(StudentTorget.no):

 

Stian Tranung er illustratør, scenograf og grafisk designer. Våren 2016 fullførte han sin mastergrad i grafisk design og illustrasjon ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Siden den gang har han jobbet fulltid som frilans illustratør, og tilbyr tjenester innen illustrasjon, grafisk design og scenografi. Stian er først og fremst illustratør, og bruker dette som grunnlag for sitt arbeid innen scenografi og grafisk design.

 

Hvorfor ville du bli illustratør?

 

– Jeg ville bli illustratør fordi jeg alltid har tegnet og skapt ting. Jeg liker å sette meg inn i nye prosjekter og problematikker, der jeg kan utforske nye teknikker og stilarter.

 

Stian har alltid vært glad i å tegne og har gjort det så lenge han kan huske. Da Stian var liten gjorde han alt fra å kopiere motiver fra animasjonsfilmer, serier, tegneseriehefter og bøker, til å tegne egne ting. Da Stian var 10 år begynte han å tegne mer aktivt.

 

– Da jeg oppdaget Kjell Aukrust sine bøker fant jeg en rollemodell som tok meg videre inn i tegnerens verden, forteller Stian.

 

Forfatter og tegner Kjell Aukrust er for de fleste kjent som mannen bak Flåklypa. I 2002 gikk Kjell Aukrust bort. Da bestemte Stian seg for å tegne mer og gå mer inn for tegningen.

 

Illustrasjon: Stian Tranung

 

LES OGSÅ: Hjelper mennesker gjennom bilder og uttrykk

 

Ikke klar for høyere utdanning rett etter videregående

Stian har i dag en mastergrad i grafisk design og illustrasjon fra Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Før han begynte på KHiO studerte Stian visuell kunst, med fokus på illustrasjon, ved Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS), fra 2009-2011. NISS var et av de få stedene som tilbød en illustrasjonsutdanning i form av en forskole, og Stian tror selv at han hadde godt av to års modning før Kunsthøgskolen.

 

– Jeg hadde stort utbytte av å gå på en forskole før høyere utdanning. Jeg ønsket mer erfaring før jeg begynte på høyere utdannelse, da jeg ikke var klar nok rett etter videregående skole.

 

På NISS fikk Stian bekreftet av veiledere at det var illustratør og designer han skulle bli, ikke billedkunstner.

 

– Mine styrker lå i det å løse andre sine problemer, istedenfor å skape egne, forteller Stian.

 

LES OGSÅ: Alternative friår – Malte bilder for kost og losji

 

Var en av 13 personer som kom inn på Kunsthøgskolen

Etter å ha fullført studiene ved NISS, søkte Stian seg inn på Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO), på linjen som da het «Visuell kommunikasjon» og som i dag heter «Grafisk design og illustrasjon». Her tok Stian sin bachelorgrad i grafisk design og illustrasjon, samt en mastergrad i design, med fordypning i illustrasjon.

 

Både NISS og KHiO hadde opptaksprøve og motivasjonsbrev for å komme inn. Ved KHiO var det flere opptaksprøver. Første opptaksprøve bestod av en prøve der Stian ble bedt om å utføre flere småoppgaver. Han måtte også legge ved egne prosjekter og en motivasjonstekst.

 

Da Stian bestod første opptaksprøve gikk ferden videre til den andre opptaksprøven, som foregikk i skolens lokaler, over to dager. Her fikk Stian en serie småoppgaver innen grafisk design, illustrasjon, typografi og lignende som han skulle gjøre. Alle kandidatene var også innom for et intervju med ulike professorer og lærere.

 

Var det vanskelig å komme inn på Kunsthøgskolen?

 

– Da jeg søkte var det ca. 100 stykker som søkte, 30 som kom til andreopptak og 13 personer som kom inn. I dag har antallet søkere gått betraktelig opp, noe som gjør at det er større konkurranse og dermed enda vanskeligere å komme inn, forteller Stian.

 

Illustrasjoner: Stian Tranung

 

LES OGSÅ: Alternative friår – Sto på scener over hele verden

 

Skal klargjøre deg for yrkeslivet

Ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) bestod store deler av bachelorutdanningen av å få grunnleggende kjennskap til ulike deler av og trekk ved bransjen. Studentene brukte også tiden på å finne ut hva de var interesserte i, som f. eks. illustrasjon, grafisk design, bokbrekking, nettdesign eller typografi. Slik skulle bachelorgraden klargjøre studentene for yrkeslivet.

 

– Mastergraden handlet om å utforske seg selv som designer og formgiver. Det var lagt opp til mye selvstendig og selvstyrt utdanning, innenfor gitte rammer, forteller Stian.

 

Det er mye som har endret seg siden Stian tok sin mastergrad på KHiO, men du kan få et innblikk i hvordan det var å studere design og illustrasjon der i skolebloggen hans. Her blogget Stian alle ukene han gikk på Kunsthøgskolen og bloggen gir et realistisk innblikk i hva de gjorde, oppgavene Stian jobbet med og opptaksprøvene han måtte gjennom for å komme inn på skolen.

