Vurderer du å bli lektor, eller nærmer du deg slutten av studieløpet? Hedda har snart gjennomført sitt første år som lektor på fulltid.

Hun forteller om arbeidslivet så langt; det utfordrende og overraskende, men også det herlige! Les videre for å få et innblikk i hvordan det virkelig er å jobbe som lektor.

 

Mitt første år som lektor i engelsk og naturfag

Navn: Hedda Louise Strand Ludvigsen

Alder: 26

Utdanning: Master i grunnskolelærer 5.-10. klasse

Stilling: Lærer (Utdanningen innebærer en master i engelsk, noe som betyr at hun er utdannet lektor).

Arbeidssted: Haugeåsen ungdomsskole

 

Hvor lenge har du jobbet, og hva jobber du som?

– Dette er mitt første år som lærer, men jeg har arbeidet her tidligere som assistent og vikar, forklarer Hedda.

– Jeg er lærer innenfor engelsk og naturfag, men jeg har også arbeidet med fag jeg ikke har, som for eksempel matte.

Når man blir ansatt på vikariat, kan man ende opp med å undervise innenfor fag man egentlig ikke tar. Hvis man derimot blir tilbudt en fast stilling, underviser man innenfor de fagene man har tatt studiepoeng i.

 

Hva har vært det mest utfordrende så langt?

– Det er rett og slett klasseledelsen. Den er ikke kjempevanskelig, men den er krevende, forteller Hedda.

Jeg spør henne videre om hva som har vært det kuleste så langt, og hun svarer følgende:

– Også klasseledelsen.

– Den har både positive og negative sider. Du blir ordentlig kjent med elevene; det er det herligste med jobben. Hvorfor skal du bli lærer hvis du ikke ønsker å jobbe med barn? Utdyper hun.

– Jeg er superheldig som har fantastiske kollegaer. Vi jobber veldig fint, og det har vært en superfin og positiv opplevelse, særlig som førsteårslærer.


 

Hvordan skiller jobben seg fra studietiden?

– Elevene ser definitivt annerledes på deg ut fra om du er her som lærer, student eller vikar. Jeg vet at enkelte steder ser og behandler deg annerledes basert på om du er ferdigutdannet eller ikke.

– Jeg merker at folk synes at jeg er fersk, men vi er veldig flinke her. Vi har en god delingskultur, så jeg legger kanskje ikke så mye merke til det som andre steder hadde gjort.

LES OGSÅ: særlig uavhengig stilling

 

Stemmer det du visste fra før av overens med dine erfaringer så langt?

– Det er helt annerledes. På skolen er det veldig mye fokus på faget, selv om vi har pedagogikk, sier Hedda, og utdyper:

– Du lærer ikke i nærheten av så mye på skolen som det du gjør når du faktisk er i jobb, er med elever, og blir utsatt for situasjoner.

Det er stor forskjell på å prate om situasjoner og hva man hadde gjort, versus det man faktisk gjør i situasjonen.

– Det er nok den største forskjellen mellom skolen og det å faktisk jobbe her.

LES OGSÅ: Menn er mer tradisjonelle i sitt yrkesvalg

 

Hva er det viktigste du har lært så langt?

– Å ikke ta meg selv så høytidelig. Man kommer ut og vil gjerne være den perfekte læreren, perfekt i jobben, og vil "please" alle sammen. Det er ikke realistisk, forklarer Hedda.

Man må legge perfeksjonisten som ønsker at alt skal gå på skinner til side, fordi ting kommer til å bli kronglete og vanskelig.

– Det er helt ok. Du skal feile, du skal gjøre litt feil og tråkke på ukjente steder. Samtidig skal du lære av det hele veien.

 

 

Hva tror du folk flest ikke vet om denne jobben?

– Alt det arbeidet vi gjør utenom fagene våre, sier Hedda.

Hun understreker den store arbeidsmengden som finner sted bare med elevmassen, men også utenom med tanke på foreldre og planlegging.

– Det å undervise i timen er bare en liten prosent av det læreryrket faktisk består av, synes jeg.

Det som har tatt mest kapasitet for henne er elevene, og alt det som skjer i klasserommet.

– Du er den voksne. Det er du som må sette ned foten og si hva som er ok og ikke ok, og du må sette premissene for ditt klasserom.

– I tillegg må du samarbeide med de andre kollegaene dine om hvilke premisser som skal eksistere, fortsetter Hedda.

Man har selvfølgelig protokoller på hvordan man skal gjøre ting, men alle gjør ting litt forskjellig likevel.

 

 

Hvilke egenskaper bør man ha for å trives i en jobb som dette?

Det viktigste er at man ønsker å arbeide med barn, i tillegg til at man bør like å undervise.

– Som person må du være åpen for forandringer. Skolen er i konstant forandring; vi endrer elevmengden hvert eneste år, vi endrer kollegiale, og de lovene/reglene/dokumentene som vi følger.

– Du må kunne takle disse endringene, og være med på bølgen hele veien, forklarer Hedda.


 

Hvordan gikk du frem for å få en jobb da du var ferdigutdannet?

– Jeg jobbet allerede her som vikar, så jeg søkte internt i Fredrikstad kommune. Da fikk jeg beskjed om at de trengte meg her, og da takket jeg selvfølgelig ja til jobben, forteller hun.

Hedda anbefaler å arbeide som ringevikar under studietiden:

– Det er en helt fantastisk måte for dem å se dine styrker på, og hva du er god til.

LES OGSÅ: Vikariater kan være veien inn i arbeidslivet

 

Er det noe spesielt du hadde likt å vite før du begynte å jobbe her?

– Jeg finner ut av ting hele tiden, så det er sikkert mye jeg hadde likt å vite på forhånd, men på den andre siden har det vært fint å bare komme inn i det og være med på prosessen, sier hun.

Hedda påpeker likevel at hun har blitt utsatt for situasjoner som har kommet litt brått på.

– Noen ting går helt greit, mens andre ting kunne jeg fint ha visst fra før av; spesielt hvordan man håndterer elever og elevsaker.

– Det er ikke alltid like lett, og det er ofte det vi som studenter lurer på før vi kommer ut i arbeidslivet selv, utdyper hun.

LES OGSÅ: Studievalg: Kun 16 % av kvinner tenker lønn

 

Har du noen avsluttende tips til dem som vurderer å følge samme yrkesvei som deg?

– Velg fag du ønsker å undervise i, ikke velg et fag bare fordi du må. Ulike skoler tilbyr ulike ting, forklarer Hedda.

– Det kommer til å bli beintøft. Jeg tror alle kommer inn i en periode hvor man kjenner på at dette klarer jeg ikke, men bare vit at du klarer det.

– Du kommer til å havne i situasjoner du ikke liker, men hvis du virkelig brenner for det, så stå i det, for det er absolutt verdt det, avslutter Hedda.