Travel karrieredag hos UiO

Etterspørselen fra bedriftenes side er stor, ifølge Gisle Hellsten, leder ved Karrieresenteret ved UiO og hovedansvarlig for Arbeidslivsdagen. Han forteller at arrangementet var fullbooket kun en drøy måned etter at bedriftsinvitasjonene ble sendt ut i april.

- Interessen blir bare større og større. Vi måtte til og med si nei til en del som meldte seg på for sent. Det har vært et kjempetrøkk fra arbeidsgivernes side. Når det gjeldet de bedriftene vi har sagt nei til har vi allerede fått på plass andre som dekker deres fagfelt, skyter han inn.

- Vurderer dere å la arrangementet vare lengre?

- Det er noe vi hele tiden har oppe til vurdering. Vi vurderer å leie inn andre lokaler, eller kjøre over to eller tre dager som de gjør på NTNU og på BI. Men foreløpig har vi god erfaring med et kort og intensivt opplegg.

- Men når dere jo må si nei til bedrifter, kunne det ikke være en idé å utvide arrangementet?

- Jo. Men det vi gjør med disse bedriftene er at vi tilbyr dem andre arrangementer mot studenter. Det kan være bedriftspresentasjoner eller andre tilbud ved UiO rettet mot studenter. Jeg har et mandat, og det er å sørge for bredde, forklarer Hellsten om arrangementets profil.

- Alle utdanningsretningene skal føle at de kan finne bedrifter tilpasset deres behov.

 

Studenter: Still forberedt!

Bedriftene stiller ofte med gjennomtrente PR-folk og profesjonelle karriererådgivere. For studentenes del er det er noe mer variabelt i hvilken grad de forbereder seg før møtet med mulige fremtidige arbeidsgivere, ifølge Hellsten.

- Mange er godt forberedt, men det er også noen som ikke har gjort et like godt forarbeid. Det lønner seg absolutt for studentene å forberede seg på forhånd. Leser man seg opp om de bedriftene man er interessert i kan man starte samtalen på nivå 10 av 10, og slipper å gå gjennom alt hva bedriften gjør og slike ting. Studentene bør sette seg inn i hva slags virksomhet bedriftene driver med, og hva slags muligheter det finnes for dem i bedriftene.

 

Viktig arrangement for arbeidsgiverne

- Vi ser etter alt mulig rart, forklarer forsker Alf Christian Hennum ved Forsvarets Forskningsinstitutt. Han er en instituttets to representanter på Arbeidslivsdagen.

- Vi trenger alt fra sikkerhetspolitikere til biologer og fysikere, så vi er nok ikke ute etter en spesiell gruppe studenter.

Noen fellesnevnere finnes det imidlertid.

- Gode karakterer er selvsagt noe vi er glade i. Og et ryddig hode.

- Hvor mye betyr Arbeidslivsdagen for rekrutteringen deres?

- Dette er et veldig viktig arrangement, og en av de viktigste inngangsportene til sommerjobbene våre. Og fra sommerjobbene henter vi flere fast ansatte.

Hennum råder studentene til å komme med senkede skuldre, og interesse for forskjellige yrker.

- I dag tror jeg ikke studentene trenger å tenke så mye, så lenge de kanskje vet noen lunde hva de driver med og hva de ønsker.

 

Med et åpent sinn

Marianne Granum (24) er ute etter informasjon om hva bedriftene legger vekt på, både utdanningsmessig og også utenfor studiene.

- Jeg vil også se hvilke muligheter som finnes i det forskjellige firmaene, og hvilke opplæringsprogrammer de har, forteller Granum.
Noen spesiell yrkesvei har hun imidlertid ikke peilet seg inn enda.

- Jeg går statsvitenskap, og er her med et åpent sinn, smiler hun.

 

Bør ha master for Gjensidiges konserntraineeprogram

Kathrine Vaagen står på stand for Gjensidige. Vaagen, som er utdannet samfunnsøkonom, er ansatt som konserntrainee i firmaet. Hun forteller at Gjensidige opererer med en åpen innfalsvinkel på Arbeidslivsdagen, og hovedsakelig er ute etter å møte så mange som mulig.

- Vi driver ikke spesielt mye med utsiling her, vi har tro på å bli godt kjent med de forskjellige først. Vi er ute etter å nå ut til så mange som mulig.

En mastergrad er likevel et krav for konserntraineeprogrammet, forteller hun. Og legger til at øvrige stillinger hos Gjensidige ofte kan besettes av personer med lavere utdannelsesgrader.

- Vi ser etter folk som har en mastergrad, men hva denne er i er egentlig ikke så farlig. Det handler mer om at studentene evner og har vilje til å lære og til å tilegne seg ny kunnskap. Personlig engasjement er viktig, understreker Vaagen.

- Man må være villig til å tørre!