Stemmer det du visste fra før av med erfaringene så langt?

– Jeg føler at det jeg visste om markedsføring stemmer ganske godt, særlig det med at alt er i en flytende prosess når det kommer til markedsføring.

– Men bare det å være i arbeidslivet; å føle på det at alt endrer seg hele tiden, å hoppe på nye trender og så videre, føles helt annerledes i praksis, forteller Trine. 

Et annet aspekt ved jobben som Tiktok-ansvarlig og innholdsprodusent, som også har vært litt overraskende, er den graden bransjen lytter til det de unge og nyutdannede har å si.

– Vi unge blir hørt mye på, noe jeg selv ikke helt hadde forventet. Men det er jo ofte de unge som har holdt mest på med de nye sosiale mediene.

En kan si at yngre generasjoner har en særegen erfaring med sosiale medier. Mange har deltatt aktivt i det forholdsvis korte livsløpet til blant annet Tiktok og Instagram.

LES OGSÅ: Yrkene med minst og mest stress

 

Hva er det viktigste du har lært så langt?

– Det viktigste jeg har lært hos Cappelen Damm er å stole på det at jeg har fått jobben av en grunn. Når man kommer inn i en stor bedrift, eller inn i en forlagsverden, er man kanskje litt redd for at man ikke helt vet hva man driver med.

Trine understreker at en slik frykt i verste fall kan virke hemmende på det arbeidet en gjør.

– Jeg må tørre å ta den plassen jeg har fått, noe man fort kan bli litt redd for.

– Man bør heller ikke ta det for gitt at ting kan gjøres på en annen måte enn den du har blitt fortalt. En må stole litt på seg selv, forklarer hun. 


 

Hva tror du folk flest ikke vet om jobben som Tiktok-ansvarlig?

– Jeg tror ikke det er så mange som vet at denne jobben i det hele tatt finnes, sier Trine og ler.

Tiktok er en relativt ny arena for bedrifter, og mange har enda ikke utforsket de mulighetene plattformen tilbyr – det hadde jo ikke Cappelen Damm heller, før Trine foreslo det.

– Det er et gunstig område å bevege seg inn i. Sosiale medier er jo noe de fleste bedrifter trenger, og de trenger noen til å drifte dem for å komme seg videre.

Synlighet i sosiale medier er også nært knyttet til bedrifters renommé. Måten de fremstår på i sosiale medier vil utvilsomt bidra til å forme holdninger og formeninger blant brukere.   

– Det har jo også blitt slik at sosiale medier har stor påvirkning på hvilke valg bedrifter tar med tanke på salg.

 

 

Hvilke egenskaper behøver man?

– For å jobbe som Tiktok-ansvarlig tror jeg man bør være kreativ, og ikke minst tørre å by på seg selv. En må ha en god dose selvtillit, og ha tro på sine idéer.

Det er lurt å ikke ta seg selv så høytidelig, og ikke være redd for å tenke nytt. De sosiale mediene er hele tiden i endring.

– Jeg tror også at erfaringer har mye å si, men at man må se på erfaringer på en ny måte.

Når det kommer til sosiale medier, kan personlig erfaring også være verdfull.

– Det kan like godt være at man som ung hadde en Youtube-kanal eller en blogg. I denne bransjen er også det erfaring.

– Jeg har selv hatt en Youtube-kanal siden jeg var 14, og vært på Tiktok siden pandemien. Det har absolutt vært med på å påvirke de avgjørelsene jeg tar i dag, og støttet opp under skrivingen av bacheloroppgaven min, utdyper Trine. 

Hun trekker frem at man også må ha en viss tiltro til seg selv og det man holder på med, og ikke minst den erfaringen man har, enten det er fra skolebenken eller fra livet ellers.


 

Hvordan får man en slik jobb?

– For meg var det litt slik at ting skjedde til riktig tid og sted, men man må også tørre å spørre og være interessert selv.

– Hvis man ikke jobber med sosiale medier i en bedrift, kan man alltid starte med sitt eget, finne ut hvilke ting som fungerer bra og ikke, forteller Trine. 

I hennes tilfelle eksisterte ikke jobben som Tiktok-ansvarlig før hun selv påpekte mulighetene Cappelen Damm kunne utnytte på denne plattformen.

– Prøv å se behovet i en bedrift som kanskje ikke har så høy tilstedeværelse i sosiale medier, og gjør dem observante på fordelene som kan utvinnes derfra med din hjelp.

Det handler til en viss grad om å komme seg inn i en bedrift, og ikke være redd for å gjøre feil.

LES OGSÅ: Valg av yrke: Hva må du tenke på når du velger yrke?

 

Hva ville du likt å vite før du begynte i jobben?

– Det hadde vært fint å vite mer om de praktiske tingene på forhånd, slik som hvordan man setter opp annonser.

– Jeg hadde jo lest en del forskningsartikler, som jeg var veldig glad for å ha i ryggen da jeg startet opp Tiktok-kontoen, forklarer Trine. 

Hun påpeker også algoritmer som et område hun gjerne skulle ha visst enda mer om på forhånd.

– At man hele tiden må være på ballen og omstille seg, og ikke være redd for å endre seg. Selv når noe går bra, må man tørre å gjøre noe nytt.


 

Tips til andre som vurderer samme eller liknende jobber

– Man må tørre å spørre! Bare ring og forklar hvilket potensiale de ikke har utnyttet i sosiale medier, og vis hva man selv kan gjøre.

Det er viktig å stole på seg selv, og ha nok selvtillit til å være trygg på det en holder på med.

– Gen Z har faktisk ganske god peiling på de tingene som foregår! Jeg mener det er viktig å vite at vi i oss selv er store ressurser.

Fordi sosiale medier stadig er i endring, blir man aldri helt utlært. Trine understreker at det å selv være aktiv på sosiale medier for å se hvilke ting som fungerer, er gull verdt.