Er du interessert i markedsføring og nysgjerrig på hvorfor vi velger de produktene og merkevarene vi gjør?

Kaia Larsen går andre året av en bachelor i markedsføring og merkevareledelse ved Høyskolen Kristiania i Oslo. Fra før av, har hun et årsstudium i markedsøkonomi fra BI.

 

Hvorfor valgte du dette studiet?

Jeg begynte først på markedsføring og salgsledelse, men så byttet jeg etter et år, forklarer Kaia, og utdyper:

– Jeg merket at jeg var mer interessert i hvordan jeg kan bygge opp merkevarer og markedsføre dem i sosiale medier.

Høyskolen Kristiania har det eneste studiet i Norge med spesialisering innenfor merkevare.

 

Mitt studie: Markedsføring og merkevareledelse

Navn: Kaia Larsen

Alder: 26

Studie: Markedsføring og merkevareledelse (bachelor)

Studiested: Høyskolen Kristiania i Oslo

 

Kan du fortelle litt om studiets oppbygning og innhold?

Kaia forteller at alle markedsføringsstudiene er like det første året ved Kristiania.

– Første året hadde vi fag som markedsføring og forbrukeratferd, salgspsykologi og kundeopplevelse, organisasjon, ledelse og digital markedsføring.

Første del av andreåret arbeidet de med fag som bedriftsøkonomi, markedsrett og etikk, samfunnsvitenskapelig metode og forbrukersosiologi.

Fra fjerde semester, kunne de velge praksis, utveksling eller valgfag.

– Jeg valgte valgfag; digital innholdsproduksjon. Det er et praktisk og fritt fag.

Du kan velge selv hvilke bedrifter du vil jobbe for, og skrive eksamensoppgave om, fortsetter Kaia.

Det siste året består av fagene merkevarebygging og markedskommunikasjon, samfunnsøkonomi, kvantitativ metode, kundeverdi og prisstrategi, og markedsstrategi og planlegging, i tillegg til selve bacheloroppgaven.

Kaia forteller at hun kunne tenke seg å skrive bacheloroppgave om noe innen mote og digital markedsføring.

 

 

Hvordan foregår undervisningen?

Undervisningen varierer veldig fra fag til fag, men vi har skole rundt tre til fire dager i uken, forteller Kaia, og utdyper:

– Da er det vanligvis en forelesning på tre timer, og noen ganger kan det være to forelesninger på én dag.

På studiet får de både teoretiske og praktiske oppgaver.

– Typiske oppgaver vi får kan være at vi deles inn i grupper på to til fem, og har en presentasjon for resten av klassen om et tema.

Kaia forteller at de ikke har obligatorisk undervisning, men et arbeidskrav for hvert fag for å kunne gå opp til eksamen.

Undervisningen foregår vanligvis hele semesteret, men i valgfaget hennes, digital innholdsproduksjon, har de hatt forelesning i tre måneder frem til nå.

De neste tre månedene består av eget arbeid under veiledning frem til eksamen.


 

Kort oppsummert, hva lærer du på studiet?

Vi lærer mye forskjellig, og får en ganske generell kompetanse innen markedsføring og merkevarebygging. Alt fra salg, SoMe og nettsider, til B2B, B2C og økonomi, sier Kaia.

Denne kunnskapen er lønnsom innenfor mange områder.

LES OGSÅ: Lyst til å bli lærer på ungdomsskole eller videregående? Da kan lektorutdanning være noe for deg!

 

Hva er det beste med studiet ditt?

Studiet er relevant, åpent og fremtidsrettet, og det er mange muligheter når du er ferdig, forteller Kaia.

Videre forteller hun at studiet gir deg et bra innblikk i arbeidslivet, og hvordan det er å jobbe med markedsføring av merkevarer, men at du ikke låses til en bestemt type jobb.

 

 

Hva er det kuleste du har gjort på studiet?

Jeg vil egentlig si at det er valgfaget jeg har nå, altså digital innholdsproduksjon, forklarer Kaia.

– Jeg jobber for et IT-selskap og lager videoer som de bruker på ulike sosiale medier, som Instagram, TikTok og LinkedIn.

I denne jobben, får hun bruke hele adobepakken, og synes jobben er spennende og lærerik.

LES OGSÅ: Lyst til å studere husdyrfag? Les om Grete Beates erfaringer!

 

Hvilke muligheter åpner studiet ditt for?

Med en bachelor i markedsføring og merkevareledelse, kan du studere og jobbe med mye forskjellig.

Fordi studiet er så generelt, får du ikke en spesifikk tittel når du er ferdig. Du har mange muligheter og kan gå rett ut i jobb, med bred kompetanse.

– De mest relevante jobbene er innen markedsføring, merkevare, salg, innholdsproduksjon, ledelse eller kommunikasjon.

Du kan også jobbe med mye annet, eller du kan ta en master.

– Vi kan ta master i for eksempel ledelse, markedsføring og kommunikasjon, men vi kan også velge noe helt annet, som økonomi og organisasjonspsykologi.

Jeg kunne tenke meg å ta master på deltid og jobbe heltid, sier Kaia.


 

Hva har vært mest utfordrende i studiet?

Kaia forteller at det å gå fra å ha fullt nettstudie under koronaperioden til å være på skolen, var en overgang.

– I starten, var vi nesten bare på zoom, og hadde hjemmeeksamener, mens nå er alt tilbake til normalen.

Vi hadde for eksempel første skoleeksamen nå i høst! Alt annet har vært hjemme, fortsetter hun.

LES OGSÅ: Lyst til å studere toll, vareførsel og grensekontroll? Les dette først!

 

Kan du fortelle litt om miljøet ved Kristiania?

Kaia forteller at det er veldig sosialt ved Høyskolen Kristiania.

– Det er små klasser, så du blir veldig godt kjent med alle. Hele klassen kan være med på vors og finne på ting sammen.

Høyskolen ligger også sentralt i Oslo.

Det gjør det lett å finne på ting i pausene og etter skolen, forklarer hun.

Kaia forteller videre at det er flinke forelesere, og de får mye besøk av bedrifter og fagpersoner.

 

 

Hva er drømmejobben din?

Det hadde vært gøy å starte noe eget, for eksempel en nettbutikk. Eller så hadde det vært kult å jobbe for en kjent designer og et stort klesmerke, sier Kaia.

Nettbutikken Nelly er et annet eksempel på et sted hun kunne sett for seg å jobbe.

Helst vil hun jobbe med sosiale medier for motebransjen.


 

Har du noen tips til andre som vurderer å studere det samme som deg?

Bare hopp i det, selv om du er usikker! råder hun.

Kaia understreker at hun selv var veldig usikker før hun begynte å studere, og endte opp med å bytte etter et år.

– Det er veldig fleksibelt, og hvis du finner ut at du har søkt feil, er det ikke noe problem å bytte studie eller få ting tilrettelagt.

Noen ganger må du prøve ut litt forskjellig, før du finner ut av hva du vil. Det er helt greit, og dessuten får du mer kunnskap og erfaring på veien.