(StudentTorget.no):

 

Mange velger i dag å kutte ut kjøttet helt eller å spise mindre kjøtt. I denne artikkelen deler StudentTorget flere eksempler på veganske retter som er enkle å lage og som koster under hundrelappen.

 

Vegansk curry

To bokser kokosmelk
To ts karri
To ts karripasta
En brokkoli
To chilipepper
En løk
Tre fedd hvitløk
En ingefærrot
En paprika
Matolje til steking
Ris

 

Finhakk chilli, ingefær, løk og hvitløk. Tips: Bruk en teskje til å skrape av skallet på ingefæren. Stek chilli, hvitløk, ingefær og løk i en steke- eller wokpanne, til det er gyllenbrunt. Del paprikaen og brokkolien i terninger. Stek paprika og brokkoli sammen med de andre grønnsakene i et par minutter. Ha i kokosmelk og karri. Smak til med karripasta. OBS! Karripasta gjør retten ganske sterk, så om du vil ha en mildere rett kan du ha i mindre chilli og karripasta. Retten serveres med kokt jasminris.

 

Oppskriften gir en ganske stor porsjon curry, så spis gjerne retten til middag to dager på rad eller frys ned leftovers til senere.

 

LES OGSÅ: Veganske restauranter i Oslo

Vegansk chilli

To bokser med valgfrie bønner (bruk gjerne kidneybønner, hvite eller sorte bønner)
En boks røde linser
En boks mais
Tre bokser hakket tomat
En ss spisskarve (malt)
To ss oregano
En ss kanel
To dl soyamelk eller annen plantemelk
To rødløk
To fedd hvitløk
To chilipepper
To paprikaer
Ris

 

Finhakk chilli og hvitløk. Skjær de andre grønnsakene i biter. Stek hvitløk, chilli og løk til det er gyllenbrunt. Ha i paprika og stek grønnsakene i to minutter til. Ha i hakket tomat, plantemelk, bønner, linser, mais og alle krydderne. La retten koke i minst 20 minutter. Retten serveres med ris til. Tips: Har du mørk, vegansk sjokolade liggende, tilsett gjerne et par biter i chillien for ekstra god smak.

 

LES OGSÅ: Veganer på studentbudsjett

 

Bakt søtpotet

To søtpoteter
Salt
Pepper
Matolje til steking

Ruccolasalat
Paprika
Agurk
Cherrytomater

 

Dressing
Tre ss eplesidervinegar
Tre ss olivenolje
Salt
Pepper
Valgfritt: Litt sitronsaft

 

Del søtpotetene i to. Hell litt matolje over potetene. Strø salt og pepper over. Bakes i ovnen på 220 grader i cirka 40 minutter.

 

Som tilbehør kan du for eksempel lage en salat med ruccolasalat, cherrytomater, paprika og agurk. Lag din egen favorittsalat, her er det bare fantasien som setter grenser. Lag gjerne en hjemmelaget dressing til å ha over salaten også. Tips: Søtpotetene smaker ekstra godt med en kladd vegansk smør på toppen. 

 

LES OGSÅ: Hvordan spare penger på mat og bli med miljøvennlig

 

Wok med sopp og grønnsaker

En løk
En chilli
To fedd hvitløk
Fem-seks sjampinjonger
Grønnkål
Fem-seks rødbeter
Tre gulrøtter
En paprika
Ris

 

Saus
Soyasaus
Sweet Chilli saus

 

Finhakk løk, chilli og hvitløk. Skjær alle grønnsakene i biter. Start med å steke løk, hvitløk og chilli til det er gyllenbrunt. Ha i soppen og stek den sammen med løken, hvitløken og chillien. Ha til slutt i resten av grønnsakene, som stekes i to til fem minutter.

 

Woken serveres med Sweet Chilli sauce og soyasaus. Smak til med begge sausene. Serveres med ris til.

