Caroline (27) startet som barnevernspedagog, går nå master i sosiologi ved UiO, og har nettopp begynt å skrive masteroppgaven sin. Hun forteller oss om studiet, og deler sine tips til kommende studenter. 

 

Mitt studie - Master i Sosiologi

Navn: Caroline Tveter Cros

Alder: 27 år

Studie: Master i sosiologi ved UiO

Studieby: Oslo

 

Hvorfor valgte du dette studiet?

Først tok jeg en bachelor i barnevern, og jobbet litt som barnevernspedagog. Jeg innså underveis at jeg er mest opptatt av hva som foregår på samfunnsnivå.

Så ble jeg gradvis mer og mer interessert i det strukturelle. Ikke nødvendigvis bare ved barnevernpedagogikk og barnevernet, men offentlige instanser generelt.

Jeg har alltid vært interessert i sosiologi. Vi hadde mye sosiologi på barnevern, og jeg hadde det også på VGS.

Etter å ha jobbet som barenvernspedagog en liten stund fant jeg ut at det ikke var helt for meg likevel, og i og med at interessen allerede var der var det ikke lang vei til sosiologi.

Jeg begynte på bachelor i sosiologi, og merket helt fra starten av at det kjentes helt riktig for meg. Jeg la inn mer innsats og var mye mer motivert til å jobbe jevnt og trutt med stoffet. 

Så da ble det til at jeg endte med å ta master i sosiologi også.


 

Kan du fortelle litt om studiets innhold og hvordan undervisningen foregår?

Ja, første semester er det jo disse obligatoriske metode-emnene, kvalitativ og kvantitativ, og ett valgemne. Jeg valgte klasse og ulikhet.

Andre semester hadde vi et obligatorisk emne som heter sosiologisk teori, og så valgte jeg «Causes and conccuquences of social inequality» som valgemne.

En overordnet interesse for meg er sosial ulikhet. Andre semester hadde vi også et prosjektseminar hvor man skulle utarbeide en prosjektskisse til masteroppgaven.

Nå, tredje semester, er det masterskriving. Vi har et skriveseminar som går parallelt hvor vi møtes innimellom og leverer inn oppgaver, så skal en medstudent opponere og gi tilbakemelding på det man har skrevet.

Undervisningen har basert seg på forelesning og seminarer, men ikke alle emner tilbyr seminarer.

Når det gjelder eksamen har jeg hatt både emneoppgaver som går over hele semesteret, hjemmeeksamener og skoleeksamener. Eksamensform varierer fra emne til emne.

LES OGSÅ: Vurderer du sykepleie? Les dette først!

 

Hva slags kompetanse går man ut med etter fullført studie?

Først og fremst så er det jo evnen til å tenke analytisk og de verktøyene du har fått for å lære deg å tenke analytisk. Spesielt når det gjelder store samfunnsspørsmål, men jeg vil si at evnen også kan brukes til mye annet.

Så er det også den konrekte kompetansen du har tilegnet deg gjennom de ulike fagene du har hatt. Du sitter jo igjen med en hel haug av kunnskap om samfunnet, og hvordan samfunnet fungerer som en helhet.

Jeg har også lært ekstremt mye av metodefagene. For eksempel hvordan man skal lese og tolke forskning.

Forskning blir jo brukt som et legitimt argument i media og offentligheten hele tiden, så det å ha evnen til å faktisk tyde forskningen selv er veldig nyttig.

Vi har også lært hvordan vi kan utføre vår egen forskning, kvalitativ og kvantitativ, som antagelig blir nyttig i arbeidslivet. Spesielt hvis man skal bli forsker.


 

Hva er det beste med å studere det du studerer?

Kanskje det er at alt du lærer kan kobles til det som skjer rundt deg. Du kan liksom alltid, om du leser i avisen for eksempel, koble det du har lært til hendelser som skjer ute i verden.

Det du lærer beveger seg på en måte parallelt med det som skjer rundt deg i samfunnet.

LES OGSÅ: Slik lyktes Tor-Martin med historiestudiet

 

Hva er det morsomste/kuleste du har gjort på studiet?

Det var ganske kult å ha lanseringsfest for Sosius, som er en studentforening jeg er med i som utgir et sosiologisk studentmagasin. Det var veldig gøy, og sykt hyggelig at så mange kom.

Det er vanskelig å peke ut en konkret hendelse, for det har bare skjedd så mye som har vært bra. Noe jeg liker veldig godt er at det har blitt et kjempebra miljø på studiet.

Master er jo et mindre program enn bachelorprogrammet som gjør at man får følelsen av å gå i klasse med noen. Litt sånn som på VGS, bare at man slipper å være en usikker tenåring.

Du møter folk i gangene, og på lesesalen, også drar man og spiser lunsj sammen. Det er et veldig hyggelig samhold. Vi står jo i alt sammen; alle innlevering, eksamener og valg som må tas underveis – og vi kan dele de erfaringene sammen.


 

Hva slags muligheter åpner studiet ditt for?

Det er utrolig mye forskjellig.

Du kan ta PPU og bli lærer, du kan bli journalist, jobbe som analytiker, bli rådgiver, ta doktorgrad, osv. Det er et såpass bredt studie at det er mange dører som er åpne.

Så er det jo litt hva du gjør det til med tanke på hvilke emner du velger, og hva du skriver masteroppgave om.

LES OGSÅ: Vurderer du å studere Sammenlignende politikk? Les Espens tips!

 

Hva har vært mest utfordrende?

Det har ikke så mye med sosiologi å gjøre, men for meg er disse maks- og minimumsgrensene på ord, når det kommer til hjemmeoppgaver og eksamener, veldig vanskelig.

Jeg sliter alltid med å få oppgavene lange nok. Det er en av hovedgrunnene til at jeg valgte det ene valgemnet jeg valgte; det emnet hadde nemlig skoleeksamen og da er det ingen ordgrense.

Det viste seg å være et fantastisk emne også forresten.

LES OGSÅ: Vurderer du å studere skuespill? Les dette først!

 

Kan du fortelle litt om skolen og studiemiljøet?

Det er en sånn «alle kjenner alle» -stemning som jeg trives veldig godt med, og som sagt får jeg følelsen av å gå i en klasse igjen.

Jeg er kjempefornøyd med UiO. Det er kjempebra nivå og gode forelesere, og vi som studenter blir hørt og tatt på alvor.

De klagene vårt kull har tatt opp i programrådet, om det så er eksamen eller andre ting, har blitt tatt seriøst.


 

Hva er det kuleste med plassen du studerer?

Jeg er fra Oslo, så det er vanskelig å si. For meg er det jo deilig å studere i byen jeg er fra.

Jeg har trivdes mindre i andre byer jeg har studert i, men det er vanskelig å si om det er pga. UiO eller om det har å gjøre med at jeg har nettverk her fra før og trives i byen.

Jeg liker Blindern veldig godt også. Det er et hyggelig sted og jeg liker at det er forskjellige spisesteder å velge mellom på campus. Kaffebarene er også fine å ha.

LES OGSÅ: Lurer du på hva du skal ta master i? Emil tar master i Screen Cultures

 

Hva er drømmejobben din?

Jeg har ikke en konkret ide om akkurat hva jeg skal drive med, men forhåpentligvis noe som er relevant til det jeg driver med nå. Noe samfunnsrelevant, analyse eller statistikk kanskje.

Drømmen er faktisk en 9-5 jobb, med trygge rammer og gode vilkår. Offentlig sektor er jo det beste.

LES OGSÅ: Marthe (23) studerer multimedieteknologi og -design

 

Har du noen tips og/eller triks til andre som vurderer å studere det samme?

Opp og ut om morgningen! Det trenger ikke være på Blindern, men bare prøv å komme deg vekk hjemmefra og å gjøre litt hver dag. Og dra på forelesninger! 

Det er faktisk gull verdt.

Selv om jeg ikke klarer å gjøre så sykt mye en dag jeg føler det ikke flyter så veldig bra, så hjelper det å bare komme seg ut.

Det er lett å bare bli hjemme, men for meg har det hjulpet veldig å komme meg ut og i gang, både på motivasjonen og studiegleden.