I en studiehverdag der tilbudet om relevant praksis er nærmest fraværende, gir casekonkurranser studenter en unik mulighet til å fremlegge bedriftsløsninger for fullsatt sal.

En caseløsning er en praktisk studieform som går ut på å finne frem til ulike strategiske og finansielle problemstillinger, og presentere løsningene muntlig med formål om å gi best mulig rådgivning til for eksempel en bedrift. Caset kan ofte bestå av nærmere 30 sider med tekst, deriblant utfyllende opplysninger om salgsvolum, balanse og resultatregnskap. I konkurranseform, har de som skal løse caset en gitt tid til både forberedelsen og presentasjonen.

 

ARRANGØREN: Casekonkurranser er en unik mulighet for studenter og bedrifter til å lære hverandre å kjenne, mener Beate Cedsal, arrangør av årets casekonkurranse og HR-koordinator i KPMG.

 

Stadig flere firmaer og bedrifter arrangerer casekonkurranser. 
StudentTorget.no tok derfor turen til Losby Gods utenfor Oslo for å overvære den årlige KPMG International Case Competition for å finne ut av mer om denne typen studentkonkurranser. Her traff vi Beate Cedsal, som er arrangør av årets casekonkurranse og HR-koordinator (Human resources) i revisjons- og rådgivningsselskapet KPMG.

 

Relasjonsbyggende

- Du kan si det sånn at vi arrangerer en relasjonsbyggende konkurranse. Her får KPMG mulighet til å bli kjent med og eventuelt rekruttere flinke studenter til fremtidig jobb, og studentene får sett hva vi som bedrift har å by på, sier Cedsal.

KPMGs casekonkurranse arrangeres for studenter fra andre til fjerde trinn som studerer ved Norges Handelshøyskole (NHH), Universitetet i Agder (UiA), Høgskolen i Bodø (HHB), Trondheim Økonomiske Høgskole (TØH), Høgskolen i Oslo (HiO) og Handelshøyskolen BI. Det er en stor fordel med kunnskaper innen økonomistyring, regnskap, finans, marked og strategi for å delta.

- Lagene har tre timer på å løse caset før de skal presentere løsningen foran et dommerpanel. Presentasjonen kan vare i inntil 20 minutter. Vinnerne av de innledende rundene går videre til finalen. De som til slutt vinner får med seg 20.000 kroner, og skal representere Norge i den internasjonale finalen i Budapest i begynnelsen av april, sier Cedsal.

- Hva skal til for å gjøre det bra i konkurransen?

- I tillegg til å komme opp med fornuftige løsninger, har det mye med presentasjonsteknikk å gjøre. Man må kunne stå for en løsning uten å være usikker på seg selv. For å levere en god presentasjon, må også deltakerne i laget kunne samarbeide godt. Noe av utfordringen er at det ikke er så mye caseløsning under studiet, og derfor mener jeg at konkurransen er en unik sjanse for studentene til å lære. Det kan dessuten være en fordel å ha vært med i konkurransen med tanke på jobbsøking. Det er modig av deltakerne å presentere foran dommerne slik de gjør, og alle arbeidsgivere ønsker seg mennesker som tar en utfordring, mener Cedsal.

 

Avslappet stemning

 

NHH-STUDENTER I FINALEN: I finalen befant det seg to lag fra NHH og ett lag fra HHB. Deltagerne fra NHH virket avslappet før de skulle holde sin finalepresentasjon. Fra venstre: Siri Foss Knutsen, Marius Styczen, Ragnar Kjos og Vegard Strand.

StudentTorget.no møtte representanter for to av de tre finalelagene kort tid før de skulle holde sin siste presentasjon i konkurransen. Til tross for at de var i finalen, så de allikevel ut til å ha nervene under rimelig god kontroll.

- Jeg er med i konkurransen på grunn av utfordringen. Her får vi prøvd ut i praksis det vi har lært på skolebenken. Vi får også jobbet sammen i team under press, sier finaledeltaker Siri Foss Knutsen fra NHH.

Foss Knutsen skryter av både det faglige og sosiale opplegget under konkurransen. Hun fremhever at de lærer KPMG som bedrift å kjenne på en annen måte, enn de ville gjort ved en vanlig bedriftspresentasjon på skolen.

Ragnar Kjos fra NHH er også finaledeltager og konkurrent til Foss Knutsen.

- For å gjøre det bra i konkurransen er det viktig å sile ut relevant informasjon og fremføre det på en overbevisende måte, mener han.

- Man kan nemlig pakke inn mye rart i fint papir, fortsetter Kjos, og viser til at presentasjonen har vel så mye å si for bedømmelsen, som det materielle innholdet har.

Lagkamerat Vegard Strand, også fra NHH, mener det vanskeligste med konkurransen er å komme opp med noe konkret på de tre timene de har til disposisjon for å løse caset.

- Men heldigvis arbeider vi under trygge forhold. Det er ikke akkurat slik at vi kan miste jobben dersom vi skulle gjøre feil under presentasjonen, flirer Strand.

 

Fremstår som gode naboer

Lagene som deltar i konkurransen er satt sammen av KPMG, etter at hver deltaker på forhånd har søkt individuelt. Selv om KPMG tar hensyn til ønsker om lagsammensetninger, er det likevel ikke alle lagkameratene som kjenner hverandre like godt.

Tredjemann på laget, Marius Styczen, mener noe av utfordringen er å holde tilbake nervøsiteten mens han taler. I finalen skal de også fremføre på engelsk.

- Jeg synes derfor det er like greit at man ikke kjenner hverandre så godt fra før når man skal fremføre, sier Styczen. Og får svar på tiltale fra lagkompis Kjos:

- Nei, jeg mener tvert imot at det ville vært en fordel å ha kjent hverandre bedre når vi skal fremføre, sier han.

Strand legger til at kunsten for å gjøre det bra nettopp er å vise et slikt samhold mellom lagkameratene at det ser ut som om de er gode naboer som har kjent hverandre i mange år.

Alle de fire deltakerne innrømmer at ettersom de nå er i finalen, lokker både pengepremien og utenlandsturen ekstra mye. Selv om de mener at det ikke var det som var motivasjonen for å bli med i konkurransen i utgangspunktet.

Og hvem som vant konkurransen? Det gjorde Styczen, Kjos og Strand. Men ettersom de må være fire på lag i den internasjonale finalen, skal også Foss Knutsen være med til Budapest.