 

LES OGSÅ: Hvordan og hvorfor du burde kjøpe klær second hand

 

Havregrøt med banan

Tre dl havregryn
En banan
Kanel og plantemelk til topping

 

Dette er en enkel og kjapp rett, som fungerer like godt til frokost og lunsj. Kok opp vann og hell det over havregrynene. Når grøten er klar moser du bananen med en gaffel ned i grøten. Grøten serveres med kanel og en skvett mandelmelk eller annen plantemelk over.

 

LES OGSÅ: Tips til å bli en mer miljøvennlig student

 

Pasta med tomatsaus, spinat og squash

En boks hakket tomat
En boks tomatpuré
Oregano
Basilikum
Estragon
Salt og pepper
En løk
To fedd hvitløk
En squash
En håndfull med spinat
Pasta

 

Start med å koke pastaen. Skjær squashen i biter. Løk og hvitløk finhakkes. Løk og hvitløk stekes til det er gyllenbrunt. Stek så spinaten og squashen. Bland sammen hakket tomat, tomatpuré og krydderne. Ha alt i stekepannen. La sausen koke i fem minutter med grønnsakene. Serveres med nykokt pasta, gjerne med litt fersk basillikum på toppen.

 

LES OGSÅ: 11 miljøvennlige og rimelige alternativer til rengjøringsprodukter

 

Pasta med kremet tomatsaus

En løk (finhakket)
To fedd hvitløk (finhakket)
To ss tørkede chilliflak
En ss sukker
To ss oregano
En halv boks tomatpuré
En boks kokosmelk
Salt og pepper
En ts balsamico
Pasta

 

Valgfritt: Fersk basillikum som blandes inn i sausen

 

Kok opp pastaen. Finhakk løk og hvitløk, stek dette i litt olivenolje til det er gyllenbrunt. Ha i krydder, kokosmelk og tomatpuré. La sausen småkoke i fem til ti minutter. Ha i sukker, balsamico og eventuelt finhakket, fersk basillikum. Bland sammen pastaen og sausen. Valgfritt: Serveres med næringsgjær strødd på toppen.

 

LES OGSÅ: Vegetarmat – enkelt og billig

 

Avokadotoast

En avokado
To brødskiver
Paprika, sitronsaft, salt og pepper til topping

 

På dager du har dårlig tid og ikke rekker å lage mat er avokadotoast en kjapp favoritt. Rist to skiver med grovt brød og smør vegansk smør på skivene. Del avokadoen i to og bruk en gaffel til å mose avokadoen på brødskivene. Avokadotoastene toppes med paprikaskiver, sitronsaft, salt og pepper.

 

LES OGSÅ: Dette kan du spise under eksamen

 

Kjøp billige råvarer og ha basisprodukter i kjøkkenskapene

Det er flere ting du kan gjøre for å spare penger på mat og som gjør handleturen enklere.

 

Kjøp billige råvarer: Bønner, kikerter, linser og hakkede tomater kan kjøpes billig på boks i dagligvarebutikkene. Ofte koster en boks 5-10 kroner. Pasta, linser og ris kan kjøpes billig på asiatiske markeder eller middelhavsmarkeder, og kommer ofte i store sekker. Oppbevares disse råvarene tørt kan de holde lenge.

 

Lag mat fra bunnen av: Råvarer er billigere enn ferdigproduserte varer. Det lønner seg derfor å lage mat fra bunnen av. Lag gjerne større porsjoner og frys ned det du har til overs til senere.

 

Ha et utvalg av basisprodukter i kjøkkenskapene: Gå til innkjøp av basisprodukter som er et must å ha på kjøkkenet til enhver tid. Dette kan være produkter som olivenolje, eplesidervinegar, balsamico, salt, pepper, ulike krydder, mel, sammalt hvete, havregryn, ris, pasta, linser, bønner, linser, kokosmelk, hakket tomat, tomatpuré, soyasaus, Sweet Chilli saus med mer. Når du har flere basisprodukter stående i kjøkkenskapene eller i kjøleskapet blir det billigere å lage mat. Hold oversikten over hva du har, så ting ikke blir dårlige før du får brukt de opp, eller så du unngår å kjøpe ting du har fra før.

 

Kilder: Lindsey Rem (Instagram: lindseyrem)

 

Klikk her for å se alle studier i Norge og utlandet