På rett spor

 


 Italia: Roma

 

 


 Frankrike: Nice

 

 


 Polen: Krakow

 

 


 Ungarn: Budapest

 

 


 Spania: San Sebastian

 

 


 Tyskland: Berlin

 

 


 Nederland: Amsterdam

 

 


 Tsjekkia: Praha

 

 

Billigere flybilletter medførte dalende popularitet for interrail på starten av 90-tallet. Den negative trenden snudde imidlertid i fjor da NSB lanserte et nytt og forenklet reisetilbud.

– Det er veldig fleksibelt. Mens du tidligere måtte velge mellom forskjellige reisesoner, kan du nå reise i hele Europa med et 5-dagers flexipass, sier Wenche Berger, produktansvarlig for interrail i NSB.

Nå kan du velge om du vil betale for et begrenset antall reisedager eller ubegrenset antall reisedager innenfor en gitt tidsperiode. Korttidsvarianten på 5 reisedager i løpet av 10 dager, har blitt særlig populær og dekket åpenbart et behov hos målgruppen.

 

Sosialt, sakte og miljøvennlig

Hva slags turopplevelse kan en interrail gi som man ikke får med en flyreise?

– Det at man kan slappe av og tenke. Togturen holder et saktere tempo og er dermed en veldig sosial reiseform der man har tid til å snakke med de som til enhver tid deler kupeen. Slik får du også mulighet til å bli kjent med folk fra hele verden. Den sosiale biten tror jeg har en stor verdi, sier Berger.

De siste årene har man fått flere påskudd for å velge tog som transportmiddel i ferien. ”Slow travel” er allerede et etablert begrep blant ryggsekkturister. Ideen er at man går glipp av detaljene og oppdagelsene som gjør hvert sted unikt, når man haster fra et sted til et annet. Derfor kan tog og båt gi en rikere reiseopplevelse med sterke og minneverdige inntrykk av landskap, folk og kultur. I tillegg kan togets klimavennlighet være et godt nok argument i seg selv for mange.

– Nå velger man tog fordi man tenker miljø eller fordi man tenker reiseopplevelse, sier Berger.

 

Studentvennlig

Prisene på interrail favoriserer fremdeles de under 26 år og appeller derfor til et stort antall studenter.

Er denne reiseformen spesielt egnet for studenter?

– Ja, fordi interrail gir en stor fleksibilitet, det er mye rom for improvisasjon og man kan planlegge underveis. Skal man besøke mange steder, får man også mye reise for pengene.

– I det siste har først og fremst Praha, Venezia og Paris vært de mest populære reisemålene blant de unge togturistene, sier Berger. 

Morten Bostrøm (23) er sosiologistudent på Blindern og har vært på to interrailturer tidligere. Han er ikke overrasket over at interrail har blitt mer populært med det nye tilbudet.

– Det høres ut som et veldig bra tilbud, som gir langt større frihet og mulighet til å improvisere under turen. Dette kan være veldig nyttig ettersom man treffer nye mennesker med gode reisetips hele veien.

Får du lyst til å prøve en av de nye reisevariantene i sommer?

– Ja absolutt, det virker som om det gir større frihet enn det tidligere tilbudet og det er kanskje det viktigste når du er på interrail.

 

Priser Interrail Global Pass *

 

Varighet Inntil 26 år        Over 26 år
5 dager i løpet av 10 dager 1272 kr 1992 kr
10 dager i løpet av 22 dager 1912 kr 2878 kr
22 dager 2472 kr 3752 kr
1 måned 3192 kr 4792 kr

* Gyldig alle land i Europa unntatt Nord-Irland, Albania, Moldova, de baltiske land og "tidligere Sovjetunionen". Priser per mai 2008.

Master ved Hult International Business School

Du fortsatt søke! Studer i London, Boston, New York, San Fransico, Dubai eller Shanghai.
Velg mellom Master in Finance, Master in Internatonal Business, Master in International Marketing, Master in Business Analytics, og Master in Disruptive Innovation.

Pauline er kontaktperson i Norge for Hult International Business School. Hun kan svare på dine spørsmål, og kan hjelpe deg fra søknadsprosessen til du skal begynne. Fyll ut kontaktskjema dersom du har spørsmål eller ønsker å søke. Hun er også i Oslo av og til dersom du ønsker å møte henne for personlig oppfølging. 


Annonser:

 
Studer i Oslo, Bergen eller på nett. Les mer om våre bachelor-, master og årsstudier innen: