(StudentTorget.no):
Da Tuva Novotny som 16-åring debuterte i den svenske såpeserien Skilda Världer, havnet hun på et mannemagasins kåring over Sveriges 20 mest sexy kvinner.
– Jeg bare, hallo, da skal det i hvert fall være på mine egne vilkår!
Novotny tygger på en eplebit mens hun forteller hvordan hun til slutt gikk med på å bli avbildet i magasinet hvis hun fikk gjøre det på egne premisser: Ikledd skitne klær og stolt poserende med et Jeanne d'Arc-flagg.
– Fotografen var dritfornøyd, men sjefene gikk helt i fistel. De nektet å bruke bildene. Det endte opp med en halvtime i fotostudio, usminket og i mine egne jeans og t-skjorte.
15 år senere nekter hun fortsatt å stille opp på glansede magasinforsider. Hun sminker seg selv og stiller i egne klær. Det er helt bevisst.
– Jeg er tilfeldigvis størrelsen extra small og har et ok ansikt. Men så snart man setter det på en forside, skaper man en idé om at dette er et lykkelig menneske, at det er normen, og det er jo ikke riktig.
Rollen var tiltenkt en gutt
|
RUTINERT: Tuva Novotny har spilt i en rekke filmer, hun var 16 år da hun debuterte som skuespiller i den svenske såpeserien Skilda världer. Etterpå har det bare ballet på seg. |
Så lite kokett er Tuva Novotny over utseende at når hun nå er å se på norske kinoer i actionkomedien Fuck Up, er det i en rolle som egentlig var tiltenkt en gutt. Historien er langfilmdebuten til regissør Øystein Karlsen, som også står bak TV-serien Dag sammen med Kristopher Schau. Det var gjennom Dag at Tuva ble kjent med det norske skuespillermiljøet.
– Fuck Up handler om en vennegjeng som blir gjenforent etter mange år fordi livet plutselig tar dem igjen. Det blir mye å rydde opp i.
– Og mye kokain og vold. Ting du er kjent med?
– Nei, haha! Det kan jeg ikke si. Men det var veldig moro å jobbe med. Jeg elsker det med skuespill, at man kan dykke inn i en verden som for noen er helt reell, men som for en selv er helt fremmed.
Det er noe eksplosivt over Tuva Novotny, eller Tuva Moa Matilda Novotny Hedström, som hun egentlig heter; en egen energi gnistrer i øynene til den spedbygde brunetten med tsjekkisk far og kunstnermor som vokste opp i de svenske skogene på grensen til Norge. Hun ble oppdaget på kveldsskolen i drama og plukket opp til tidligere nevnte Skilda Världer som 16-åring, droppet ut av skuespillerutdannelsen i Praha og tok resten som brevkurs, for så å gjøre knallsuksess i kultfilmen Smala Sussie. I 2010 inntok hun Hollywood som motspilleren til Julia Roberts i gigantproduksjonen Eat Pray Love, før hun havnet i Oslo og på teamet til Dag.
– Jeg elsker Atle Antonsen. Så morsom og helt gæren, men også veldig intelligent og dyp. For ikke å snakke om Øystein! Han er virkelig et geni som kan nå hvor langt han vil. Det skjer enormt mye spennende i norsk film for tiden, og det er en egen glede og energi i bransjen som vi mangler i Sverige og i Danmark. Alt fra Max Manus til filmene til Joakim Trier og for eksempel Sykt Lykkelig en fantastisk film.
LES OGSÅ: May-Helen tar en master i kung fu i Kina
LES SISTE CAMPUS ONLINE HER!
- Skjønner ikke komedie
I fjor vant Novotny norske Gullruten som beste skuespiller for rollen som Eva i Dag. Hun har ingen triks å dele.
– Jeg tror ikke jeg skjønner komedie. Jeg vet ikke hvordan man blir morsom. Selv ler jeg mest av situasjoner som ikke egentlig skal være morsomme, ting som egentlig er tragiske. Så jeg tror det er mer situasjonen enn skuespilleren som avgjør om noe blir morsomt. Det er det samme med en spenningsfilm; det blir jo ikke mer spennende om skuespilleren ser veldig dramatisk ut i ansiktet, sier hun og sperrer opp øynene i en talende grimase.
– Du har spilt veldig mange forskjellige roller. Hvordan går du inn i dem?
– Jeg har prøvd alle metodene og teoriene til de kjente teoretikerne, men det funker liksom ikke for meg. Det blir for komplisert. Jeg følger metoden til regissøren Norman Jewison, som uttalte følgende til Nicholas Cage da han ville tenke over en replikk under inspillingen av Moonstruck i 1987, red.anm): "Don't think! Just say the fucking line!"
LES OGSÅ: Cellotalentet Sandra fikk stipend på en million kroner
Norsk ektemann
Novotny snakker flytende norsk, noe hun kan takke sin norske ektemann for. Paret er bosatt i København. Å flytte dit beskriver hun som å komme hjem.
– I Sverige, og også i Norge, er vi så opptatt av å være hyggelige og høflige. Det er kanskje noe av grunnen til at Dag slo så godt an at den tok opp mange samfunnstabuer. Jeg er veldig opptatt av å snakke ut om ting. Derfor var det så deilig å komme til København hvor folk ikke er redde for å si sin mening. Her går folk i demonstrasjonstog hvis de er misfornøyde med noe. Jeg er virkelig så langt fra Dansk Folkeparti som det går an å komme, men jeg vil til enhver tid forsvare deres rett til å være i det danske samfunnet. Her har folk et eierskap til politikken på en annen måte enn i Sverige og Norge.
– Hvis du ikke var skuespiller, ville du vært politiker?
– Nei, jeg har ikke noen tro på det politiske systemet vi har i dag.
Hun legger gaffelen fra seg.
– Det er så mange ting som må omstruktureres. Men jeg tror vi er på vei. Den nye generasjonen har et helt annet forhold til autoriteter og vokser opp med en tanke om at «the world is my playground». Det liker jeg.
«Jeg er tilfeldigvis størrelsen extra small og har et ok ansikt. Men så snart man setter det på en forside, skaper man en idé om at dette er et lykkelig menneske, at det er normen, og det er jo ikke riktig» LES OGSÅ: Min studentforening: Cari Anna er leder i Spire Oslo |
Er ikke interessert i Hollywood
Her er det på sin plass å nevne at Tuvas tsjekkiske far lærte barna å rope banneord etter politiet og å rappe medisiner på apoteket.
– Når man bor i et av verdens rikeste land og betaler halve inntekten i skatt er det helt urimelig at man skal måtte betale for nødvendige medisiner. Jeg er i utgangspunktet helt enig med ham.
Hun smiler.
– Men nå vil jeg ikke oppfordre norske studenter til å stjele, altså.
Tuva Novotny ble ikke politiker, men hun ble heller ikke værende i Hollywood. Hun skyr den røde løperen og trives best utenfor rampelyset. Sammen med IT-selger Nikolai og deres to døtre på to og fem år lever hun så anonymt som mulig i Københavns indre bydel.
– Skjønner du at andre kan bli provosert av det?
-At jeg ikke higer etter Hollywood? Nei, da vil jeg spørre tilbake: Hva er Hollywood? Er det pengene? For da vil jeg virkelig anbefale å heller jobbe hardt her hjemme enn å slite i tjue år for null lønn slik de fleste må i USA, der så mange flere slåss om jobbene. Er det berømmelsen, så ja, det har jeg valgt bort. Jeg vil ikke være omgitt av masse ja-mennesker som forteller deg at du er fantastisk hele tiden, og som får deg til å tro at du er viktigere enn andre mennesker. For det er man ikke.
|
Hun nøler.
– Hvordan skal jeg si dette... Marilyn Monroe sa at hun følte bransjen tok noe fra henne. Hun lekte med det at man sier «Take one, take two» når man filmer, at filmbransjen, media og publikum tar noe fra deg hele tiden. Oppmerksomheten man får på den røde løperen, eller gjennom et forsidebilde, er veldig flyktig, og kan nok fort skape et merbehov, men også en stor angst når man plutselig ikke får den samme oppmerksomheten. Det er en enorm tomhet i det.
Ble mobbet
– Du må ha hatt en veldig harmonisk barndom?
– Nei, tvert imot. Jeg ble mobbet i flere år da jeg gikk på barneskolen. Men jeg tror det gjorde meg veldig bevisst på å ikke gjøre meg avhengig av andres vurdering.
Hun tenker.
– Det blir stadig mer av det i samfunnet, alt fra foreldre som blogger om barna sine og deler hele livet sitt på Facebook til barnestjerner på TV. Unger vokser opp med en forestilling om at det viktigste er å bli sett hele tiden.
Selv er hun ikke på sosiale medier og unngår å lese om seg selv på nettet.
– Det handler blant annet om at jeg må beskytte familien min. Jeg er synlig nok som det er, når jeg dukker opp på lerretet.
Hun forteller om da hun jobbet på Stadsteatern i Stockholm, og en psykisk syk mann hver dag dukket opp i den tro at han var hennes ektemann. En annen mann har gjentatte ganger truet henne og barna på livet. Og ved to tilfeller har andre opprettet falske Facebook-profiler i hennes navn.
– Jeg ønsker ikke at alle skal vite alt om meg. Men jeg ønsker ikke å vite alt om andre heller. Hvis jeg hele tiden leser på nettet hva folk driver med i hverdagen sin, hva skal vi så snakke om når vi møtes på kafé?