 

LES OGSÅ: Frida er på utveksling i Argentina

 

Frilans illustratør

De fleste illustratører jobber frilans og det er få illustratører som er fast ansatte i bedrifter eller institusjoner. Illustratører arbeider hovedsakelig fra prosjekt til prosjekt, og for mange forskjellige oppdragsgivere.

 

Stians frilanskarriere utviklet seg naturlig gjennom studietiden. Her skapte Stian sitt nærmeste nettverk og gjennom dette, og andre nettverk, dukket det opp små oppdrag her og der. Dette nettverket, kombinert med et par tusen e-poster, danner grunnlaget for Stians frilansoppdrag i dag.

 

Hvordan ser «en vanlig dag på jobben» ut for deg?

 

– Mye av min hverdag består av å kontakte potensielle arbeidsgivere og sende portfolio og beskrivelse av mitt virke.

 

Kontaktvirksomhet, å ta kontakt for å fortelle hvem du er og hva du gjør, er viktig slik at potensielle arbeidsgivere kan kontakte deg senere for aktuelle oppdrag. Stian bruker mye tid på å skrive e-poster til potensielle kunder. Ofte får han ikke svar eller så får han svar at de ikke trenger tjenestene han tilbyr akkurat nå. Stian forteller at å være illustratør derfor ikke er en lett jobb, men at det allikevel er verdt strevet.

 

– Det er ikke selve illustrasjonsjobben som er vanskelig, men det å få illustrasjonsjobben. Men når man først får oppdraget er det som oftest verdt det. Det er svært givende når man får et oppdrag og får muligheten til å utfolde seg med et helt nytt prosjekt.

 

Det er flere ting Stian skulle ønske han visste før han ble frilanser, blant annet mer om økonomi, skattemeldinger, markedsføring, hvordan ta kontakt med potensielle kunder med mer.

 



– Mye av dette må man finne ut på egenhånd. Derfor det er svært nyttig å holde kontakten med tidligere medstudenter, som fungerer som et støttenettverk, og kan hjelpe deg med det du ikke kan selv, sier Stian.

 

Illustrasjoner: Stian Tranung

 

LES OGSÅ:  Maiken studerer arkitektur i Australia

 

Lager ulike typer illustrasjoner for mange forskjellige kunder

Stian liker å ha en variert arbeidshverdag og gjør mange ulike typer illustrasjoner for forskjellige kunder. Stians hovedfelt, og der han gjør mest arbeid akkurat nå, er redaksjonelle illustrasjoner til magasiner, tidsskrifter, aviser og lignende. I tillegg har han også gjort illustrasjoner og grafisk design til emballasjer, veggmalerier, skilt, bokomslag, bokillustrasjoner, bannere, baktepper, scenografi, visuell identitet, tøyposer, kaffeposer, bruksanvisninger, plakater, utstillinger med mer.

 

Stian jobber med mange forskjellige kunder, over store deler av Norge, samt noen i Sverige og Danmark. Han har jobbet for blant annet Røros Bryggeri og Mineralvannfabrikk, LKAB, Nordisk film og TV, Ullensaker teater, Elden, Romerike Friteater, Replikken Friteater, Røroshytta, Varig Design, Varig Contract, NUMER, Ullensaker kulturhus, Musikk i Skolen, Transportør1, Pressemuseet Fjeld-Ljom, FETT, Bøygen, tidsskriftet A, tidsskriftet Å, Kunsthøgskolen i Oslo, MELK, Objekt, Klassekampen, Norsk folkehjelp, Egeberg minnearrangement, Oslo Night Market, Lions Club Ullensaker, Landslaget for lokalhistorie med flere.

 

Hva av det du har gjort er du mest stolt av?

 

– Jeg har gjort svært mange forskjellige ting, og det er vanskelig å velge én favoritt, men jeg er svært stolt av å ha nådd visse mål. Jeg har skrevet, illustrert og gitt ut egen bok, jeg har illustrert en hel bok av av noen andre, jeg har gjort scenografi til store teateroppsetninger av forestillingene «Cats», «The Addams Family», «The Wiz» og «I blanke messingen», jeg har illustrert emballasje og utformet en full visuell profil.

 

– For meg er det alltid en glede å se det ferdige resultatet i sin endelige form. Å kunne se det som startet som en idé hos meg, ta ferden fra skisseboka og ende opp som en tidsskriftillustrasjon, i avisa, en logo, scenografiske elementer, på skjerm eller lignende.

 

Hva er det beste med å jobbe som illustratør?

 

– Det beste med å jobbe som illustratør, grafisk designer og scenograf er den store variasjonen av oppdrag, tematikker og teknikker. Man lærer så mye nytt av å jobbe med så mye forskjellig!