– Det kan jo være moro å se hva som har skjedd med gamle klassekamerater?
– Ja, sikkert. Men ligger det ikke ofte en liten skadefryd i det også? Jeg ønsker ikke å vekke den delen av meg.
LES OGSÅ: Studenter bygde naust foran barkoden i Bjørvika
Arbeidsjern
Fuck Up-innspillingen er ferdig. Novotny kommer rett fra innspilling av en ny film i Belgia, der hun blant annet spiller sammen med Viktoria Winge.
– Hun er blitt et forbilde for meg når det gjelder hvordan man framstår i media. Viktoria kan stille opp foran kamera fullstendig usminket og i verdens sprøeste antrekk og være totalt avslappet. Hun gjør det på egne premisser, men uten å måtte stille seg helt utenfor, som jeg føler jeg må, og det er så kult. Hun er blitt en veldig god venninne på privaten også, sier Novotny og smiler.
Til sommeren blir det innspilling av en tredje sesong med Dag. Novotny har alltid jobbet mye, selv da barna var små. Hun tok med seg døtrene på settet og ammet i pausene.
– Nå får jeg sikkert bråk, men...
Hun slår ut med armene.
|
NY FILM: I filmen Fuck up som nå går på kino, spiller Tuva mot blant andre Anders Baasmo Christiansen, Jon Øigarden og Atle Antonsen. |
– I Sverige har vi i lang tid kjempet for at kvinner skal være likestilt med menn i arbeidslivet, og når vi endelig er i ferd med å oppnå det, velger mange kvinner å være hjemme med barna i stedet. Misforstå meg rett, jeg er for frihet til å gjøre det man vil, men det er rart at flere av venninnene mine faktisk legger sine egne ambisjoner og drømmer til side så snart de har fått barn. I USA har man egne ammerom på arbeidsplassen. Jeg mener ikke at vi nødvendigvis må dit, men jeg tror heller ikke barn tar skade av å se at foreldrene jobber og har sitt eget liv. Alle veier er riktige, så lenge de er basert på egne valg, og ikke en samfunnsmodell som fremmer det ene kjønnet foran det andre, for eksempel lengre mammaperm enn pappaperm, for da blir jo kvinnene naturlig mer hjemme og utelukket fra arbeidsmarkedet.
Hun er engasjert nå.
– Samtidig har vi fått en situasjon der folk er redde for å kalle seg feminister, fordi man forbinder det med en holdning om at kvinner skal gjøre akkurat det samme som menn, eller aller helst være helt like menn, og noen ganger til og med ha flere rettigheter. Det blir helt feil for meg. Jeg er for eksempel helt imot kvotering, som jeg mener er et skikkelig bakstreversk fenomen laget av vår mødregenerasjon, da feminismen trakk mer mot at kvinner skulle være som menn for å være likestilte. Vi har vel kommet lenger enn det? Jeg mener at vi er forskjellige, men at vi selvfølgelig skal ha de samme rettighetene.
LES OGSÅ: Vårens kulturanbefalinger - StudentTorget.no 2012
- Burde kanskje vært noe helt annet
Revolusjon og samfunnskritikk. Det er lite sminkesnakk med Tuva Novotny.
– Altså, livet er for kort. Når kjendiser går så opp i hva slags hudkremer de bruker eller hvilke klesmerker de liker, strever jeg med å ta dem seriøst. De presenterer et konstruert bilde av seg selv. Livet er mer nyansert enn som så.
– Har du noen gang tenkt at det ville vært lettere om du ikke var så vakker?
Hun smiler.
– Jeg har faktisk aldri tenkt på meg selv som vakker. Jeg har vært usikker på meg selv, som alle andre. Men ja, da jeg var yngre, opplevde jeg en del negative sider ved utseendet mitt, som alle de tjue år eldre regissørene som ville møtes på bar en fredag kveld og «diskutere rollen» ...
Hun himler med øynene.
– ...eller fotografene som ville ha meg til å flørte med kamera, eller presset om å VISE HUD. Jeg har ikke noe imot nakenhet i seg selv, men det er noe fryktelig degraderende i å bli vurdert for hvordan man ser ut, og ikke hva man kan.
– Så hvorfor ble du skuespiller?
– Ja, det er vel helt feil. Jeg burde kanskje vært noe helt annet, sier hun.
Latter.
– Jeg ønsker jo å fortelle historier. Jeg er veldig opptatt av faget, det å formidle en spennende eller viktig historie, men også å lage ren underholdning, ting som ikke betyr noe... Men på samme måte som det for noen kan gi mening å drikke seg full på byen, kan det jo også være meningsfylt å bare lage en veldig god spenningsfilm.
Denne saken ble først publisert i Campus #2 2012