 

Illustrasjoner: Stian Tranung

 

LES OGSÅ: Lisa Marie studerer ledelse i Skottland

 

Fra idé til illustrasjon

Prosessen fra idé til illustrasjon er ikke den samme for alle illustratører. For Stian starter prosessen med en brief av oppdraget, en tekst eller lignende. Deretter får Stian de fysiske kriteriene han må forholde seg til, som antall, størrelse, innleveringsfrist osv. Stian gjør så research, noe som varierer svært mye i omfang fra prosjekt til prosjekt, til en idé kommer frem. Det er nå teknikken avgjøres, om det skal være akvarell, digital fargelegging, figurativt eller abstrakt.

 

– Det er som oftest prosjektet selv som bestemmer hva slags estetikk det blir til slutt. Dette fører til en del utfordringer og man må prøve seg på mye forskjellig.

 

Ideene til Stian får han fra assosiasjoner og tanker knyttet til hvert individuelle prosjekt, uavhengig om det er en artikkelillustrasjon, teaterlogo, emballasjeillustrasjon, musikalscenografi osv.

 

– Til hvert prosjekt setter jeg meg inn i budskap, historie, tematikk og lignende, og tolker det på min måte. Det kan være forskjellige ting jeg henger meg opp i, alt fra hovedbudskap til små rariteter som jeg finner interessante. Mine assosiasjoner og erfaringer er alltid grunnmuren for mine ideer og illustrasjoner.

 

Foto og illustrasjon: Stian Tranung

 

LES OGSÅ: Henrik studerer politikk i England

 

Jobber både analogt og digitalt

Selv med tilgang til mange digitale verktøy på nettbrett og datamaskin, må Stian alltid gjøre grunnarbeidet analogt (for hånd). De analoge tegneredskapene han bruker er penner, tusjpenner, pensler, tannbørster, pennesplitter, fingre med mer.

 

– Det analoge arbeidet er alltid grunnmuren og sjelen i mine prosjekter, forteller Stian.

 

Det meste bearbeides digitalt i ettertid, noen illustrasjoner mer enn andre. Alle illustrasjoner må i dag gjennom en datamaskin for å klargjøres for arbeidsgiver, uavhengig av om de skal gjøres om til trykklare filer, bearbeides for nett, eller redigeres for andre formater.

 

– Det analoge og digitale er ikke fiender, men samarbeidspartnere som er helt avhengig av hverandre for å komme frem til et best mulig resultat, mener Stian.

 

De digitale verktøyene Stian bruker til sitt arbeid er Bamboo tegnebrett, A3 2400s scanner, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator og Adobe InDesign. Stian finner mye motivasjon og inspirasjon i det å arbeide med forskjellige verktøy, som både hjelper og utfordrer ham.



 

– Disse bruker jeg så og si på en daglig basis, kombinert med det analoge arbeidet jeg gjør.

 

Foto og illustrasjon: Stian Tranung

 

LES OGSÅ: Hedda studerer journalistikk i London

 

Fleksibel, åpen og samarbeidsvillig

Å være illustratør passer ikke for alle og Stian forteller at det er viktig å være fleksibel og god til å samarbeide.

 

– En illustratør må være fleksibel, åpen for stor variasjon av arbeidsoppgaver og tematikker, samt være god til å samarbeide, sier Stian.

 

Til andre som også har lyst til å klare seg som frilansere så anbefaler Stian å fokusere på nettverksbygging, da dette danner grunnlaget for oppdragene du får.

 

Hva er dine beste tips til andre som ønsker å bli illustratører?

 

– Vær tålmodig og ikke gi opp! Det tar lang tid å få nok faste oppdrag til at hjulene går rundt, men så lenge man står på, så går det sakte men sikkert i riktig retning. Ikke vær redd for å ta kontakt. Ikke vær redd for å feile!

 

Har du lyst til å bli illustratør eller vil vite mer om Stian og hvordan han jobber? Under kan du se flere av illustrasjonene Stian har laget, lese mer om studiehverdagen hans, og lære mer om de ulike oppdragene han har gjort:

 

https://stranung.no 
https://www.instagram.com/stranung/ 
https://entingomdagen.tumblr.com 
https://tranblog.tumblr.com 

 

Klikk her for å se alle studier i Norge og utlandet

Master ved Hult International Business School

Du fortsatt søke! Studer i London, Boston, New York, San Fransico, Dubai eller Shanghai.
Velg mellom Master in Finance, Master in Internatonal Business, Master in International Marketing, Master in Business Analytics, og Master in Disruptive Innovation.

Pauline er kontaktperson i Norge for Hult International Business School. Hun kan svare på dine spørsmål, og kan hjelpe deg fra søknadsprosessen til du skal begynne. Fyll ut kontaktskjema dersom du har spørsmål eller ønsker å søke. Hun er også i Oslo av og til dersom du ønsker å møte henne for personlig oppfølging. 


Annonser:

 
Studer i Oslo, Bergen eller på nett. Les mer om våre bachelor-, master og årsstudier innen: